menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van bomenplanten

Ga naar meest recente reactie

felix

Felix

Hoe kort snoei ik mijn bolcatalpa? Ik heb trouwens al vaker gezien dat die na snoei niet meer zo mooi rond zijn. Als ik het goed begrepen heb moet dat in het voorjaar gebeuren?

Hoe vaak en wanneer snoei ik het best mijn fagus sylvatica.
zaterdag 4 oktober 2008 - 17:47
monique251

Monique251

Hoi Felix,
Snoeien (knotten) van bolcatalpa in voorjaar maar dat hoeft niet ieder jaar te gebeuren (meestal eens in de drie jaar).
Fagus sylvatica in augustus september snoeien (nu niet meer in verband met kans op invriezen bij nachtvorst).
Groet, Monique
zaterdag 4 oktober 2008 - 23:31
Lino

Tekst aangepast

Lino

Dit jaar mijn bolcatalpa eind maart gesnoeid:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Lino
dinsdag 7 oktober 2008 - 12:44
monique251

Monique251

Als er nu nog iemand bang is om de schaar in de catalpa te zetten, ......
Prachtige voorbeeld foto's.
Groet, Monique
dinsdag 7 oktober 2008 - 15:07
Bartje22

Bartje22

Monique, een bolcatalpa dient elk voorjaar in eind maart geknot te worden? evenals leilindes en dakplatanen? niet in herfst of winter knotten, want dan kan de ent (waar de bol begint bij de stam) bevriezen tot gevolg dat de boom dood kan gaan. en inderdaad, niet bang om de schaar erin te zetten.. Vaak bi'j te bang haha

Succes!
dinsdag 7 oktober 2008 - 21:19
Lino

Tekst aangepast

Lino

een bolcatalpa dient elk voorjaar in eind maart geknot te worden?

Nee, om de 3 jaar volstaat is mij gezegd.
Voor mij was het de eerste keer dat ik hem snoeide, dus ik zal het moeten afwachten hoe hij evolueert. Na 2 jaar zullen we zien of ie nog een jaar verder kan.

Zo zie je de evolutie van de snoei tot nu:

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 8 oktober 2008 - 09:58
felix

Felix

Die van mij gaan nu hun tweede winter in. Maar ik ga ze vermoedelijk volgend voorjaar toch knotten. Ik vind de stammen maar magertjes in verhouding tot de overweldigende kruin/bladeren.
woensdag 8 oktober 2008 - 12:42
LOBU

LOBU

Wel goed opletten dat je niet voorbij de entplaats snoeit! Die is mooi zichtbaar op de foto's van het net gesnoeide exemplaar (de linkse foto's), waar de takken in de stam overgaan zit er net iets lager een verdikking in de stam. Dat is de entplaats, alles wat daaronder zit is een gewone Catalpa die veel harder groeit dan de struikvorm die er bovenop is geënt. Als je dus dieper snoeit zal de hergroei veel sterker (tot 3m per jaar) zijn en heb je geen bolCatalpa maar een knotCatalpa, wat niet meteen de bedoeling is!
vrijdag 10 oktober 2008 - 13:53
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).