menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Regenwormen in gazon

Ga naar meest recente reactie

verlintje

Verlintje

Hoi tuinliefhebbers

Ons gazon wordt geplaagd door tal van 'hoopjes' aarde in krulvorm.
Op zich niet echt een probleem, in ' t voorjaar en in 't begin van de zomer konden
we ze vlug even openharken, maar de laatste tijd wordt het steeds maar erger,
per vierkante meter toch wel minstens een hoopje of 6-7.

Het relatief kleine gazon is nu dus echt een grote puinhoop en volledig
oneffen geworden. De oorzaak zijn wellicht de (enorme) regenwormen
die we hier overvloedig zien de kop boven steken.

Achter ons gazon hebben we nog een grote oppervlakte braakliggende grond
en je gelooft het of niet; daar is geen spoor van de kop op stekende regenwormen
te vinden. Frustratie alom dus bij ons.

Valt er op de 1 of ander manier af te raken van die extralarge wormen in het gazon,
zodat, wanneer ik het herzaai, we weer van een vlak gazon kunnen genieten/maaien?
zondag 7 oktober 2007 - 20:13
erik1

Erik1

hallo,

hier valt echter niet veel aan te doen, dan gewone landbouwkalk te strooier in poeder vorm dat houd ze wel weg, eigelijk zijn ze niet schadelijk ze zorgen er voor dat je grond goed doorlucht word maar voor het oog is da minder, die kalk brand dus enkel op regenachtige dagen strooien, en in het winter november mag je op je gazon een goed laag van deze kalk strooien, is veel goed koper dan gazon kalk maar is poeder dus de meeste mensen vinden dit een vuil goedje om te strooien maar heeft net de zelfde werking,

groetjes erik
zondag 7 oktober 2007 - 22:35
verlintje

Tekst aangepast

Verlintje

Hoi Erik!

Bedankt voor het antwoord! Ik heb idd niks tegen die regenwormen,
maar het oog wil ook wat hé, het is tenslotte géén weiland... .
(ik had voorheen nog nooit zo een enorme wormen gezien : 15-17cm lang )

Die kalk probeer ik dan alvast uit. Poedervorm is géén probleem voor mij!

Gezien het gazon nu een grote puinhoop is : is het aan te raden
het nu nog om te werken/te herzaaien of wacht ik beter tot de lente?
Kan ik de kalk dan inwerken of moet ie op 't oppervlak gestrooid worden?

gr
maandag 8 oktober 2007 - 11:34
Gespeel

Gespeel

Het is nu nog wel het moment om te zaaien hoor (tot eind oktober). En het heeft het voordeel dat je minder last zult hebben van onkruid in je gazon. Kalk hoef je in principe niet in te werken, je moet het wel bij nat weer strooien, anders waait het ook gemakkelijker weg.
maandag 8 oktober 2007 - 17:14
erik1

Erik1

ik zou het gras nu gewoon door zaaien, gewoon gras zaad best een rapit fast dit is een snel kiement gras zaad mengeling.gewoon strooien en met een hark licht in werken wat je ook kan doen is met een balk over je gras trekken en het zo terug gelijk leggen,

let wel da je niet alles gelijk kunt doen de kalk zal het jong gras geen goed doen, kan de kiem verbranden.
ik zou nu wat kalk strooien om de schade te beperken,dan in de winter nog een goed dosis kalk strooien,dan is je gazon klaar voor het voorjaar dadelijk van start te gaan, en in maart april eerst eens goed uitkammen
en daarna door zaaien,

hangt gewoon van af hoe erg de shade is en wat je zelf wil

maandag 8 oktober 2007 - 22:03
Kwest

Kwest

Je kan nu nog bijzaaien, om de hoopjes te egaliseren kan je er best eens met de rol over gaan. Het zaad wordt dan meteen goed aangedrukt en zal beter kiemen.

Succes,

Kwest
zaterdag 13 oktober 2007 - 19:10
Eli

Eli

Zelfde probleem in onze tuin. We gaan ervan uit dat de hoopjes gevormd worden door regenwormen, maar daar twijfelen we wel over gezien de omvang van die hopen. Ons gazon is werkelijk na nauwelijks twee jaar aangelegd te zijn een grote puinhoop. Is het mogelijk dat de oorzaak niet bij wormen ligt? Andere diertjes die daar verantwoordelijk voor zijn? Dat wormen een zegen zijn voor je gazon kunnen we best aannemen, maar wat wij hier meemaken kan toch nket de bedoeling zijn van een gazon... Wie weet raad?
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 2 november 2007 - 17:07
Esem

Esem

Het lijkt me hier niet alleen een probleem van de regenwormen maar ook een gebrek aan meststoffen.
Ik heb het hier dan over de gazon waarvan foto's.
En ten tweede is het gzon veel en veel te kort afgereden ,en zeker nu het winter word is het best dat je de machiene insteld op een 4 tal cm hoogte zodat ook de mos minder kans krijfgt om zich te ontwikkelen.
Strooi in het voorjaar meer meststoffen en magnesium.
Je kan een vergelijk maken, hoe langer het gazon hoe langer de wortels hoe minder je last zal hebben van de regenwormen als is een regenworm op zich geen enkel probleem,maar dat is hierboven al aangehaald.
Gr eddy,
vrijdag 2 november 2007 - 17:45
vera2

Vera2

Als het regenwormen zijn is het mogelijk dat uw gazon te laag ligt. regenwormen komen naar boven als het veel te nat is, bij droogte gaan ze diep in de grond en heb je er geen last van. Als je voor een goede afwatering zorgt of het gazon verhoogt dan hoef je niet elk jaar uw voorzorgen te nemen. Als je een riek in het gazon steekt en met de steel van links naar rechts beweegt (zoals een handpomp van boven naar onder) dan komen de pieren naar boven. Een visser komt die met alle plezier helpen wegvangen . 't is het proberen waard.
zaterdag 3 november 2007 - 13:44
Eli

Eli

Ik geloof niet dat het gras te kort afgereden is. Het probleem is dat je nauwelijks nog gras ziet, waardoor het gras te kort lijkt. Die hoopjes meten in de meeste gevallen geen 2 cm, maar wel 5- 8 cm. Op de foto's hierboven zie je de slechtste zone.

Ik kan geloven dat wormen goed zijn voor de bodem, maar dan heb ik liever 3 wormen dan 10000 wormen per vierkante meter. Zoals het gazon er nu bij ligt, is er zoals u merkt nog nauwelijks sprake van een gazon. Er is toch ook meer dan voldoende vet en kalk ingebracht. We hebben nu ook 10 kilo per 100 vierkante meter landbouwkalk (kalkmeststof) gestrooid op aanraden van een forumer hiervoor. We zijn van plan dit te herhalen in februari of maart.

Onze tuin ligt zeker niet te laag. Integendeel, we wonen op een heuvel en het grondwaterpeil ligt op -6 meter.

We zouden toch absoluut de meeste wormen er uit willen. Gezien het gaat over een zeer groot gazon, moeten we een eenvoudige methode kunnen toepassen. Wie weet raad? Hoe raken we van de meeste wormen af?
zaterdag 3 november 2007 - 17:21
verlintje

Tekst aangepast

Verlintje

Hoi iedereen.

Ik zie aan de levendigheid van deze topic dat ik niet de enige ben met die worm-problemen.
Ik heb ervoor gekozen om het gazon nu niet meer te herzaaien. Doch op aanraden van jullie hier goed
gekalkt om dan volgend jaar in 't uitkomen het gazon her aan te leggen.

Is het aan te raden om binnen een paar maanden, laat ons zeggen na de jaarwisseling ofzo, nog eens goed te kalken? Of moet je oppassen met een teveel aan kalk?

Heden doen de regenwormen echt nog goed hun werk met het omploegen van het gazon .

Oja : nog een afbeeldingetje van onze overijverige ploeg-wormen :
zondag 4 november 2007 - 11:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).