Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hoe kort snoei ik mijn bolcatalpa? Ik heb trouwens al vaker gezien dat die na snoei niet meer zo mooi rond zijn. Als ik het goed begrepen heb moet dat in het voorjaar gebeuren?
Hoe vaak en wanneer snoei ik het best mijn fagus sylvatica.
Hoi Felix,
Snoeien (knotten) van bolcatalpa in voorjaar maar dat hoeft niet ieder jaar te gebeuren (meestal eens in de drie jaar).
Fagus sylvatica in augustus september snoeien (nu niet meer in verband met kans op invriezen bij nachtvorst).
Groet, Monique
Monique, een bolcatalpa dient elk voorjaar in eind maart geknot te worden? evenals leilindes en dakplatanen? niet in herfst of winter knotten, want dan kan de ent (waar de bol begint bij de stam) bevriezen tot gevolg dat de boom dood kan gaan. en inderdaad, niet bang om de schaar erin te zetten.. Vaak bi'j te bang haha
een bolcatalpa dient elk voorjaar in eind maart geknot te worden?
Nee, om de 3 jaar volstaat is mij gezegd.
Voor mij was het de eerste keer dat ik hem snoeide, dus ik zal het moeten afwachten hoe hij evolueert. Na 2 jaar zullen we zien of ie nog een jaar verder kan.
Die van mij gaan nu hun tweede winter in. Maar ik ga ze vermoedelijk volgend voorjaar toch knotten. Ik vind de stammen maar magertjes in verhouding tot de overweldigende kruin/bladeren.
Wel goed opletten dat je niet voorbij de entplaats snoeit! Die is mooi zichtbaar op de foto's van het net gesnoeide exemplaar (de linkse foto's), waar de takken in de stam overgaan zit er net iets lager een verdikking in de stam. Dat is de entplaats, alles wat daaronder zit is een gewone Catalpa die veel harder groeit dan de struikvorm die er bovenop is geënt. Als je dus dieper snoeit zal de hergroei veel sterker (tot 3m per jaar) zijn en heb je geen bolCatalpa maar een knotCatalpa, wat niet meteen de bedoeling is!