Zeker geen gazonmaaisel tussen de haag strooien! geeft na een tijdje alleen meer onkruid. bert
Dat moet ik toch tegenspreken, hoor. Voor ik een grondige herinrichting van mijn tuin doorgevoerd had, stond er een ongesnoeide maar in boomvorm gedwongen taxus baccata van waarschijnlijk meer dan 40 jaar, stamdoorsnede rond de 35 cm, kroon meer dan 5 meter in doorsnee en in het totaal 10 meter hoog, en een restant van een vroegere haag die voor de hervorming een goede 4 meter hoog was. Daaronder gooide ik jarenlang allerhande snoeisel, dat ik gewoon wat plattrapte. De buur was blij dat hij zijn ligustersnoeisel bij mij kwijt kon, in plaats van het containerpark te moeten bezoeken na iedere snoeibeurt.
Het vormde een aangenaam verende bekleding, waar ik af en toe wat onkruid tussen vond, dat het vernoemen niet waard was. De taxus groeide (en groeit alweer à rato van ongeveer zestig centimeter per lente-zomer). Gewoon een jaartje geduld hebben, de planten aan de groei krijgen, en een fikse snoeischaar zijn alles wat je nodig hebt.
Die grondbedekking, dus ook gemaaid gras, weliswaar bovenop het snoeisel gegooid, is voedsel dat alle plantenvoeding die te koop wordt aangeboden overtreft. Maar inderdaad, een jaartje geduld, dat is nodig.
Terloops, de restanten van die grondbedekking hebben een centimeterdikke laag zwarte aarde gevormd, die nu voor een stukje de basis vormt van een hoekje bloementuin. Zuur weliswaar, maar daar helpt dan weer wat zeewierkalk aan.
Groetjes, Danny