Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb altijd gehoord dat groen gras begint bij een goede bodem.
Helaas kan ik onmogelijk al mijn gras gaan herplanten, aangezien dit een zeer groot stuk is.
Meststoffen hebben vorig jaar niet echt geholpen want er waren nogal veel plaatsen die er dors uitzagen.
Ik had dat jaar nochtans ook geverticuteerd en goed bewaterd tijdens warme perioden.
Wat kan ik nog doen zodat hij toch een mooie groene kleur krijgt? Iemand die mij misschien een stappenplan kan geven?
En best koop je ook meststof met gecontroleerde vrijgave, of trage vrijgave (vaak zijn dit organische of organominerale mestoffen, maar chemisch bestaat ook). Gewone minerale meststoffen werken te snel en te kort om op lange termijn goeie effecten te hebben op gazon.
En indien het tot de mogelijkheden behoort, laat eens een bodemanalyse uitvoeren.
Er is geen twijfel mogelijk dat de bodem zeer slecht is
Dan mag je dan nog zoveel bemesten met de beste en duurste meststoffen, alle effecten zullen maar tijdelijk zijn. Als opnieuw aanleggen geen optie is ga je redelijk wat bodemverbeteraars moeten toevoegen aan je gazon.
Een bodemalalyse kan je een idee geven wat er juist scheelt en dan met die gegevens kun je proberen de situatie onder controle te krijgen.
wij hebben ook dat probleem. verleden jaar heb ik eens aan de onderkant van het gras gekeken (aan de wortels) en wat was daar te zien: witte wormpjes die de wortels waarschijnlijk beschadigen zodat het gras afsterft en bruin wordt.
Dan heb je waarschijnlijk te maken met de larven van één of andere kever (engerlingen). Die voeden zich met de wortels van het gras waardoor het afsterft. Je kan deze niet bestrijden met een chemisch middel, maar er bestaan wel aaltjes (nematoden) die je dan loslaat in het gras en die eten dan die larven op.
Bij het vlaams zaadhuis verkopen ze die.
Als het pootloze larven zijn (maden) dan zijn het larven van de langpootmug en dan helpen aaltjes niet. Dus eerst uitzoeken of het emalten of engerlingen zijn. Op mijn blog (3 juli 2008) vind je een hele grote weergave van engerlingen, en die hebben duidelijk kop en poten en dat zijn de larven van o.a. de meikever.
Ik ben er 90% zeker van dat het engerlingen zijn
Volstaat het dan om die aaltjes los te laten op de plekken waar ik vermoed dat ze zitten of is het zo dat als ze op 1 plaats zitten, ze overal wel te vinden zijn en je ze dus best overal kan loslaten?
Kun je er een foto van maken en ze naar mijn e-mailadres sturen? Dan kan ik het je zeker vertellen. Het zou jammer zijn als je die aaltjes uitzet, terwijl het niet nodig blijkt te zijn. Het is een vrij kostbare geschiedenis. En ze werken alleen maar onder de goede omstandigheden. Dus zou ik in dat geval de aangetaste plekken ruim nemen om die te behandelen.
Binnen een week fzo als de temperatuur constant boven de 10 graden uitkomt ga ik mij met het gras bezig houden, dan zal ik slechte stukken eens omspitten en hopelijk komen ze dan tevoorschijn en zal er dan een foto van maken