menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

VAndaag was het gewoon een fantastische dag

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

Het was vorige nacht kraakhelder, deze morgen mistig, maar daarna was het gans de dag een fijne zonnige dag, op sommige plekjes hier op de boerderij was het zelfs lekker warm !! spijtig dat alles er zo verzopen bij staat door de aanhoudende regen !!
Vandaag heeft Theo in de ruitjesschuur bezig geweest met betonneren, zodat we daar de nieuwe lading gyproc kunnen opslaan.. ( want in al de schuren is het dus gewoon aangestapte ( klei)grond.. lekker vochtig !
Maar goed we hadden vandaag geen klagen !!
Op het menu staan spruitjes uit eigen tuin, met een stukje varkensvlees en gewoon gekookte aardappeltjes !!
Met onze kippen gaat alles uitstekend, Jerom en Lambik , daar is soms wel eens iets loos, en het zet theo aan om vlugger nog een hokje bij mekaar te steken zodat de jerome met twee madammen ergens anders kunnen gaan wonen !
Nu ze nog in de ren verblijven overdag... hebben de hondjes er eigenlijk geen erg meer in, want het enigste dat de kippen wat durfde te gaan plagen is Schanulleke maar ocheerekes, ze is zo klein dat geen enkele kip er ook maar een strohalm voor uit de weg gaat !... Ze is er mee gestopt.... want het brengt toch niet op.... het zal wel terug anders zijn als ze loslopen.... maar ik vind het nog iets te vroeg !! om dat uit te proberen !

Tuinbabbel

donderdag 20 februari 2014 - 16:58
myriam56

Myriam56

ONzen hof ziet er rommelig uit, het is ook te nat om te ploegen of te freezen !! en het zou zonde zijn om al dat lekker spul weg te gooien !!

Tuinbabbel

donderdag 20 februari 2014 - 16:59
myriam56

Myriam56

en ook weer lekker gezaaid !!! ik ben als een kind zo blij als er weer eens wat boven de grond komt piepen !!de paprika's doen het uitstekend net als de pepers , en de courgette vegetal, oftewel vegetarische spaghetti !!
Gisteren ook nog wat tomaten gezaaid !! en hopelijk komen er dan ook fantastische plantjes van voort !! ( liefst zoals verleden jaar,dat was echt de max!!)

Tuinbabbel

donderdag 20 februari 2014 - 17:02
myriam56

Myriam56

en deze daar ben ik ook benieuwd naar sé, ik heb ook ananas tomaten maar op die verpakking stond geen foto dus dat is afwachten

Tuinbabbel

donderdag 20 februari 2014 - 17:03
erice

Erice

Jerommeke en Lambiek.... geweldig wat een namen......

Ik denk niet dat veel mensen al een "echte" groententuin hebben momenteel.
Ook hier is het nog steeds na-winterse dagen en nachten maar het is overal wat rommelig. De oude groenten zijn er nog niet helemaal af en het is nog te vroeg voor de zomergroenten. Nog even geduld en als de zon wat zijn best gaat doen, dan scheelt het al wat.....
Opruimen al het oude blad, nieuwe (paarden) mest erop, luchtiges inharken.

Op de plaatsen waar het voor de winter al leeg was heb ik toen al een laag paardenmest gelegd en dan warm toegedekt onder zwart tuinplastiek. Niets geen gespit, de regen heeft de mest laten inzakken, geen onkruid ... dus harkje erover en inzaaien/ planten... Maar hier is het nog veel te vroeg daarvoor. We dromen ervan en bekijken ons nieuwe jaarplan..... nog even... nog even....
donderdag 20 februari 2014 - 19:03
svoffel

Svoffel

Hallo,

Gisteren was het hier miserabel grijs en regen weer. Maar vandaag stralende zon, wel met de nodige zeewind, maar ik ben al heel blij met de zon.
Ook hier is alles verzopen. Denk dat het nog wat vroeg is om echt te beginnen in de tuin, maar ja, kriebels kriebels, weinig aan te doen.
Ik heb deze morgen de primulaatjes in een bak gezet om mee te nemen naar Oignies.
Ze zijn bijna volledig opgevreten door de slakken, strooi reeds korrels sinds 1 maand met dat zachte weer. Dus nu staan ze in een lange bak en gaan mee naar de Viroinval, daar doen ze het niet zo goed, te weinig schaduw. Maar ik zet de bak op de koer, daar gaan ze het goed doen, vlak onder mijn neus, wat moet een mens nog meer.
Ik heb juist gelezen dat houtas ook goed is voor kippen, die zouden er zich graag in rollen.....
Dat moet nogal een zicht zijn, grijze kippen

Erice denk dat je reuze groenten gaat krijgen met zo een extra grond, het zal hier weer stoeffen worden, laat het maar rap zover zijn. Kan ik genieten van de foto's.

groetjes
vrijdag 21 februari 2014 - 13:16
erice

Erice

Ik gooi elk najaar een aanhanger vol paardenmest (met vlas) op mijn groententuin. Ideaal...Ik spit mijn tuin nooit. In het najaar de mest erop, in laten trekken en vlak voor het inzaaien/ planten het plastiek eraf halen, de grond is dus al vroeg lekker warm en schoon.Alleen luchtigjes aanharken.....

De toplaag, de bovenste 20-30 cm is super goede grond....die verstoor ik niet graag.

Het stuk waar nu de boerenkool, de knoflook, spruiten ed staan, is maar een klein stukje en die wordt apart bemest.....Alles moet ook goed rouleren he.....
vrijdag 21 februari 2014 - 16:01
myriam56

Myriam56

DAg Simone, en Erice.... we zijn nog niet lang terug van Epinal ( voer voor het betoneren, steentjes, zand en cement !)
We zijn vertrokken met een super zonneke... onderweg bijna in Epinal ( is de Vogezen) ferm veel regen.... Na de boodschappen... klaarde het op... en zijn we in Melay thuis gekomen met dezelfde zon als toen we vertrokken !!
vrijdag 21 februari 2014 - 16:21
svoffel

Svoffel

Ik ben ook net terug thuis. Kreeg het in mijn hoofd om viooltjes en kleikorrels te gaan kopen.

Nu heb ik in Gistel een heel mooi tuincentrum gevonden, heerlijk voor mij, maar voor mijne portomonnee is dat heel wat minder. Zie altijd zoveel plezante dingen.
De Paasdecoratie lag er al, het ene al plezanter dan het andere.
En ik maar kijken en rondlopen. De buit : 2 kikkers om op te hangen, 1 ander beest, denk een soort vlieg, ook om op te hangen, 4 konijnen (2 oranje en 2 groene) geurkaarsjes en ja, toch 20 viooltjes

T'is niet allemaal voor mij, nu kan ik van die kleine cadeautjes geven als ik ergens kom.
Bij mij op het koertje heb ik een grote tak staan, klein boompje eerder. Daar hang ik dan van alles in. Als er bezoek komt hoor ik dikwijls, amaai dat is schoon, waar koop je dat.... dus als ik op bezoek ga breng ik dan zoiets mee. Voor een hele zomer plezier.
Eigenlijk moest ik enkel kleikorrels kopen omdat ik ze niet kon vinden in de Viroinval. Allen in het seizoen waren ze in de winkel.
Heb ik tegen mijn ventje gezegd dat het nu tenminste de moeite was om tot in Gistel te rijden
Wat een zalige dag, de zon, de viooltjes en al de rest erbij. T'leven is weer heel mooi.

vrijdag 21 februari 2014 - 17:33
myriam56

Myriam56

Hey Simone, als je veel van die kleikorrels gebruikt kan je beter een grote zak van 20 kg's gaan kopen in een firma van bouwmaterialen, daar noemt dat argex korrel en is krak hetzelfde behalve de prijs !! die is vele minder !!
vrijdag 21 februari 2014 - 17:39
erice

Erice

Superplek dus waar je woont.... met die zon.....

Afgelopen nacht heel veel regen gehad, overdag veel zon....en 10,2 graden... heerlijk buiten.....
vrijdag 21 februari 2014 - 17:50
myriam56

Myriam56

Ach ERice ik denk dat iedereen snakt naar een beetje zon en minder vochtige toestanden !!
vrijdag 21 februari 2014 - 18:04
erice

Erice

We vergeten het maar het is toch nog pas Februari... Vandaag weer boerenkool geoogst...zo lekker.
Het gaat een heel mooi weekend worden, zon en rond de 12 graden....we doen net alsof het al LENTE is...
vrijdag 21 februari 2014 - 19:08
svoffel

Svoffel

Inderdaad Erice, het is eigenlijk nog veel te vroeg maar met het zachte weer is het ook al lente, ik wil geen sneeuw of strenge vorst meer hebben. Toch zou het niet de eerste keer zijn dat er nog strenge vorst komt.
Moet er niet aan denken, dan zou er wel veel schade zijn.

We doen aan positief denken, maar moeten nemen hoe het komt. Morgen bewolkt met tamelijk veel zon, tussen de 6 à 8 graden aan zee.
In de Viroinval gaat het regenen en de temp ligt tussen de 1 à 6 graden.

Voor 1x zit ik op de juiste plaats in de lente ..
vrijdag 21 februari 2014 - 19:23
minouke

Minouke

Morgen en overmorgen zonnig met 12/13°C
Ik ga dus profiteren van dat weer en de tuin die het meest beschut staat al wat opruimen.
Compost uitstrooien dat ik weer plaats heb in die bakken.
Ook nog een paar planten verplanten.
.... en vooral opletten dat we geen zonnebrand opdoen
zaterdag 22 februari 2014 - 17:25
myriam56

Myriam56

nog een geluk dat ik dit getokkel na heb gekeken er kwam niets anders op dan >>>>>>>>... ondanks dat ik heel wat meer had geschreven !!

Dus we herbeginnen, geduld is een hele schone deugd !! het ging als volgt !!
Dag Minouke, bij mij is dat dus mislukt mijnen afval , de compost is 1e vieze brei geworden , om te kokhalzen , dus ik ga me daar maar niet meer aan wagen !!
Het heeft hier na een prachtig ontbijt met zonneschijn .... helemaal verandert naar kletterende regenbuien.... en de schuurvloer die vorm krijgt ( beton storten)
zaterdag 22 februari 2014 - 18:30
erice

Erice

Zondag en maandag worden hier erg mooi.... 12 graden en zon... dus dat belooft wat.....genieten... en lekker wat rommelen buiten.....genoeg te doen... meer dan genoeg....
zaterdag 22 februari 2014 - 19:16
minouke

Minouke

Oei Myriam dat is jammer.
Misschien niet genoeg droog materiaal tussen gemengd.
Die bakken staan in het kippenren (niet het hok hé) en die zitten daar in te scharrelen dat het een lieve lust is. Dan composteert het gemakkelijker.
Wat ook aan te raden is ... dat is geen bodem onderaan maar op de blote grond zodat de pieren erin geraken. Ook kan het teveel aan vocht weg.
Niet opgeven, probeert het nog maar eens want het is toch een goed goedje voor de tuin.
zaterdag 22 februari 2014 - 19:32
myriam56

Myriam56

Dag ERice ik zal morgen ( als het droog blijft) een foto maken van die troep, het was zo een zwarte vuilbak met deksel waar de bodem compleet was uit weg gezaagd.. en de zijkanten geperforeerd, we hadden zelfs compost starter gebruikt... het is net een berg koeiedrek ( van een hele zieke koei )pfff !!
zaterdag 22 februari 2014 - 20:17
erice

Erice

Een plastiek compostvat moet aan de onderkant open zijn, eventueel staan op een houten open vlondertje, dan kruipen de wurmen erin en doen hun werk. Wat heel belangrijk is: goed afwisselen met alles droog en nat. en nooit teveel van het een of ander erin stoppen....Teveel gras maakt de composthoop te nat en dat gaat rotten/ stinken. Te groot materiaal werkt ook niet echt. Duurt te lang voordat het is afgebroken met alle gevolgen van dien.
Zo'n plastieken bak kan enorm heet worden, ruim boven de 70 graden. Ik moet er in de zomer geregeld een emmer water in kiepen... T staat te dampen.....

en het ruikt heerlijk als je het spul eruit halt.....

Neem je een houten bak, of liever twee bakken, met plankjes gemaakt en dus openingen erin, dan wordt het niet snel zo heet, gaat alles een beetje langzamer. maar het werkt wel... afwisselen droog en nat....en alles mag erin behalve gekookt spul.....

Gewoon opnieuw proberen.... Eens gaat het lukken en heb je GOUD in handen.....
zaterdag 22 februari 2014 - 20:27
myriam56

Myriam56

Hahahaha, ERice, je bent een beetje bevooroordeelt, maar ik vind dat wel erg tof
zaterdag 22 februari 2014 - 20:46
erice

Erice

Na alle andere successen mag hier ook op vertrouwd worden.....
zaterdag 22 februari 2014 - 21:05
erice

Erice

Misschien maakt dit het makkelijker:
EENDERDE stikstofhoudend: mest bv van kippen, konijnen, keukenafval ook citrus, snoeihout klein, bloemen, oude planten, gras en
TWEEDERDE koolstofhoudend: blad, stro, zaagsel
Regelmatig omzetten zodat er lucht in komt.
De eerste bak moet je opbouwen in gelijke lagen. Dan na het omkeren in bak 2 doen, weer omkeren en in bak 3. Na ongeveer 6-8 maanden heb je compost dat er uitziet als potgrond en het ruikt super.....
zaterdag 22 februari 2014 - 23:22
myriam56

Myriam56

Goeie bijna avond iedereen, voor de nieuwkomers .... het is hier tof!! ge steekt hier veel op, en op vriendschap kan je hier ook al rekenen....
Vlug wat komen schrijven ... het frietvet is aan het warmen,frietjes met stoofvlees en radisio ( oftwel roodlof wordt het ook genoemd !!
lekker buiten gewerkt nog wat aan de kipperen getimmerd ( is bijna af , wel nog afwerken maar dat is voor latere datum , deze zomer denk ik )
radisio geplukt en een babbeltje gedaan met de lambik ( den oudsten haan) die kent zijn naam al en komt het voer van tussen mijn vingers halen !! ook regenwormen die hij aan de madammen uitdeelt, echt ontroerend

Tuinbabbel

zondag 23 februari 2014 - 17:48
myriam56

Myriam56

De radisio vers geplukt uit de tuin !

Tuinbabbel

zondag 23 februari 2014 - 17:50
myriam56

Myriam56

en heerlijke limonade gevonden helemaal natuurlijk , met een hersluitbare dop, .. ( uitteraard niet lang houdbaar als die open gemaakt is !! maar dat is geen enkel probleem het is zo lekker !!!De lege flessen zijn voor later vliersiroop enzo in te bewaren... enkel nog aan die recepten geraken !!

Tuinbabbel

zondag 23 februari 2014 - 17:52
erice

Erice

Wat beleef je nu al veel plezier met die mooie kipjes he.....

Die radicchio ziet er nog uitstekend uit..... heerlijk om nu nog te kunnen oogsten.....uit eigen tuin......

Ik heb vandaag de laatste wortels gepakt.....en spruitjes.....zalig...
zondag 23 februari 2014 - 18:32
erice

Erice

Vlierbessiroop....een voorbeeldje:
Nadat de bessen geplukt en gewassen zijn, zachtjes warmen,dan springen de bessen open, daarna zeven door neteldoek/ zeef.
Het sap koken met suiker ( 1 kg bessen op 1 kg suiker)en wat kruidnagelen (antigriep en tegen de verkoudheid) tot het gelei achtig is geworden.
Schuim eraf halen en meteen in voorverwarmde steriele flessen doen en afsluiten.

Mocht je verkouden zijn: 50% kokend water en 50% siroop en zo heet mogelijk opdrinken........

zondag 23 februari 2014 - 18:44
myriam56

Myriam56

Thx Erice,je bent een engel!!
zondag 23 februari 2014 - 18:49
HDG

HDG

Ook met de bloesem van de vlier kun je iets lekkers maken.
Aperitief maken met vlierboesembloemen

De bloemen van de vlierbesstruik plukken ± half mei.

Ingrediënten

• 20 vlierbloesembloemen
• 1½ kilo suiker. (fijn wit)
• 2 citroenen in schijfjes gesneden met pel
• 60 gram citroenzuur. (apotheker)
• 1½ liter water

Bereiding

• Water koken
• Suiker, citroenzuur en citroenschijfjes in het water mengen
• Vlierbloesembloemen bijvoegen en 5 dagen in de ijskast laten rusten. Wel elke dag even omroeren.
• Na de vijfde dag alles door een doek zeven.
• Lege Spaflessen van 1,5 liter voor de helft vullen met dit sap en eventueel invriezen.
• Net voor gebruik de fles uit de vriezer halen
• De halve Spafles met sap vullen met jenever of vodka

1/2 wodka of jenever + 1/2 aftreksel van de bloemen
Koud serveren. Eventueel ijsblokjes toevoegen

zondag 23 februari 2014 - 19:23
svoffel

Svoffel

Good morning

Belooft echt een heerlijke dag te worden, de zon is er al!

Die Lambik is precies een echte gentleman, de dames voorzien van wormen.

Bedankt Erice en HD voor de receptjes, heb ze al overgeschreven en ga dit eens proberen.
Dat zal dan gezond aperitieven worden.

Zo, santé en smakelijk. Ik ga eraan beginnen, nogal veel op mijn programma gezet.
Maar met dit zonneke heb ik wel genoeg energie om het af te werken.

maandag 24 februari 2014 - 07:51
myriam56

Myriam56

Goeie avond iedereen, Dank U wel HDG... het leest erg lekker !! meschien kan ik er later iets mee....Nu lekker nagenieten van een volslagen toffe lentedag !!! het was genieten voor iedereen met volle teugen !!
maandag 24 februari 2014 - 18:36
svoffel

Svoffel

Hallo,

Als ik nu naar buiten kijk wou ik dat het nog gisteren was. De regen is aangekomen.
Maar ook hier hebben we genoten van die super lente dag gisteren. Dat nemen ze ons niet meer af.
Nu op naar de volgende alleen weet ik niet goed wanneer die komt.

dinsdag 25 februari 2014 - 11:15
erice

Erice

Hier (nog) zon en 10,5 graad.Steeds meer planten en bomen krijgen blaadjes en alles gaat langzaam aan weer een kleurtje krijgen. Het akelige grijze gaat verdwijnen....
Vandaag het gazon bemesten.... er komt voorlopig toch geen nachtvorst (meer).....

Nog wat zaden in de potten zetten.... en genieten van het lekkere weer....
dinsdag 25 februari 2014 - 11:20
svoffel

Svoffel

Erice,

Geniet van de zon voor 2.
Hier zijn de bomen nog niet zover, alhoewel er toch al een verschil in kleur is.
Ik wou vandaag wat hout as strooien, maar dat is voor later als er geen regen en minder wind is. Anders is het mogelijk dat ik als een houtas vrouwke terug binnen kom.

Deze voormiddag zijn we met de hond naar de veearts geweest. T'is nog meegevallen, we dachten gisteren dat het een spuitje ging worden. Het beestje kon niet meer recht komen. T'is al een hele tijd dat ze aan het sukkelen is. Ze is al een dagje ouder. Andere medicatie voor haar artrose en binnen enkele dagen kunnen we weer een kleine wandeling doen.
Grote wandelingen zoals vroeger kan ik ook niet meer, heb ook veel artrose in mijn voet gewrichten en rug. Maar zolang ik bewegen kan en in de tuin kan prutsen is het helemaal ok.

Als je niet meer weet wat te doen met de zon, ik ben wil ze wel

groetjes

dinsdag 25 februari 2014 - 12:43
erice

Erice

Het is nu bijna half vijf en ik houd de zon nog steeds met twee handen vast.... haha

heb je wel eens kurkuma 100% geprobeerd voor artrose? Is een kruid kan dus geen kwaad. Is voor heel dingen in je lijf goed... Pijnstiller ook....

werkt preventief diabetes en kanker, ontgift, alternatief voor antidepressiva, haalt pijn van reuma weg en vermindert ontstekingen.
Bovendien is het erg lekker in de soep, in bouillon en dergelijke...
dinsdag 25 februari 2014 - 16:24
svoffel

Svoffel

Dat wist ik niet Erice. Maar ik lust het wel.
Maar kan toch niet iedere dag iets met kurkuma eten he.

Ga seffens eens wat goochelen om hier meer over te lezen want dat zou wel heerlijk zijn om ons leven hiermee prettiger te maken.

De zon, wel er is toch nog een straaltje tot hier gekomen, maar t'was al wat laat aan het worden. Ze is even tot hier gewipt terwijl je aan het typen was

dinsdag 25 februari 2014 - 18:34
erice

Erice

Het is heel gemakkelijk om dat elke dag te eten. je hebt er maar 3 gram voor nodig. Je neemt het het beste op met wat olie en zwarte peper, indien mogelijk. Maar je kunt het in zoveel gerechten doen....paar druppeltje olie, zwarte peper en wat kurkuma mengen en dan bv je aardappelen in bakken. In soep, in bouillon,
ga maar eens googlen. En je moet voor het geneeskrachtige wel kurkuma 100% gebruiken. Kost niet veel. 1 euro per 100 gram.... 5 euro per 500 gram... doe je echt heel lang mee..... bestellen bv per internet bij "gekr.id.nl"...bezorgd ook in belgie...kruiden he.....
Ik zweer erbij sinds ik mijn schouder heb gebroken. Stukken minder pijn al vanaf een paar dagen gebruik.

Als ik eens een dag niet weet waarin ik het moet doen neem ik een HALF zakje c.p a so.p , 3 gr kurkuma erbij en heet water. Door die extra kruiden is een een half zakje meer dan sterk genoeg. ( er zit ook nogal wat zout in die pakjes)
dinsdag 25 februari 2014 - 18:47
erice

Erice

Hoop dat je hondje snel weer wat opknapt. Het is nu zo lekker om buiten wat te wandelen.....
dinsdag 25 februari 2014 - 18:48
svoffel

Svoffel

Bedankt Erice voor die tip.
Was al gaan kijken maar wat ik gevonden heb was tamelijk duur. 34.50€ voor90 capsules + bijna 5€ verzendingskosten.

Heb de andere site gevonden

Ga daar werk van maken van die kurkuma, ziet er precies een wondermiddel uit.

Met Daisy (de hond) gaat het al wat beter, oef, het was zo zielig om haar zo te zien.

Nog een fijne avond.

groetjes

Simone
dinsdag 25 februari 2014 - 20:11
myriam56

Myriam56

Goeie avond Erice en Simone, de andere lezers en forummensen uiteraard ook een goeie avond ...........;
Terug van weggeweest... met 20 grote rollen isolatie, er staan er nog 20 te wachten ( reeds betaald) maar dat is voor de volgende terugreis naar frankrijk !! Een bangelijke goeie koop gedaan, en we hebben dat toch veel nodig !!
Ik ben blij met de weetjes die ik weeral mocht lezen... Ik ga dat ook uitproberen van die kurkuma !!Ik heb het zelfs in huis !!Nog niet gebruikt... maar wel op voorraad ( voor pickels te maken o.a
Ik ga jullie laten, en mijn beddebakske opzoeken want het was weer hectisch !!
woensdag 26 februari 2014 - 22:50
erice

Erice

Slaap lekker Myriam en als je morgenochtend wakker wordt:
het is niet altijd de juiste kurkuma die je in de keuken gebruikt. Vaak is dat niet 100%.In de keuken gebruik je het meestal om rijst te kleuren of om een lekker smaakje ergens aan te geven. Maar voor medicinale doeleinden schiet het dan te kort.
Je moet daarvoor echt de kurkuma longa gebruiken....100%...
woensdag 26 februari 2014 - 23:01
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).