Je kan in principe overal mulchen. Het is een cliché maar "in de natuur blijft geen grond onbedekt" . De meeste clichés bevatten wel veel waarheid. Grond is een zaadbank en een voedzame landingsplek voor ronddwarrelende zaden dus 'goede' grond groeit binnen de kortste keren volledig dicht. Een aantal kruiden bereiden de grond zo voor op een beter leven. Wanneer je een nieuwbouw ziet dan zie je goed het verschil tussen de toplaag die apart gelegd wordt en de diepere lagen - die diepe grond blijft soms meer dan een jaar onbegroeid (zo'n grond wil je dus niet zomaar als toplaag gebruiken).
Wat je met het mulchen probeert te doen is dus in zekere zin een begroeiing simuleren met een aantal voordelen : de grond blijft klammig/droogt niet zo snel uit, wordt automatisch losgemaakt door de pieren en blijft los (vallende regendruppels op blote grond kloppen de grond vast), is een habitat voor beestjes, onkruiden worden geremd (geen licht is geen kieming en/of geen groei), ... enfin alles beter dan blote grond. Op sommige plaatsen leg ik eerst nog een onderlaag van compost, krantenpapier of karton, en daarop de mulchlaag (gras, schors, ...). Een deel van het gras kan je daar dus zeker voor gebruiken. Zelfs gewoon maaisel dat over het algemeen wat verser is maar let erop dat dat dan weer niet te nat 'in koeken' gelegd wordt want dat vergaat inderdaad wat moeilijker (de pieren zullen liever een grasspriet onderwerken dan een graskoek)
@fré, dat is een mooi parcours fré en ik ben ervan overtuigd dat je een bekwaam persoon bent; helaas zie ik net als jij heel wat "collega's" die toch wat bedenkelijkere kwaliteit leveren. Gelukkig heeft de natuur een vrij groot recuperatievermogen en komen ze er vaak mee weg. Het parcours dat iemand doorlopen heeft is niet altijd een garantie uiteraard. Ik ken liefhebbers voor wie de gemiddelde professional de duimen moet leggen, en er zullen zeker gediplomeerde gasten zijn die niet weten waarmee ze bezig zijn. Ik ben "gediplomeerd" in een aantal sectoren (kine, informatica,..) en ik heb die tendens in elke sector gezien dus het zal wel een universeel gegeven zijn...
Maar het is niet omdat de gemiddelde aannemer niet op deze manier mulcht dat het niet goed zou zijn, die mannen doen in eigen tuin dingen die ze op een ander niet doen en omgekeerd
Want fré, dat ga je me zeker niet tegenspreken : de gemiddelde tuinaannemer spuit wel he (sommigen omdat de klant het vraagt, de meesten omdat het nu éénmaal de makkelijkste weg is, maar de beste ? ik spuit alleen nog gier
brandnetel-, rabarber-,.. dat de mensen kunnen zeggen "ziede wel dattem spuit hoe kan dat anders allemaal zo schoon zijn...")