menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Te veel aarde wat nu

Bart182

Bart182

Hallo,

Ik heb gigantisch veel aarde in mijn tuin. De woningbouw keurde het goed dat de vorige bewoners dit zo hebben achtergelaten. Ik heb een tuin in de breedte. Hij is 6 meter diep, de eerste 3 meter is betegeld. Ik wil nu de andere drie meter ook gaan betegelen. Echter ligt er een laag aarde over de gehele breedte van ongveer 20 cm hoog.

Ik heb geen geld om de tuin af te laten graven. Is het mogelijk om een verhoogd terras aan te leggen? Dat ik er een border voor maak, het mooi verdeel, er zand overheen stort en dan betegel?

Is dit heel moeilijk? Ik wil niet dat het terras gaat verzakken, of dat mijn hele tuin onder de modder zit, omdat er bij regen aarde naar beneden strromt.

Ik hoop dat iemand mij wil helpen met tips.

Bedankt
maandag 12 mei 2008 - 09:32
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Bart,

Over het technische gedeelte van je vraag kan ik helaas niets zeggen. Het eerste dat mij te binnen
schoot om gratis van het teveel aan aarde af te komen is een advertentie plaatsen op internet (als
je in Nederland woont is Marktplaats een goede optie) waarin je zet dat er gratis aarde af te halen is,
maar dat mensen die aarde dan wel zelf moeten afgraven. Wie weet is er iemand bij jou in de buurt
juist ook zoek naar aarde op zijn of haar tuin op te hogen, en dan zijn jullie er beiden bij gebaat.
Zo'n advertentie kost je helemaal niets, en hopelijk kan jij dan straks zonder problemen je tuin gewoon
betegelen. Onder tegels moet je overigens wél een zandbed van zo'n 15 à 20 cm dik zand leggen.

Groeten van Laura.
maandag 12 mei 2008 - 12:01
Bart182

Bart182

Hoi laura,

Bedankt voor de tip. Er zit echter vrij veel onkruid door het aarde heen. ik denk dus helaas niet dat deze erg gewild zal zijn.
maandag 12 mei 2008 - 12:35
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Bart

Je kan het ook als een mogelijkheid zien om te tuinieren op niveau. Het kan heel leuk staan om een verhoogd terras te maken of een verhoogde border. Met een keermuurtje kan de aarde niet wegstromen bij hevige regen. Er zijn heel wat materialen waarmee je dit kan maken, afhankelijk van de stijl van je tuin. vb houten bielzen, gestapelde stenen, boordstenen, een gemetst muurtje,...

Groetjes, karen
vrijdag 23 mei 2008 - 14:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).