menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe gazon mei is geel geworden

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

hallo,
eind april, begin mei hebben we een nieuwe gazon aangelegd.
Op het onkruid hier en daar na, zag hij er de ganse zomer redelijk mooi uit.
Nu merken we echter dat het gras geel ziet ipv groen.
Hoe kan dit? Wat kunnen we hier aan doen?
bedankt,
Mieke
maandag 17 september 2007 - 12:53
VTO

VTO

Het is mogelijk dat de voedingsstoffen opgebruikt zitten in de grond. Geef nu magnesiumkalk aan uw gras. In het voorjaar een goede organische meststof. Magnesiumkalk zal uw gras mooi groen de winter later ingaan. De organische meststof in het voorjaar geef het gras een goede start.
maandag 17 september 2007 - 19:46
Esem

Esem

Heb je na aanleg van het gazon nog messtoffen toegedient aan je gazon?
Zo ja wanneer was het voor het laatst?
Je schrijft hier van eind April dat de gazon is aangelegt en we zijn nu al half September dus al een hele tijd, en zo lang kan je gazon niet zonder voeding.

Ps heb je zelf compost?
Ik bedoel daarmee of je zelf compost maakt.

Zo ja zal ik je daar ook nog wat meer over vertellen.

Gr Eddy Esem
dinsdag 18 september 2007 - 11:31
Nimue007

Nimue007

bedankt voor jullie reakties,
ik vrees inderdaad dat ik het gras veel te lang zonder meststoffen gelaten heb.
bij het omfrezen van de grond hebben we wel blauwe korrel onder de grond gedaan, maar ja, dat is dus erg lang geleden.
Kunnen jullie een merk of produkt aanraden?

bedankt!

ps: momenteel nog geen compost, enkel een ganse tuin gazon (in het najaar gaan we wel bomen, een haag en beplanting planten)
dinsdag 18 september 2007 - 22:14
dejos_2004

Dejos_2004

hallo,
ik heb een gelijkaardig scenario,maaaaar als ik nader kijkt zie ik orange poederige stippen op e sprietjes, die daarna geel worden ( had al gemerkt dat de grasmachine kleurde bij het maaien),na wat opzoek werk blijk ik te kampen te hebben van roest. het lijkt trouwens een plaag in de nabij buurt te zijn,zelfs in de bermen bleek ik dat fenomeen te vinden.
nu mijn vraag, is dit van voorbijgaande aard? of sterft men gras definitief af en zal ik moeten herzaaien of inzaaien? wat kan ik doen om dit te voorkomen?
heb zandgrond die heel snel droogt,maar heb in de voorbereiding wel kompost ingewerkt ongeveer zes ton in ongeveer 300 m² grond.
nimue007,misschien kan je ook eens van dichtbij kijken of je het poederige goedje vind?
ik hoop op verdere reacties,
groetjes jan.
woensdag 19 september 2007 - 21:59
WenTh

WenTh

Verdorie, Jan, da's inderdaad wat ik ook aan de hand heb !
Die poeder op het gras heb ik nog niet gezien, maar mijn grasmachien is inderdaad bruin stoffig na het maaien (ik mulch-maai, zolang het droog & warm is). Ik vroeg me al af waar dat vandaan kwam .....
BTW : ik heb geen zandgrond, maar eerder leem/klei -> is geel als het droog is. Ik dacht dat dat stof van daar kwam ....
Ik ga deze topic van nabij volgen !
Groetjes !
maandag 1 oktober 2007 - 09:45
dejos_2004

Dejos_2004

het was vandaag een regendag en heel zacht van temperatuur,het lijkt of de schimmel er op kickt,zijn er echt geen mensen die iets zinnigs kunne vertellen over het fenomeen? te weinig of te veel voeding? kan ik het voorkomen in de toekomst? ik heb eigenlijk op alle fronten miserie gehad,vooral meeldauw en sterroet(rozen). zuigende insecten op ligustrum. is april de boosdoener geweest bij men jonge aanplanting? heb ik gewoon een pech seizoen? of zit het nie in men groen vingers? tsssss
maandag 1 oktober 2007 - 23:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).