menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoek hoge plant 2m

Ga naar meest recente reactie

Heidi79

Heidi79

Hallo

Ik ben op zoek naar een oplossing voor een heel vervelend probleem: mijn stadstuintje is ommuurd met een muur van ongeveer 1m80 hoog. Echter, een overbuur die op het eerste verdiep woont, kijkt recht mijn woning én tuin binnen. Niet zo erg zou je denken, was het niet dat hij me constant zit te begapen.
Eer ik dit in de mot had, was mijn terras reeds aangelegd - deze komt zo'n 20 cm van de muur af tot z'n einde. Ik heb dus niet veel plaats om iets voor de muur te zetten, en dit voor een grote plant...zelf dacht ik aan bamboe maar gezien het snijgevaar (heb jong zoontje), twijfel ik toch.
Kan iemand me een hooggroeiende, snelgroeiende, niet in de breedte groeiende, wintervaste plant (vraag niet veel, k weet het )aanraden die bovendien niet veel plaats in de grond nodig heeft (of die ondergronds niet zodanig dikke wortels krijgt dat m'n terras omhooggeduwd zou worden) en die geen klimplant is (moet groter worden dan de muur).

Of...wat ik ook kan doen is bloembakken zelf maken (ook hier zijn tips welkom!) - breedte voor bloembak moet 2 meter zijn, of 2x 1 meter - en dan bvb. dubbele witte jasmijn planten? Iemand ervaring mee? Heeft dit geen "klimrek" nodig? Kan dit in bloembakken? Ik ken deze specifieke plant zelf niét, vind er niets over terug, maar iemand raadde me die aan...

m.a.w. HELP

Alvast bedankt!!

Liefs, Heidi
zondag 13 april 2008 - 18:09
berenice

Berenice

heidi

al eens gedacht aan bamboe in GROTE potten te zetten
die schermt heel goed af , en is ook wintergroen
grts berenice
zondag 13 april 2008 - 19:16
minouke

Minouke

bamboe !!! fargersia dan .... (kijkt eens met 'zoeken' hierboven dan begrijp je beter waarom)

Leilindes of dakplatanen kunnen helpen

zondag 13 april 2008 - 20:09
sylvain

Sylvain

AUB Heidi geen bamboe in de volle grond zetten vlak aan een terras dat is voor probleemen vragen en het moet winter groen zijn en moet meteen naar tweemeter op welke tijd .
De viburnum carlesii maar duurt toch een vier a vijf tal jaren eer hij 1,80 zal zijn maar is wel zomer als winter groen en kan perfect in haag gezet worden groetjes en dag

maandag 14 april 2008 - 00:12
Lino

Tekst aangepast

Lino

Zoek eens onder "geveltuin" o.a. hier: http://www.oudzuid.amsterdam.nl/wonen_en/woonomgeving/artikelen/geveltuin_aavragen#Welkeplantenzijngeschiktvooreengeveltuin

Leilindes of dakplatanen kunnen helpen

Is daarvoor wel genoeg plaats tussen terras en muur?

maandag 14 april 2008 - 08:39
minouke

Tekst aangepast

Minouke

oei! neen 20cm is te weinig

misschien ook een oplossing maar alleen als je buiten zit, is van die grote driehoekige doeken die men tegenwoordig verkoopt en aan palen of muur vast zet.
Vooral 2 driehoeken schuin over mekaar geeft mooi of dezelfde kleur of 2 verschillende tinten in dezelfde kleur (donker en lichtbeige)

hier op de foto lijkt het een vierkantig zeil
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 14 april 2008 - 08:58
Heidi79

Heidi79

Hallo

Bedankt allemaal voor de vele reacties, maar helaas nog niet bevredigend. Bamboe in grote potten heb ik inderdaad aan gedacht - afijn, dan eerder in een grote bloembak want het oog wil ook wel wat. Dat is tot hiertoe de beste oplossing, lijkt me.

Een zeil heb ik ook aan gedacht, maar dan verlies ik mijn plekje in de zon Ja, kweet t, ben niet veeleisend

Ik kijk nog verder uit naar een estetischer oplossing dan bamboe, maar hoogstwaarschijnlijk zal het toch dat worden. Alleszins bedankt voor de zeer behulpzame reacties!!!

Groetjes
Heidi
dinsdag 15 april 2008 - 23:32
Lino

Lino

eventueel een klimplant tegen een hekwerkje omhoog laten groeien tot een meter boven de muur.
woensdag 16 april 2008 - 11:06
sugar

Sugar

Een druivelaar die je langs je muur omhoog leidt en daarna via enkele kabels van de ene kant van de muur naar de andere kant leidt. Groeit erg snel, is mooi en je hebt er nog wat druiven bij :G
Je kan ook gebruik maken van een kamperfoelie (Lonicera 'Hall's Profit' of 'Halliana', deze zijn semi-wintergroen en hebben heerlijk geurende bloemen)

Zowel druif als kamperfoelie kan je perfect bijknippen zodat je nog wat zon overhoudt en de buurman niets meer kan zien

Een laatste oplossing is een kleine pergola met een klimroos.
zaterdag 19 april 2008 - 12:39
fredd

Fredd

een parasol
zondag 27 april 2008 - 12:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).