Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In onze (lange eerder smalle) strakke tuin willen wij naast de linkse tuinhaag (thuya) in het grasperk een strakke rij bolbomen (of een strak alternatief) plaatsen.
Nu, onze tuin (en grasperk) loopt over van een hogergelegen gedeelte (voorste 20m) naar een (+-1m) lager gelegen gedeelte (achterste 30m).
Om toch het strakke doorlopend effekt van de bomenrij te behouden, zoeken wij bolbomen met een stamhoogte enerzijds van +- 1.80 m (te plaatsen op het hogergelegen gedeelte) en anderzijds een aantal van dezelfde bolbomen maar met een stamhoogte van +- 2.80 m, zodat alle bollen ongeveer op eenzelfde hoogte zijn.
Is dit een haalbare uitdaging met bolbomen ? of toch niet ? Is een stamhoogte van +- 2.80 niet te hoog gegrepen ? Heeft iemand een alternatief idee om een strakke bomenrij uit te werken (rekening houdend met het niveauverschil) ?
Catalpa's zou ik nooit nemen als boom - ze zijn veel te gevoelig voor wortelschimmel, ze gaan dan verwelken en bij een felle zomerdag zijn de bomen zo dood als iets.
Mijn buurman heeft zo zijn Catalpa's op 1 dag verloren - het is om woest van te worden.
En als u uw mooie bomenrij enkele Catalpa's zult verliezen is uw effect totaal verstoord. Bovendien zullen de andere Catalpa's op korte termijn ook sterven.
U kan van alles preventief doen op Catalpa - maar als de schimmel daar is - zal je op een avond thuis komen en heel uw tuin zal om zeep zijn.
Bedankt voor de reaktie en ik moet zeggen. Je bent niet de eerste die mij hievoor waarschuwt. Al moet ik anderzijds zeggen dat mijn buur sinds jaren een prachtige bolcatalpa heeft staan, die zonder enige zorgen nog steeds heel levendig haar tuin siert. Als er al iets op te merken valt dan is het eerder het feit dat hij al te gretig is uitgegroeid en nooit werd gesnoeid, waardoor de kruin een alsmaar (te) grotere omvang aanneemt.