Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben van plan om in ons stadstuintje boomschors te gebruiken als bodembedekking tussen de planten. Nu hoorde ik laatst dat deze boomschors schadelijk zou kunnen zijn voor de planten. Wat is hier van aan? In de tuin staan vooral beukjes in een haag, leilinden, fargesia bamboe, lavendel en buxus.
Vinden jonge scheutjes van de Fargesia bamboe (niet woekerend) hun weg door een laag boomschors?
ontneemt inderdaad wat stikstof weg maar dat kan je opvangen door wat stikstofrijk meststoffen
toe tevoegen(zoals bloedmeel)
Ik doe dit al jaren tussen mijn planten en ik zie niet echt het probleem
Het is zelfs goed tegen uitdrogen en natuurlijk minder onkruid
deze manier van mulchen is prima
De scheuten vinden prima hun weg
Allez dat is mijn persoonlijke ervaring
Wat een probleem kan zijn en eigenlijk vrij frequent voorkomt is een te dikke laag schors. Hoe dikker de laag, hoe minder kans dat het onkruid erdoor komt.
Maar ... De keerzijde van het verhaal: Als de dikke laag schors tegen de stammen van hagen en struiken ligt, zorgt dit ervoor dat deze plaatsen niet of moeilijk opdrogen. Dit werkt rotting en schimmels in de hand waardoor er gemakkelijker uitval is van planten. Dit is zeker het geval bij beukenhagen en rhododendrons.
Ik heb ook al gehoord dat schors minder goed is voor kalkminnende planten, omdat het nogal zuur zou zijn.
(Maar ik heb het ook liggen en strooi daar dan kalk bij, om de bodem terug neutraler te maken)
Van dat stikstof wist ik niet, maar het geeft wel stof tot nadenken.
In theorie klopt dat van dat stikstoftekort wel. Door een verkeerde koolstof stikstof verhouding (C/N) zou er bij de omliggende planten stikstof tekort kunnen optreden. Wat gebeurt er met de schors?
De schors gaat afgebroken worden door bacteriën en omdat er veel schors zitten zullen er veel bacteriën gevormd gaan worden. Die bacteriën bestaan grotendeels uit eiwitten en voor de vorming daarvan is stikstof nodig. Die stikstof wordt onttrokken aan de omgeving. Snel groeiende planten zouden daar last van kunnen krijgen en geel/lichtgroen worden met weinig groei. Als de bacteriën weer sterven dan komt de stikstof ook weer retour natuurlijk. Dat is de theorie.
De praktijk: Schors zal niet zo snel verteren en het boven beschreven proces verloopt veel langzamer, dan bijv door een groenbemester. In de siertuin staan niet zoveel snelgroeiende planten en zal men zelden stikstoftekort zien. Ga je weer extra bijmesten met stikstof, dan kan het onkruid ook weer de kop doen opsteken. Een wat verzurende werking kan wel het geval zijn.
Maar wat ik erger vind? Als er door de schors toch weer onkruid door komt, dan kun je niet gemakkelijk weer even schoffelen bij droog weer en dat werkt zo lekker met een goede schoffel. (daar ontbreekt het wel eens aan in de tuinen).
Van lekker werken in de tuin rust je heel goed uit en de stress raak je helemaal kwijt.
Bij de Lavendel en de Buxus zou ik geen schors aanbrengen (eventueel wel cacaodoppen), bij de rest geen probleem in principe (grond niet te nat en de kwaliteit van de schors of snippers speelt ook een rol)
In principe maak ik tussen vaste planten en bodembedekkers gebruik van cacaodoppen (duurder, maar hier is slechts een dunne laag van nodig en ze geven nog voedingsstoffen af, ca 3à4 m² met een zak) en tussen heesters en bomen van schors of snippers. Als je dan nog zorgt voor een gelaagde beplanting is tegen de tijd dat die eerste laag verteerd is alles min of meer dichtgegroeid en is er slechts miniem (manueel) onderhoud nodig. (Zo is bv de aanplant van een bodembedekker aan de rand van een heesterbeplanting op termijn heel onderhoudsvriendelijk)
Het is een fabel dat schors als mulch je bodem zuurder maakt. Wat je ook gebruikt als mulch,je bodem zal naar het neutrale punt gaan wat ph 7 is! Ideaal voor de meeste planten behalve zuurminnende planten.
Zolang de schorslaag niet te dik is kunnen planten gemakkelijk door de schors heen groeien.Bij 10 cm zal de plant al wa moeite moeten doen doen om erdoor te geraken.
Tis maar als de mulch in de bodem geraakt dat meer stikstof wordt ontrokken van de bodem waardoor planten kunnen gaan lijden.
Boomschors kan de grond zuurder maken maar dat duurt een eeuwigheid (je moet dan inderdaad aan eeuwen denken en niet in jaren). Bovendien zou je dan om de zoveel jaar de bestaande (inmiddels vergane) laag boomschors weer moeten aanvullen. Persoonlijk ken ik geen enkele tuin waar dat over een langere termijn op grote schaal gebeurt.
Een proces van natuurlijke verzuring van de bodem zie je bij dennenbossen. De naalden die afvallen zorgen er voor dat de bodem zuurder wordt. Dit is echter een zeer langzaam proces aangezien dennennaalden maar langzaam vergaan en het zeer lang duurt aleer de vergane naalden op enige diepte in de bodem zitten (ook hier: eerder eeuwen dan jaren).
De ph oftewel zuurgraad van een bodem wordt voornamelijk bepaald door de bodem zelf. Kalkrijke bodems zijn minder zuur omdat kalk ontzuurt. Zandbodems en veenbodems zijn over het algemeen zuurder. Kleibodems zijn weer wat minder zuur.
Heel grof:
Zand-en veengrond ph 4,5 - 5,5 (matig zuur)
Klei/leemgrond ph 5,5 - 6,5
Zavel, Kalkrijke bodem ph 6,5 - 8
In feite is hier niet veel aan te doen, maar in tuinen kun je zuurdere bodems wel gemakkelijk ontzuren door kalk te strooien, maar zal je dit steeds moeten blijven herhalen. Kalkrijke bodems zuurder maken is een stuk lastiger. Dennenschors kan een beetje helpen, naast turf of ander organisch materiaal. Op plantniveau kan dit wat helpen, maar verwacht niet een daling van meer dan 1 punt.
Als je het bodemleven opdrijft door je borders en gras altijd te mulchen dan zal het automatisch door het bodemleven naar de neutrale ph gaan. Ph 7 dus. Alles wat een regenworm opeet komt er nagenoeg neutraal weer uit!
Dit gaat natuurlijk maar traag, jaren dus.
Kalken is dan eigenlijk overbodig en meststoffen ook. Zo bespaar je ook veel.
Win win situatie dus dus is iedereen tevreden.
Onze planten/boomkweker heeft ons ook afgeraden om houtsnippers onder de planten te leggen. Vind het spijtig, want het lijkt een stuk properder en het houdt onkruid goed tegen. Maar een expert ga ik nu niet tegenspreken.
Ik gebruik dit hier ook en heb hier geen problemen mee. Zolang je de snippers niet inwerkt in de aarde is er geen probleem. ik vind dit het beste materiaal om te gebruiken en puur natuur! Wat is zijn argument om dit niet te gebruiken??
Dat boomkwekers dat afraden lijkt me logisch. In de kwekerij heb je heel veel kans dat snippers ondergewerkt worden en dan geven ze problemen met de vertering. Snippers zijn erg koolstofrijk. En voor een goede vertering heb je een goede C/N verhouding nodig. Snippers die in de grond ingewerkt zijn, kunnen stikstof uit de bodem opnemen. maar dat is eigenlijk niet het grootste probleem. Vertering vraagt ook zuurstof. Snippers die ondergewerkt zijn, gaan zuurstof opnemen, waardoor plantenwortels met zuurstofgebrek te maken krijgen. Op natte gronden kan dat zelfs leiden tot verrotting, wat pas echt een probleem is.
In een tuin waar de snippers bovenop de grond gelegd worden en er geen bodembewerking gebeurd, speelt dat veel minder. Dat een boomkweker dat afraadt is dus niet relevant voor een tuin.
Maar er is wat anders: een dikke laag snippers vraagt zuurstof om te verteren. Die zuurstof hebben planten ook nodig. Een te dikke laag snippers kan dus een verstoring van het bodemleven veroorzaken. En dat is niet goed voor de planten. Ee, te dikke laag snippers werkt aantastingen als Phytophtora, Verticillim en Armillaria (honingzwam) in de hand aangezien die wel goed gedijen in een vochtige, zuurstofarme omgeving.En dan worden de planten aangetast, net zoals Frakke zegt.
Wat stikstof betreft zijn de meeste bodems voldoende stikstofrijk en hebben planten er nauwelijks last van dat de vertering van die snippers wat zuurstof vraagt. Bovendien wordt bij een dunne laag snippers stikstof uit de lucht opgenomen. Ik zou dus eerder aanraden een dunnere laag snippers te leggen (ongeveer een cm of vijf) en die na een jaar of twee wat aanvullen. Daarna moet de beplanting voldoende gesloten zijn om onkruidgroei tegen te houden.