menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras helemaal kapot hoe opnieuw beginnen

gertvangaever

Gertvangaever

Hallo!

Vorig jaar is door verschillende omstandigheden 't gras zwat helemaal kapot gegaan. Nu is 't een geel-zwart-groene boel, met véél mos, wat onkruid, en vooral veel echt kale plekken. Ook heel wat kapot, heel dun, gras.

Kan iemand mij een soort kalender bezorgen wat ik juist allemaal moet doen om binnen enkele weken terug een prachtige gazon te hebben?

Ik weet wel van verticuteren & ontmossen & bemesten enzovoort.
Maar WANNEER moet dat allemaal precies gebeuren, en in welke volgorde?

Bedankt!!!
dinsdag 3 maart 2009 - 21:39
Plantadvies

Plantadvies

Licht en lucht is belangrijk maar ook kalk en mest. Dit zorgt voor een gezonde en groene grasmat. In het najaar strooi je kalk als je veel last hebt van mos. Verticuteer in het voorjaar en strooi mest.

Plantavies
www.plantadvies.com
woensdag 4 maart 2009 - 07:22
minouke

Minouke

of op deze hier
http://www.compo.be/consumer/content.aspx?menu=6,29,117
vind je een kalender voor je gazonwerken en tips.
Na een jaartje zal je gazon er mooi groen bijliggen.

Je moet daarom niet dezelfde produkten (Compo) gebruiken, lukt even goed met andere merken maar het gaat hem vooral om de tijdstippen en de handelingen.

Chantal
donderdag 5 maart 2009 - 07:25
graszoden

Graszoden

Om te weten wat uw bodem nodig heeft is het altijd interessant om een bodemstaal te nemen van de bovenste 5cm van uw bodem en te laten onderzoeken op verschillende bodemeigenschappen. U krijgt dan een rapport terug met een advies en de gevonden waarden zoals pH (zuurtegraad), humus, en de voorraad van voedingsstoffen. U krijgt hierbij vanzelf een advies en een gazonkalender. Zo weet u precies wat er met uw bodem aan de hand is.

Het strooien van kalk is nodig als de pH van uw gazon te laag is. Als uw pH op peil is, is het niet noodzakelijk om het gazon te bekalken en in sommige gevallen zal uw pH te hoog worden, wat alleen maar nadelig is. Zorg dat u uw gazon goed maait, met scherpe messen en nooit te kort.

Mos heeft vele oorzaken en komt altijd als het gras niet optimaal kan groeien, omdat de omstandigheden niet ideaal zijn. Dit kan o.a. zijn: te kort maaien, te weinig licht, te weinig voedingsstoffen, te weinig lucht in de grond, te zure grond (lage pH) en te natte grond. Mos kunt u bestrijden met ijzersulfaten, maar belangrijker is om de oorzaak van het mos te bestrijden en niet het mos zelf, anders heeft u over twee jaar of sneller hetzelfde probleem.

op onze site staat ook informatie over het onderhouden van gazon
donderdag 5 maart 2009 - 18:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).