menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Randbeplanting

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

[afbeelding verwijderd niet-https]
We hebben de oude planten die rond het vijvertje stonden verwijderd. De hebe werd te groot en te breed en de vinca had zich te veel uitgespreid en kon ik moeilijk in toom houden.
In de kegel staat clematis.
Wie heeft ideetjes voor een mooi geheel ? liefst met kleur en gedeeltelijk wintergroen.

groetjes

Hilda
vrijdag 19 oktober 2007 - 20:26
Esem

Esem

hildavw

Pachysandra als groen blijvende bodem bedekker ,en de kleine irris siberica als kleur samen met de hogere legularia prezewalkiiof de legularia dentata met het mooi rond blad als contrast.
Gr Eddy,
vrijdag 19 oktober 2007 - 22:43
annis

Annis

Inderdaad Pachysandra of Ajuga (zenegroen blauw-paarse aarachtige bloemen) ook groenblijvend, Alchemilla mollis (vrouwemantel), Brunnera (kaukasische vergeet-mij-niet)mooi groot blad.
zaterdag 20 oktober 2007 - 09:08
hildavw

Hildavw

Bedankt voor de tips.
Pachysandra en Ajuga Reptans hebben we al op andere plaatsen staan, evenals de Alchemilla.
De andere zal ik eens opzoeken.

groetjes

Hilda
zaterdag 20 oktober 2007 - 11:11
dejos_2004

Dejos_2004

hallo, bij een kikkerpoeltje of minivijverke zie ik graag grassen,,je moet die dan wel achteraan je vijverke zette ( de hogere soorten),er zijn ook soorten die laagblijven en een tapijtje vormen,helaas ik kan nie direct op die namen komen .voordeel van die tapijtvorming,je kan er je vijverrandje met verstoppen in combinatie met stenen bvb. ik zie je clematis open en blootstaan,toch even melden dat de voetjes geen zon verdragen.
succes nog
zaterdag 20 oktober 2007 - 11:35
hildavw

Hildavw

Inderdaad staat momenteel die clematis er nogal bloot bij.
Maar hopelijk lukt het me een van de volgende dagen er iets bij te zetten.

Die kegel was al tot op 1/3 begroeid met vinca, tot vorige week.
Met dat waterzonnetje van nu zal de clematis het nog wel even volhouden hé !
Ik heb nu toch al enkele ideetjes, maar ik denk niet dat de ligularia przewalskii daar goed zal staan, gezien de westenwind.
Ik heb de volgende plantnamen genoteerd en zal daar eens naar uitkijken : geranium Phaeum, ligularia dentata, misschien brunnera, en wat wordt aangeraden bij brunnera, de eupatorium rugosum chocolate.
Aan de andere kant van de vijver staat al heuchera, dat zal er dus wel bij passen.

Als alles gelukt is, zal ik wel terug een fotootje plaatsen, maar het zal zeker niet voor vandaag zijn

groetjes van Hilda
zaterdag 20 oktober 2007 - 12:10
sugar

Sugar

slaapkamergeluk voor het vijvertje?
zondag 21 oktober 2007 - 11:01
hildavw

Hildavw

Met het goede weer kon ik me natuurlijk niet meer bedwingen.
Niettegenstaande alles, zijn we deze voormiddag naar Turnhout gereden en hebben daar een karretje volgeladen.
Voor de clematis heb ik Penstemon Garnet geplaatst, rond de vijver Heuchera purple (12 stuks), vooraan 3 linum perenne album (vlas), daarachter geranium phaeum (5), naast de clematis aquilegia Nora Barlow (3).
Dan heb ik ook nog een malus red sentinel geplaatst, hopelijk is dit een zelfbestuiver, want dat wisten ze in het tuincentrum niet te vertellen
Dan kon ik het ook niet weerstaan alliums te kopen : 100 sphaerocephalon (drumsticks), 15 purple sensation, en 5 nectaroscordum siculum (bulgaarse sierui), daar had ik er al één van staan, maar dat was geen zicht zo alleen
De meeste zitten al in de grond, de rest is voor de achtertuin, samen met nog een helenium Kanaria, maar voor morgen (amai mijn rug !)

Dus nu ziet dat hoekje van de voortuin er zo uit :
foto plaatsen lukt voorlopig niet, imageshack geniet van zijn zondagsrust denk ik.
zal dus voor later zijn !

Hilda
zondag 21 oktober 2007 - 17:49
Esem

Esem

Dus hilda je voortuintje heeft een face lift gehad.
We houden je aan je afspraak, en verwachten een foto van je aanplant.
MVG Eddy ,
maandag 22 oktober 2007 - 00:54
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Het lukt nog steeds niet, zelfs niet na meer dan een halfuur proberen en herbeginnen.
Het is een gelijkaardige foto als die van vorige week en ik heb nochtans niets veranderd aan de instellingen van mijn fototoestel.
Als ik via Imageshack ga, krijg ik na lang wachten terug de beginpagina en via het bergje krijg ik de melding "page not available".
Later zal ik nog wel eens proberen.

Hilda

p.s. Wat betreft de malus red sentinel, deze voormiddag heb ik reeds antwoord gekregen op mijn mailtje aan het plantencentrum : alle sierappeltjes zijn zelfbestuivend.

Na meerdere pogingen vandaag stop ik er voorlopig mee. (zucht)
Vandaag, dinsdag, weer niet gelukt ! pffff
zal mijn computer eens laten nakijken, tot de volgende !
maandag 22 oktober 2007 - 10:20
hildavw

Hildavw

Zo ziet dus het nieuwe stukje voortuin eruit voorlopig (1,5 m x 1,5 m).

groetjes

Hilda
donderdag 25 oktober 2007 - 17:37
hildavw

Hildavw

Door naar iets anders te zoeken kwam ik terug op deze topic en ... belofte maakt schuld, dus een foto van vandaag.

Zo ziet het stukje voortuin er nu uit

groetjes

Hilda
donderdag 17 juli 2008 - 19:39
Esem

Esem

Het is mooi geworden Hilda,
wat enkele aanpassingen kunnen doen in je voortuin.
Dit is wat ik altijd al heb gezegt een tuin is nooit af.
Proficiat Hilda.

Eddy,
donderdag 17 juli 2008 - 22:49
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Hilda,

Je hebt een hele mooie, kleurrijke voortuin. Omdat ik zelf volop aan het aanleggen ben vind ik het heel leuk om te zien hoe anderen het aanpakken.
Goed gedaan
donderdag 31 juli 2008 - 12:43
LauraK

LauraK

Hallo Hilda,

Nog geen jaar later, en het ziet er nu al zo mooi uit, alsof het er al jaren staat. Een bewijs dat je de
goede keuze gemaakt hebt bij het uitkiezen van de planten. Mooie soorten bij elkaar, en leuk om
naar te kijken!

Bij mij in de voortuin zijn er een aantal planten die het niet zo goed doen (o.a. hosta's die veel te
lijden hebben door de slakken), en daarvoor ben ik nu ook een 'plan van aanpak' aan het bedenken.
Tuinieren is nooit af, maar het is zo'n leuke hobby dat dat helemaal niet erg is!

Groeten van Laura.
donderdag 31 juli 2008 - 19:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).