ik heb zelf ook een mulchmaaier en moet nooit nog een andere maaier hebben (tenzij ze iets uitvinden dat nog leuker is). Alleen de eerste en de laatste maaibeurten worden met de bak gedaan en wat ben ik altijd blij als dat achter de rug is.
Ik denk niet dat er echt zoveel verschil is tussen de merken wat betreft de technologie - het is ook geen kernfysica he : het gras moet in plaats van te worden weggezogen even blijven hangen om te worden versnipperd. Of dat nu in stukjes van een half centimeter is, 2 millimeter of nog kleiner dat speelt eigenlijk weinig rol. Je moet het gras wel met een andere instelling maaien. Als je regelmatig genoeg het gras maait en bij voorkeur als het droog is, dan kan het goedkoopste model doen wat het moet doen. Als je één keer per week of nog minder over het gras wil gaan dan kan je met een mulchmaaier niks aanvangen.
Het enige nadeel dat wel eens wordt opgegeven zijn de grassnippers die je zou binnenbrengen maar ik heb daar zelf weinig last van eigenlijk. Als je let op de frequentie van maaien en geen te natte grasmat dan zijn de snippers voldoende klein zodat ze onder de grasmat liggen en niet erop, als je grasmat dan nog eens voldoende dik staat (wat met frequenter maaien geen probleem is) dan valt dat aardig mee. Als zo'n snipper verdroogd dan blijft er al helemaal niets meer van over dus dat probleem met het binnenbrengen van snippers en het dichtslibben van de grasmat (vervilten en al die andere mythes) hangt voor een groot stuk af van de manier waarop je je gras rijdt denk ik.
Ik zie en hoor hoe mijn buren het gras maaien, en ik zie dat meestal met een glas wijn in de hand, terwijl mijn maaier alweer staat te tikken van het afkoelen
Eén keer starten, geen gesleur met volle bakken, geen afvoeren (ik composteer zelf en durf het gras in de boomgaard wel eens verzamelen om wat meer materiaal te hebben, maar als ik elke maaibeurt met al het gras moest blijven zitten van mijn gazon dan kon ik daar ook niet mee weg), mooiere grasmat (voeding, meer wormen actief, minder last van uitdroging, ...), ... ik kan echt alleen maar voordelen bedenken; maar ik kan zoals gezegd wel wat nadelen uitlokken, sla een paar maaibeurten over, wacht dan tot het regent, en maai meteen op de kortste stand en de kans is groot dat je je maaier een luchtdoop geeft.