menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Omgezaagde boom bewaren

Ga naar meest recente reactie

breman

Breman

Wij hebben onlangs twee platanen omgezaagd. Nu willen we deze stammen bewaren en er ooit eens wat mee doen (planken van zagen, een kapstok van maken, o.i.d.). Hoe bewaren we de stammen het beste: rechtop of liggend. Buiten of binnen? Droog of nat (vroeger lagen stammen een tijd bij de houtzaagmolen in de rivier. Slim?)
Bij voorbaat dank voor tips!
vrijdag 24 april 2009 - 19:17
Rita1960

Rita1960

Volgens mij liggend en in het water!

groetjes,

Rita

BTW: welkom op dit forum!
vrijdag 24 april 2009 - 21:16
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat alles er vanaf hangt hoe lang je die bomen wil bewaren voor bewerking. Indien mogelijk zou ik de boel nu al verzagen in planken. Deze laten drogen en vervolgens opslaan op een droge plaats. Dat die bomen vroeger in het water lagen bij de molens had meer te maken met transport dan met het vochtig houden denk ik.
vrijdag 24 april 2009 - 22:05
Matabish

Matabish

was dat niet om te beletten dat het hout later te erg zou 'werken'??
zaterdag 25 april 2009 - 00:21
Polplastron

Polplastron

Dat zou kunnen, maar dan lagen ze nog geen maanden in het water volgens mij!
Dus bewaren in water zou ik niet doen, maar ze een tijdje in "bad" stoppen heeft misschien wel zin.
zaterdag 25 april 2009 - 11:50
Rita1960

Rita1960

De boomstammen werden vroeger in het water gelegd om te voorkomen dat het hout zou uitdrogen en gaan scheuren. (*kon jaren duren)
Als men er aan toe was om de boom te zagen werd 't ie uit het water gehaald en direct in planken gezaagd. Na het zagen werden de planken op kleine "tussen latjes" gelegd in een schuur waar de wind vrij door heen kon waaien. En zo verkreeg men wind gedroogd hout. Normaal komt hier hout vandaan met zo'n 20-25% vocht gehalte Het nadrogen gebeurd in droogkamers waarin het vocht% tot zo'n 12 % wordt teruggebracht zodat het gebruikt kan worden.

groetjes,

Rita
zaterdag 25 april 2009 - 18:31
Matabish

Matabish

Bedankt hoor Rita, voor de preciese uitleg! Ben ik wéér slimmer!

Warme groetjes,
Matabish.
zaterdag 25 april 2009 - 18:38
Nirak81

Nirak81

Mooie uitleg Rita

Uit ervaring met hout kloven en zagen weet ik dat droog hout erg lastig te bewerken is. Wacht dus niet te lang maar volg Rita's advies op
zondag 26 april 2009 - 21:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).