menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Composteren van ca 10cm dikke afgestoken gras zoden

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Aansluitend op mijn topic van : gras>> moestuin, zit ik met het probleem van alle graszoden die ik heb verkregen door het afsteken ervan. Ik heb weleens gelezen dat het goed is om dat in de schaduw te leggen en wel op de manier van: gras op gras en aarde op aarde. Dan zou het vergaan tot compost. Is dat juist? En hoelang zou dat duren?
donderdag 3 april 2008 - 20:43
Rita1960

Rita1960

Mandy,

Zie mijn eerdere antwoord onder moestuin. Gras is de beste bemester die er is als je hem onderspit!

groet,
Rita
donderdag 3 april 2008 - 21:34
Lino

Lino

Ik heb de ervaring dat je ondergespitte graszoden altijd weer tegenkomt als je er later iets wil planten

Ik leg ze als tapijt in mijn kippenren.
vrijdag 4 april 2008 - 09:33
Esem

Esem

Mandy,
leg de zode met het gras maar onder en leg zo alles op elkaar tot je een bergje hebt van de graszode.
Dek dit af met eventueel een oud stuk doek of zwarte plastiek en laat het een jaartje liggen.
Zorg er wel voor dat alles goed afgedekt blijf.
Desmoods gooie je over de plastiek een deel zwarte grond vanuit de tuin.
Volgend seizoen heb je dan mooie en ook voedingsrijke zwarte grond,die dan weer terug voor alle doeleinde kan gaan gebruiken.
Ik praat uit ondervinding.
Gr Eddy,
zaterdag 5 april 2008 - 01:28
Mandy

Mandy

Waarom is het zo belangrijk dat alles goed afgedekt is?
zaterdag 5 april 2008 - 18:03
Rita1960

Rita1960

Mandy,

geen licht.... geen onkruidgroei

groetjes,
Rita
zaterdag 5 april 2008 - 20:06
Mandy

Mandy

Ooooooooooooooooh!!!
Voordat mijn 5000 m2 verwaarloosde tuin enigszins toonbaar zal zijn en ik met kennis deze grond zal kunnen onderhouden zal ik nog heeeel erg veel moeten leren.
zaterdag 5 april 2008 - 21:50
Rita1960

Rita1960

Hai Mandy,
wanhoop niet. Er zijn veel mensen die u kunnen helpen! Mocht je nog een stukje niet willen gebruiken dit jaar zou je kunnen overwegen om er zwart plastic overheen te doen. Dan dood je namelijk de onkruidzaden als je het maar tijd (plm 10-11 maanden) kunt laten liggen. Daarna alleen omspitten en je kunt het onkruid in toom houden. Wordt hier nog wel eens gedaan met moestuintjes in de winter.

groetjes,
Rita
zaterdag 5 april 2008 - 22:23
Mandy

Mandy

Dat zou kunnen inderdaad als de tuin kaal is, maar deze tuin staat vol met ONBEKENDE planten die (misschien) gesnoeid moeten worden, gevoed, gescheurd en ga maar door. Er valt niets af te dekken, wel veel onkruid verwijderen en opruimen in eerste instantie en dan wat ik tegenkom wat ik denk dat MOET gebeuren, daar begin ik maar mee.... De tuin is jaren verwaarloosd , bomen niet gesnoeid, struiken niet gesnoeid, gazon verwaarloosd, dus vol mos, kale plekken, onkruid, geel etc etc..... paden met dikke lagen mos, overgroeid met grad en onkruiden......cipressen torenhoog, laurier metersdik....
zaterdag 5 april 2008 - 22:30
moetie

Moetie

Dag Mandy

Wat je zegt doet mij denken aan 25 jaar geleden, toen wij dit huis kochten. ook 5000m2, mijn mans droom.

Wij zijn begonnen met het gras te maaien (met een zeis) en beetje bij beetje planten leren kennen en vooral hoe ze zich gedragen.
Ook hebben wij een paar geitjes gekocht (daar heb je geen werk mee) , ganzen van hier en daar gekregen en kippetjes.

Nu 25 jaar later, mag iedereen wel eens komen kijken naar onze tuin....

Vorig jaar nog hebben we samen met de buren (boeren) nog een honderdtal coniferen, sparren enz uitgedaan.
Heel veel werk (vooral opkuiswerk), maar het loont de moeite. Nu staat het al vol met plantjes en bloemetjes die uit de grond schieten).

Geduld dus en twee rechterhanden en je komt er wel

Succes
Nicole
Veel succes
Nicole
zaterdag 5 april 2008 - 23:47
Quercus

Quercus

Dag Mandy

Wat je zegt doet mij denken aan 25 jaar geleden, toen wij dit huis kochten. ook 5000m2, mijn mans droom.

Wij zijn begonnen met het gras te maaien (met een zeis) en beetje bij beetje planten leren kennen en vooral hoe ze zich gedragen.
Ook hebben wij een paar geitjes gekocht (daar heb je geen werk mee) , ganzen van hier en daar gekregen en kippetjes.

Nu 25 jaar later, mag iedereen wel eens komen kijken naar onze tuin....

Vorig jaar nog hebben we samen met de buren (boeren) nog een honderdtal coniferen, sparren enz uitgedaan.
Heel veel werk (vooral opkuiswerk), maar het loont de moeite. Nu staat het al vol met plantjes en bloemetjes die uit de grond schieten).

Geduld dus en twee rechterhanden en je komt er wel

Succes
Nicole
Veel succes
Nicole


Hey Nicole,

Heb je geen foto's van je tuin nu . Ik ben harstikke benieuwd hoe dit erbij ligt ...

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 10:00
Mandy

Mandy

Hallo Nicole, bedankt voor dat "hart onder de riem". 2 rechterhanden, nou ja GEWILLIGE handen, zal ik zeggen, /geduld zal ik moeten KWEKEN, en leren moet ik nog heel veel.... Ik weet dat ik de tuin niet binnen een jaar "fatsoenlijk" zal kunnen krijgen want daar is deze teveel voor verwaarloosd maar ik wil het wel zo snel en zo goed mogelijk doen. probeer dus echt EEN ding tegelijk te doen en dat is al moeilijk genoeg: wil alles doen: maaien, verticuteren, mos van paden, invoegen met zand, coniferen snoeien zodat ik tenminste kan lopen op sommige paden!! Zou af en toe wel een machinale werking willen hebben en een extra 10 paar handen.........
maandag 7 april 2008 - 16:03
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).