menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid het blijft maar woekeren

Ga naar meest recente reactie

felix

Felix

Pas terug van een drie weken durende rondreisvakantie. Tot mijn grote droefnis moeten vaststellen dat twee moeraseiken die nochtans samen enkele tientallen euro's gekost hebben niet aan de gang gegaan zijn.

Maar nog erger: aaaaaaaaaaaaarrrrgghhh, overal onkruid, en massa's ! Nochtans had ik de tuin drie weken geleden helemaal klaar gemaakt en had ik overal gewied. Maar na amper drie weken staat er weer een massa. Héél veel werk voor de boeg dus.

Vooral een of ander woekergras heeft lelijk huisgehouden. Op drie weken tevoorschijn gekomen, zowat overal in de tuin. Probleem is dat als ik het wil uittrekken, het meteen een hoop zaadjes wegschiet (letterlijk). Dat zal dus nog wat voor de toekomst gaan geven.

Ik ben het stilaan beu aan het worden. In de drie jaar die mijn tuin nu telt, heb ik al met tal van woekeronkruiden te maken gehad. De distels heb ik nu bijna onder controle, al hebben drie weken afwezigheid ook geen goed gedaan. Maar er zijn bijvoorbeeld ook moeilijk uit te trekken grassen met lange wortels die makkelijk afbreken. Enfin, de voorbije drie jaar toch al zo'n zestal van die woekeronkruiden gehad die mijn tuin inpalmden. Ik vraag me serieus af of die zijn meegekomen met de grondverbeteraar die ik indertijd uitgereden heb.

Bovendien is al die onkruidgroei stilaan niet meer normaal. Als ik tuinen bij ouders en elders bekijk, dan hebben ze daar helemaal niet zo'n last van onkruid. Voorlopig heb ik het altijd heel proper gehouden en ben ik uren en uren zoet geweest met wieden. Maar stilaan is het punt bereikt dat ik toch verdelingsmiddelen ga overwegen. Ik ben daar ook niet voor te vinden, maar zoals het nu loopt...

zondag 18 mei 2008 - 09:50
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

dat smerig ding dat zijn zaadjes wegschiet als je er aan komt noemen we hier 'springkruid'.
Een vuiligheid waar mijn tuin ook steeds weer vol van staat!!
Vooral dit jaar, door de zachte winter veronderstel ik!
We hebben hier op ons 'Tuinadvies.be' -forum ergens een artikel of topic over "onkruid",
misschien staat dààr wel een middeltje tegen die woekeraars?

Goeie moed bij de bestrijding, ik kijk nog eens of ik dat artikel voor je vind!
Matabish.

Gevonden!!!: http://www.tuinadvies.be/onkruid_top_10_der_onkruiden.htm

zondag 18 mei 2008 - 14:21
Rita1960

Rita1960

Hallo Felix,

Onkruid komt altijd op als je het niet kunt gebruiken één goede tip niet meer omstreeks deze tijd op vakantie gaan

Voor de rest.. blijven schoffelen en wieden

groetjes,

Rita
zondag 18 mei 2008 - 19:35
Adrienne

Adrienne

Tja Felix toch, je bent niet de enige tuinier die veel moet schoffelen.
Zodra je rond bent kan je gewoon vooraan terug beginnen.
Wat je grassoort betreft oei,oei dat noemen wij raaigras je kan er gewoon aan bezig blijven.
Ik heb ze zo goed als weg gekregen door telkens bij mooi weer de grond met een riek om te leggen.
En dan hooopen grondscheuten te verwijderen.
Telkens weer dus véééél succes !!!
donderdag 22 mei 2008 - 00:04
Rita1960

Rita1960

Goedenmorgen Adrienne,

[citaat] Tja Felix toch, je bent niet de enige tuinier die veel moet schoffelen.
Zodra je rond bent kan je gewoon vooraan terug beginnen.
Wat je grassoort betreft oei,oei dat noemen wij raaigras je kan er gewoon aan bezig blijven.
Ik heb ze zo goed als weg gekregen door telkens bij mooi weer de grond met een riek om te leggen.
En dan hooopen grondscheuten te verwijderen. [citaat]

met dit gras -wat jij raaigras- noemt, met de grondscheuten/ wortelstokken, bedoel je daar soms het kweekgras mee? Raaigras hebben wij graag in het land staan, maar het kweekgras niet
En in m'n moestuin al liever helemaal niet.

groetjes,

Rita
donderdag 22 mei 2008 - 06:21
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik voel met je mee. Spuiten met een snel afbreekbaar product lijkt me in dit geval niet verkeerd.

Ik vraag me serieus af of die zijn meegekomen met de grondverbeteraar die ik indertijd uitgereden heb.

Zo verdenk ik ook de zakken potgrond van alle gehoornde klaverzuring (Oxalis corniculata) die nu in mijn tuin staat
donderdag 22 mei 2008 - 08:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Week 2 en 3 en 4 van mei zijn DE onkruid weken. Dan moet je er even bovenop zitten om te schofflen.
donderdag 22 mei 2008 - 12:56
u857287

U857287

dag

doe zoals ik, loopbaanonderbreking nemen voor 1/5de (als het gaat natuurlijk) en zo kan je eindelijjk de tuin bijhouden zoals het moet, bij mij althans, ik ben er heel tevreden mee en kan iedere week een hele dag in de tuin werken, ik merk het verschil nu wel

groetjes

lieve
donderdag 22 mei 2008 - 21:40
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Ik denk dat we dezelfde voorhebben Rita.
Gewoon een miserie in de tuin.
Veel werk maar uiteindelijk ben je toch baas.
Alleen zorgen dat je alle ondergrondse lopers te pakken krijgt.
In de zomer heb ik er nauwelijks last van ....
maar in het voorjaar moet ik wel elke dag controle houden en
gelijk verwijderen wat terug de kop opsteekt.
Oh ja hier zullen ze ook wel van de weide of het veld komen.
Ons huis staat er omzeggens midden in
vrijdag 23 mei 2008 - 16:09
Rita1960

Rita1960

Hallo Adrienne,

Mooooie nieuwe avatar

Weet er alles van .. van het kweek
Vorig jaar nog een stuk weiland omgespit van 5 bij 20 meter vol met deze rommel
Bijkant één kubieke meter wortelstokken eruit gehaald. pfffff......
maar nu... heel weinig terug te vinden en wat er nog staat is gemakkelijk eruit te halen

groetjes,

Rita
vrijdag 23 mei 2008 - 22:39
Adrienne

Adrienne

Hoi Rita,

Mijn avator was plots ribbedebie.
Dus maar eens een andere opgezet.
K' blijf wel bij mijn koeikes hé
maandag 26 mei 2008 - 18:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).