menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vos

Ga naar meest recente reactie

jdv

Jdv

Enkele weken geleden, op een morgen waren alle kippen (12 + 4 kuikens) uit mijn hok verdwenen, 1 enkele kip bleef er over. Het waren Java kippen, dus niet al te grote kippen. Onder deze ene kip staken nog 8 eieren, die na enkele dagen ook verdwenen waren. Die ene kip was er nog, maar was volledig uit haar normale doen. Een 3 tal weken later toch opnieuw 4 nieuwe kippen (leghorns) gekocht, om bij mijn enige kip te zetten. 3 dagen later, alles terug weg, alleen enkele pluimen blijven er over.Iedereen zegt mij nu, waarschinlijk een vos, die in de buurt met jongen zit. Heeft iemand hiervoor een oplossing, want ik zou toch graag opnieuw kippen houden.
Jan
dinsdag 5 juni 2007 - 17:12
hugo

Hugo

Als een vos de kans ziet, zal hij het niet nalaten je kippenhok leeg te roven, wat natuurlijk ver van prettig is. Als dat gebeurt, kan je twee dingen doen (in beide gevallen zal je die vos vervloeken, wat logisch is): je kan moord en brand schreeuwen en alle vossen uit de buurt afknallen en voor de rest alles bij het oude laten, dan ben je een jaartje gerust, want daarna komt er toch weer een vos opdagen die vroeg of laat je kippenhok vindt. Of je kan het slim spelen en er gewoon voor zorgen dat geen enkele vos bij je kippen kan. Een goede waakhond, een afgesloten nachthok,...zolang er nergens gaten zitten in het nachtverblijf groter dan 7cm, zolang er een stevig dak op ligt (of een afsluiting van minstens twee meter hoog naar buiten afbuigend) en de vos er niet onderdoor kan graven (laat de afsluiting tot minstens 20cm in de grond en plooi ze daar naar buiten om, of zorg voor een harde vloer), kan je nog met 100 vossen in de buurt op beide oren slapen.

Laat het duidelijk wezen, de vos is tenslotte een deel van onze natuur waar ie een belangrijke rol vervult, zelfs in landbouw- en bosbouwkringen is de vos graag gezien omwille van zijn kwaliteiten inzake verdelging van schadelijke knaagdieren (in natuurreservaten is zijn aanwezigheid zelfs broodnodig gebleken omdat anders sommige diersoorten de pan uit swingen, fazanten bijvoorbeeld, die overigens niet tot onze inheemse diersoorten behoren), en tot hiertoe is er geen enkele gefundamenteerde en wetenschappelijk onderbouwde reden om het dier te vervolgen. Het feit dat het dier jarenlang afwezig is geweest in sommige streken van Vlaanderen is onnatuurlijk, niet andersom !

groetjes
dinsdag 5 juni 2007 - 18:44
ulanka

Ulanka

Jeezes, nog erger dan die egel die mijn kip half opvrat !! Ik hoop dat je ver genoeg woont, zodat die vos niet in mijn kippenhok terecht komt . Je kan toch moeilijk een versterkte burcht maken voor een paar kippen he .

groetjes en suc6 met je nieuwe kippen

ULANKA
dinsdag 5 juni 2007 - 21:57
jp

Jp

Is het wel een vos ? Bij ons zijn het vooral steenmarters die lelijk huishouden onder kippen.

De vos neerschieten mag niet (meer), beschermd dier en mede daardoor nu op enkele plaatsen explosief toegenomen. Vroeger werd hij fel bejaagd als mogelijke verspreider van rabies (honsdolheid).
Ook bij ons kwam men toen de jongen in de holen vergassen.

De populatie zal zich wel wat meer reguleren (ziekte, minder jongen bij mogelijk voedselgebrek,...) Tot in de stad toe (bv Aarschot) kun je de vos tegenkomen !
donderdag 7 juni 2007 - 18:07
jdv

Jdv

Ik weet niet dat het een vos is, ik denk het. Steenmarters zitten hier zeker, die hebbenwe al gezien, maar ik dacht dat steenmarters de kippen doodbeten , en laten liggen, terwijl de vos deze meeneemt naar zijn jongen.Het gaat hier wel om een 20 tal kippen, eerst 16 kleinere in één keer, en later nog eens 4 grote in één keer. Al wat er overblijft, zijn enkele pluimen in het hok.
donderdag 7 juni 2007 - 21:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).