Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
ik zou mijn gazon nog snel een gezondheiskuur willen geven voor hij de winter ingaat.
Ik heb enkele vraagjes daaromtrent:
- er zijn een aantal 'gele' vlekken in mijn gazon; plaatsen waar de gazon er gelig uitziet en beduidend trager groeit.
(eerste foto, rechts voor en in mindere mater rechts achter + tweede foto rechts)
[afbeelding verwijderd niet-https]
Kan daar iets aan gedaan worden? Meststoffen misschien? Een beetje bijzaaien?
- er is 1 plek die droog lijkt waar er weinig gazon staat en die ook traag groeit en de plek lijkt de vorm te hebben van een boom/struik van mijn buurman die erover hangt. De plek krijgt zeker zon genoeg aangezien de boom/struik van de buurman in het noorden staat (de zuiderzon staat er dus pal op).
Kan het zijn dat de overhangende takken het water weghouden?
- ik zou nog enkele kale plekken willen inzaaien door graszaad met potgrond te vermengen en dat over de losgeharkte plekken te strooien en aan te drukken. Tips?
Ik weet niet of het voorkomend onkruid helpt om te bepalen wat mijn grond nodig heeft, maar ik heb alleszins redelijk veel klaver en ook regelmatig paddestoelen. Beide komen meer voor op de groene plaatsen, hoewel de klaver het ook redelijk goed doet op de 'gele' plekken. Op de plaats die droog overkomt staat er enkel (dunne) gazon; onkruid komt er bijna niet voor.
Ik was vergeten te vermelden dat ik de gazon gezaaid heb voor de zomer (eind april) en hem steeds maai met een mulchmaaier. De gazon is nog nooit bemest geweest, ook niet voor het zaaien (enkel de eigen mulch).
Ik twijfel ook een beetje of ik hem nog zou maaien voor de winter. Hij staat nu op de beste plaatsen 6 a 8 cm hoog schat ik en op de slechtste plaatsen een 4 a 5 cm. Ik heb op dit forum al meermaals gelezen dat je je gazon best redelijk hoog de winter in laat gaan om oa mos te vermijden. Wanneer maai ik hem best de laatste keer en hoe hoog stel ik de machine in?
Eind oktober laatste maaibeurt hoogte 5 cm.
Voor de winter "groene' kalk gelijkmatig verspreiden: maakt gras groener en verhinderd mosvorming.
Zodra het gras begint te groeien maart/april een goede organische meststof toedienen. Vergeet niet dat je volgende jaar wekelijks deze plantjes gaat kortwieken dus geeft ze maar een portie vitamienen.
Succes
dank voor je advies. Bij HUBO, waar ik wat potgrond ben gaan halen, raadden ze me af om een jonge gazon te bemesten. De HUBO-man raadde aan om de eerste 12 maanden de gazon gewoon te laten doen omdat een jonge gazon nog te kwetsbaar zou zijn voor overbemesting. Op elke verpakking van meststoffen die ze bij HUBO verkochten stond er op de doos (of zak) vermeld dat je die pas na 12 maanden mag toepassen.
Kan 'groene' kalk geen kwaad voor een 5 maanden jonge gazon?
En zoja, gooi ik die groene kalk dan eerder voor of eerder na de laatste maaibeurt?
Dries,
De meststoffen van HUBO zijn mij onbekend.
Het is de eerste maal dat ik hoor dat je een jaar moet wachten na inzaaien om te mesten. Lijkt mij erg vreemd. Misschien zijn er andere meningen bij andere leden van het forum.
Nu overbemesting is altijd af te raden, daarom grondig de gebruiksmodaliteiten lezen en de juiste hoeveelheid per m2 respecteren. Een strooitoestel is geen overbodige luxe, want het verspreiden met de hand is werk van echte vakmannen.
Nu wat die kalk betreft :verspreidt de groene kalk na de laatste maaibeurt. De regen en eventueel het sneeuwwater doen de die kalk langzaam indringen en het effect merk je in het voorjaar; weinig of geen mos, en het gras zou groener moeten zijn door de magnesium in deze bodemverbeteraar.
Ik las ook van die klaver. Inderdaad...sommige selectieve onkruidverdelger zijn niet bruikbaar op een jong gazon. Alhoewel...
Ik wil geen reclame maken, maar met de meststoffen van DCM heb ik nog nooit problemen gehad en advies omtrent tuinieren... vraag ik meestal in de vakhandel.
Toch succes !
nogmaals dank voor de informatie. De raad van de mensen van HUBO inzake tuinieren neem ik nooit echt au serieux en ook voor andere zaken neem ik ze met een korrel zout; het zijn in de eerste plaats verkopers. Vandaar dat ik hier meestal vragen stel: hier krijg je echt goed advies van mensen die echt iets weten van tuinieren.
De meststoffen zal ik wellicht bij de boerenbond gaan halen en die mensen weten normaal wel over wat ze praten. En dankzij jou weet ik al over welke meststof ik uitleg moet vragen
Hallo forumers,
heb aandachtig alles gelezen omdat dit ook mijn intressepunt is,maar over die drogeplek onder de noordelijke geplaatste boom wil ik nog wel effe iets opmerken.
mijns inziens is de boom de grote concurent van je gras bij vochtopname? ik heb dit probleem ook.
ik heb een boom aangeplant midden men gazon,ik wist dat ik daar dat probleem zou krijgen maar verwachtte het niet zo snel(omdat het nog jonge boom is).dus heb ik men plan er een plantvak te maken nu reeds uitgevoerd en heb in de vier hoeken een geperforeerde buizen geplaatst waar ik water kan ingieten. denken jullie dat ik hiermee men roestvlek in het gazon heb bezweerd volledig? het vak is 2 meter in het vierkant rond de stam en ik zal die opvullen met mulch.
groetjes
Hallo forumers,
heb aandachtig alles gelezen omdat dit ook mijn intressepunt is,maar over die drogeplek onder de noordelijke geplaatste boom wil ik nog wel effe iets opmerken.
mijns inziens is de boom de grote concurent van je gras bij vochtopname? ik heb dit probleem ook.
ik heb een boom aangeplant midden men gazon,ik wist dat ik daar dat probleem zou krijgen maar verwachtte het niet zo snel(omdat het nog jonge boom is).dus heb ik men plan er een plantvak te maken nu reeds uitgevoerd en heb in de vier hoeken een geperforeerde buizen geplaatst waar ik water kan ingieten. denken jullie dat ik hiermee men roestvlek in het gazon heb bezweerd volledig? het vak is 2 meter in het vierkant rond de stam en ik zal die opvullen met mulch.
groetjes