Wellicht wat vijgen na Pasen, maar ik wilde toch graag een ervaring delen.
Anderhalf jaar geleden ging ik op zoek naar een tuinhulp om mijn echtgenoot bij te staan bij het tuinieren en om mijn ouders en echtgenoot van zwaar tuinwerk te ontlasten.
Ikzelf ben nagenoeg blind en chronisch pijnpatiënt, dus ik kan hen niet fysiek helpen.
Ik ging dus te rade bij een nabij gelegen atelier voor tuinonderhoud.
Ik had de leidinggevende een rondleiding gegeven in onze tuin en aangegeven wat mijn wensen waren.
Een offerte bleef in eerste instantie uit, ondertussen was april al begonnen.
Na wat aandringen kreeg ik dan toch een mondelinge offerte te horen.
Plots werd de gevraagde tuinhulp omgevormd tot een drietal niet-geschoolde werkkrachten aangevoerd door de leidinggevende en werd het aanleggen van 1 enkele border van 10 bij 2 m, een borderrand, het aanplanten van zelfgekochte beplanting en wat wiedwerk een werk van maar liefst 2 volle dagen!
Omdat ik 'zo dichtbij woonde' en ze geen vervoer nodig hadden om hun materiaal (lees: enkele schoppen, een riek, een kruiwagen en wat klein materiaal) ter plaatse te brengen, kreeg ik 'korting'. Ik moest 'maar' 1000 euro betalen.
Ik zal jullie beschrijven wat ik wilde laten doen:
- 1 border graven van 10 bij 2 m
- Turf en meststof aanbrengen (zelfgekocht en aanwezig)
- 23 Rhododendrons planten (idem)
- Borderrand aanleggen (idem)
- 15 klinkers voor een oude border leggen bij wijze van pad en border (idem)
- Wiedwerk in 3 borders
- Moestuintje (8 bij 3 m) opschonen en compost aanbrengen (idem)
Nu wil ik graag ongeschoolde mensen die geen job hebben een kans geven om goed werk te verrichten tegen een eerlijke prijs, maar dit was er voor mij toch echt wel over.
Mijn vader en echtgenoot hebben de border dan maar zelf gegraven, turf verdeeld, bemest en aangeplant (max. 2 uur werk met de helft werkkrachten), op't gemakje de rand gelegd en een kennis is dit jaar een tweede border komen graven.
Het is goed op je familie en vrienden te kunnen rekenen.
Nu hebben we een PWA-tuinhulp die 2 uurtjes per week komt helpen aan 9,5 euro per uur.
Deze man is ook geen geschoold tuinier, maar verricht prima onderhoudswerk en heeft mijn echtgenoot geholpen bij het aanleggen van de andere borderranden.
Vele offertes opvragen lijkt me een goed idee voor groot tuinwerk en een PWA-tuinhulp voor het wekelijkse of veertiendaagse onderhoud.
Mocht de beslissing nog niet gevallen zijn, veel succes, en anders, geniet van het mooie resultaat
.
Warme herfstgroet & God bless
Ellen