menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw gazon aanleggen

Ga naar meest recente reactie

Nirak81

Nirak81

Ik wilde eigenlijk volgend jaar pas aan de tuin achter het huis beginnen, maar het begon te jeuken en ben maar vast begonnen

Komende week hebben we in Nederland een paar daagjes vrij en ik wil dan ook beginnen met het voorbewerken om een nieuw gazon aan te leggen. Ik heb hierover een paar vraagjes omdat ik het graag goed wil doen.

Het oude gazon zit vol onkruid en de grond is erg, erg, erg vast. Ik wil een frees huren om de grond om te doen, ik vind 40 m2 te veel om met de hand om te spitten, vooral met deze vaste grond. Maar nu vraag ik me af of ik op voorhand de huidige "gras"mat eraf moet steken, of dat ik deze gewoon mee om kan frezen?

Wat doe ik met al dat onkruid wat er nu staat? Mijn bedoeling is om sowieso de paardenbloemen met penwortel en al op voorhand uit de grond te steken, maar wat doe ik met het andere onkruid? Of adviseren jullie om mijn huidige grasmat eerst met onkruidbestrijdingsmiddel te behandelen en daarna als alles dood is alles omfrezen?

Bij voorbaat dank
zondag 27 april 2008 - 21:27
Plantadvies

Plantadvies

http://www.vijveridee.nl/artikelpagina.asp-artikelID=31.htm
Lees de bovenstaande link. Begin er in najaar mee om te zaaien en leg er nu een plastic op om alles te doen laten stikken. Scheelt je een hoop werk.
zondag 27 april 2008 - 22:00
Nirak81

Nirak81

Zoals ik al aangaf ben ik al begonnen.. aangezien mijn tuin nu al overhoop ligt wil ik toch graag doorzetten.

Ik heb het artikel gelezen, maar vind hierop niet het antwoord op mijn vraag hoe om te gaan met mijn huidige grasmat..
maandag 28 april 2008 - 08:18
the666bbq

The666bbq

Dat zal ook een beetje van het materiaal afhangen waarover je kan beschikken om te frezen. Mijn oude grasmat kreeg ik met geen enkele frees voldoende kapot en ik had de zwaarste bakfrees die er in mijn verhuurcentrum te krijgen was. Blijkbaar mochten de boeren vroeger altijd over mijn stuk grond rijden om naar de achterliggende velden te mogen en was de ondergrond bikkelhard. Ik heb de 800m2 van het gazon dan waar even met de schop omgedaan (ik heb er twee zandschoppen op versleten) en dan kon ik wel nog frezen (en compost onderwerken in één trek). Een tuinaannemer of een boer uit de buurt heeft soms zwaarder materiaal ter beschikking (ploeg,..) en dan is het soms wel handiger om die aan te spreken. In mijn geval kon de boer wel het achterste stuk fijn leggen, hij moest zijn eigen wei ook opnieuw inzaaien dus dat kwam goed uit, maar het voorste deel was al omheind dus daar kon hij niet komen.
maandag 28 april 2008 - 12:32
deHaan

DeHaan

Maai het gras zo kort mogelijk.
Neem een frees die niet door een v-snaar aangedreven word.
Neem er een van toch wel 14 pk.
Die gaat er gegarandeerd door misschien niet de eerste keer, maar wel de 3de keer.
Het beste kan je dit door iemand laten doen die vaker met deze machine gewerkt heeft.
maandag 28 april 2008 - 17:47
Nirak81

Nirak81

Ik ga eens kijken wat ze bij Boels verhuren om mijn tuintje om te frezen Het zal een hele klus worden, maar ik heb er in ieder geval een dag voor uitgetrokken om 40 m2 om te frezen.
maandag 28 april 2008 - 21:18
deHaan

DeHaan

Ik doe er ongeveer een uur over, maar ik doe het vaker.
Maar woon niet bij je in de buurt.
Veel succes en wees uitermate voorzichtig met de machine.
maandag 28 april 2008 - 22:18
Nirak81

Nirak81

Het is inderdaad geen overbodige luxe om aan te geven dat je voorzichtig moet zijn met dat soort machines
Ik werk zelf regelmatig met een kettingzaag, maar heb wel eens mensen onhandig en dom laks met dat soort apparatuur om zien gaan... en dan zitten ongelukken in een klein hoekje

Ik ga me bij het verhuurbedrijf vrijdag voor laten lichten over wat ik het beste bij hen kan huren en dan ga ik er op m'n gemak mee aan de slag, bedankt voor de tip
dinsdag 29 april 2008 - 21:29
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).