menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Te veel aarde in de tuin

Ga naar meest recente reactie

Bart182

Bart182

Hallo,

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een woning gekregen waarvan de vorige huurders grote plantenbakken gemaakt hadden. Zij hebben bij vertrek de aarde over de helft van de tuin verspreid . Gevolg: de helft van mijn tuin heeft een hoge laag aarde. De andere helft is betegeld. De aarde is ongeveer 15 - 25 centimeter hoger dan de tegels in de andere helft.

Het gaat om een vrij groot stuk en is te veel om weg te graven. Ik heb geen geld om dit te laten doen en ook gaat het om een huurhuis, waarvan ik niet verwacht er nog heel veel jaren te wonen.

Ik wil er geen hele grote plantenbak van maken, omdat het echt de helft van mijn tuin is (in de lengte) Zijn er opties?

Kan ik bijvoorbeeld de aarde laten liggen, aanstampen en er zand over storten om een verhoogd terras van te maken? Waarmee kan ik een goede omheining maken?
Ik wal natuurlijk niet dat bij regen het water mijn huis in loopt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
woensdag 29 april 2009 - 14:10
miriam

Miriam

zet eens een fotoke.

voor een omheining heb je veel mogelijkheden
draad maar dat is doorzichtig.

riet is goedkoper dan een houten schutting.minder duurzaam maar als het toch maar voor enkele jaren is.
woensdag 29 april 2009 - 15:54
Bart182

Bart182

Bedankt voor de reactie.

Mijn excuus ik bedoelde een omheining voor het eventuele verhoogde terras. Niet voor de tuin
woensdag 29 april 2009 - 15:57
miriam

Miriam

oeps dacht al.
woensdag 29 april 2009 - 15:59
Nirak81

Nirak81

In een terras moet je toch ook geld steken? Dat komt er ook niet voor niets te liggen. Daar zou dan eerst nog een cm of 15 scherp zand overheen moeten e.d.

Is het geen makkelijkere en goedkopere optie om gras te zaaien?
woensdag 29 april 2009 - 16:02
Bart182

Bart182

Helemaal mee eens. Alleen is een terras met gratis tweedehands tegels toch hoop ik wel goedkoper dan een bedrijf inhuren om een tuin af te laten graven.

Alleen heb ik een handicap en kan ik niet zelf het gras maaien. En mijzelf kennende, staat dit binnen de kortste keren 2 meter hoog. Maar ik ga het zeker oven overdenken!
woensdag 29 april 2009 - 16:07
Nirak81

Nirak81

Heb je dan wel mensen die je kunnen helpen met het terras leggen en de stenen ophalen? Want eens per week gras maaien is minder intensief dan een heel terras voor iemand aanleggen en stenen ophalen
woensdag 29 april 2009 - 16:15
Bart182

Bart182

Hahaha ja uiteraard. Maar ik vraag liever of ze 1 keer een terras aankomen leggen, dan dat ik ze elke week moet vragen om te helpen
woensdag 29 april 2009 - 16:20
Nirak81

Nirak81

Dat kan ik me voorstellen Bart

In dat geval: stoeptegels zijn legio op te halen via www.marktplaats.nl Gratis ook nog. Zorg wel voor scherp zand erop, maar dat is meestal niet gratis.. Je kunt ook in het zwarte zand tegelen, maar dat gaat niet zo netjes en duurzaam als scherp zand. Maar die keuze kun je maken aan de hand van hoe lang je er denkt te wonen e.d.

En je kunt stoepranden/stoepbanden gebruiken voor het hoogteverschil, je hebt ze in verschillende maten. Deze zijn echter minder makkelijk via marktplaats te vinden, en als ze erop staan dan zijn ze meestal niet hoog genoeg voor een hoogteverschil..

[afbeelding verwijderd niet-https]

woensdag 29 april 2009 - 16:42
Rita1960

Rita1960

Hoi Bart,

mss een oplossing voor je: vierkante paaltjes in de grond slaan en hier tegenaan
planken vastmaken. Zo houd je de grond tegen. en dan een bodembedekker erin planten.

groetjes,

Rita
woensdag 29 april 2009 - 17:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).