menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem bemesten gazon

Ga naar meest recente reactie

edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Zoals in een ander topic geschreven groeit ons gezon niet echt goed.

We hebben een weiland doodgespoten, daarna kapot laten frezen (na 1 week) en direct om laten ploegen. Ik denk dat er een te grote laag niet goed verteerd materiaal in de grond zit.

Hierop hebben we direct gazon laten zaaien. Het gras is wel opgekomen maar op 90% van de plaatsen groeit het niet goed en staat het er een beetje armzalig bij. Ook de droogte kan een rol spelen, maar we hebben regelmatig gesproeid en de laatste weken is het zeker niet meer te droog geweest hierdoor.

Ik heb het al 2x gemaaid, maar het is meer onkruid maaien dan grasmaaien.

Nu heb ik afgelopen donderdag op een klein plekje van 1m2 wat kunstmest gegooid (gewoon de meest simpele NPK) en ik heb het idee dat het gras daar nu iets groener aan het worden is. Het kan ook een gedachte zijn natuurlijk

Nu is mijn vraag, kan het kwaad om heel het stuk te bemesten met kunstmesten? Wat kan het nadeel zijn als je flink bemest? Ik weet dat ik flink moet naspoelen om verbranding te voorkomen.

Wie heeft hier verstand van?
maandag 25 mei 2009 - 23:06
floragek

Floragek

Hoi Edwin,

Met welk vergif heb je het weiland doodgespoten ?
Hoeveel gif heb je gebruikt ?

Zit er voldoende compost in de grond ?

Allemaal vragen, maar er moet toch wel eem oorzaak te vinden zijn.
Normaal gesproken hoef je bij gecultiveerde grond niet direct mest te gebruiken. Er zitten voldoende meststoffen in om in ieder geval een aardige grasmat te krijgen.

Groet

Henk
maandag 25 mei 2009 - 23:19
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

- Roundup, maar de grond is hierna goed omgezet dus lijkt me niet dat er nog sporen in de grond achter gebleven zijn (na een week). Bovendien duurde het nog een week voordat het gras ontkiemt was natuurlijk.

- Compost is er niet toegvoegd, het is een stuk grond waar 10 jaar lang niks aan gedaan was door de vorige bewoners en was oorspronkelijk een weiland.
Grond had wel bemest moeten worden achteraf denk ik.

- Grondsoort is zand (stuifzand als het droog is)

Kan extra bemesten kwaad denk je?
maandag 25 mei 2009 - 23:23
floragek

Floragek

Bemesten kan op zich geen kwaad, mits je de juiste hoeveelheden en de juiste omstandigheden ervoor hebt.
Ik ga altijd voor de bemesting van Ecostyle.
Maaien en laten liggen.
Probeer eens een stuk met de bemesting van Ecostyle, al hoewel ik nog steeds denk aan het verkeerde gebruik / teveel / te vroeg ??? van Round up.
Omdat je schrijft dat je op zand zit is het inderdaad mogelijk dat je te weinig voeding hebt.

In een van de vorige topics heb ik wel eens geschreven dat het gebruik van doorziichtig landbouwplastic zeer goede resultaten geeft. Ik weet echter niet hoe groot dat grondstuk is.

Groet
Henk
maandag 25 mei 2009 - 23:54
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Bedankt wederom Henk,

Stuk is 800m2, EcoStyle mest is niet slecht maar is organisch en werkt traag. Ik heb een stukje geprobeerd met normale simpele NPK kunstmest. Het stukje is nu een heel stuk groener.

Ook al kan het nog door de Roundup komen (fabrikant zegt ook slechts 5 dagen wachten?) dan kan mesten alleen maar bevorderend werken lijkt me.

Mijn vraag is nu als ik het met snelwerkende NPK kunstmest doe en ik strooi het met zon karretje dan is het toch van 'baat het niet dan schaad het niet?'

Of zie ik iets over het hoofd?
dinsdag 26 mei 2009 - 14:12
deHaan

DeHaan

Roundup is het probleem niet.
Het probleem is geen bemesting bij de aanleg, in combinatie met ongeduld.
Je kan alsnog met NPK bemesten.
Als je 100% veilig wil werken, niet te hoge dosering en dit vlak voor een bui regen
dinsdag 26 mei 2009 - 21:25
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Dank je, Roundup dacht ik ook niet als probleem.

'Geduld' heb ik genoeg gehad, maar ik zie gewoon dat op sommige stukken het gras niet groeit. Heb een proefje gedaan met een paar handjes KAS op een paar vierkante meter en het gras is in een week tijd daar groen en groter geworden.

Heb vandaag 25kg KAS/NPK gestrooid (in de regen) op de 800m2 en ik ben het nu nog even aan het naspoelen voor de zekerheid.

Wel vind ik het slecht van de loonwerker dat hij niet met bemesting rekening gehouden heeft.

Ik moet nu wel actie ondernemen want er staan stukken waar je geen gras meer ziet maar enkel Kamille (of iets wat er op lijkt). Maai nu meer onkruid dan gras en ik wil een goede mat hebben zodat ik binnenkort met MCPA (of iets dergelijks) kan gaan spuiten.

Hopelijk doet het morgen nog een bui en krijg ik de gang in het grasveld.
dinsdag 26 mei 2009 - 22:14
deHaan

DeHaan

Je hoeft niet na te spoelen.
Voor bemesting had je de loonwerker opdracht moeten geven.
Niet spuiten met een onkruidbesrijdingsmiddel
Wacht eerst eens een jaar af, dan ben je van het meeste onkruid af.
dinsdag 26 mei 2009 - 22:20
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Ja dat van bemesting is stom van me, maar ik heb er niet bij stilgestaan en de loonwerker ook niet denk ik.

Spuiten ga ik dus maar uitstellen tot volgend jaar. Gras is immers ook een soort onkruid he? Dus voorlopig maar onkruid maaien en hopen dat er gang er nu in komt. Die bestrijdingsmiddelen zullen ook wel niet gunstig zijn voor de groei van het gras.

Maar waarom niet naspoelen? Lijkt me niet goed als er kunstmest op de bladeren blijft liggen met het warme weer voor de boeg?
dinsdag 26 mei 2009 - 22:24
deHaan

DeHaan

Heb vandaag 25kg KAS/NPK gestrooid (in de regen) op de 800m2 en ik ben het nu nog even aan het naspoelen voor de zekerheid.

Dit zijn je eigen woorden.

Als je in de regen strooit, spoelt het gelijk van de plant en dit is voldoende.

woensdag 27 mei 2009 - 18:15
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Haha dat is duidelijk. Wat ik er niet bij heb verteld is dat het na een kwartier stopte met regenen en er hier en daar nog mest op de blaadjes lag.

Dat heb ik er afgespoeld.

Toch bedankt voor de tips!
woensdag 27 mei 2009 - 20:42
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik ben even met vakantie geweest. Maar het zit hem in de voeding. Doordat je veel organische stof hebt onder gewerkt, die niet verteerd was heb je in de grond tijdelijk een verkeerde C/N (koolstof/stikstof) verhouding en gaan de bacteriën zich sterk ontwikkelen om die organische stof af te breken. Voor het vormen van die bacteriën is stikstof nodig en die wordt onttrokken aan de omgeving van de graswortels. Het gras komt dus stikstof te kort. Daarom helpt in zo'n geval KAS het beste.
donderdag 28 mei 2009 - 09:10
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Das dan mooi, had ik het maar wat eerder geweten want dan had ik nu niet zoveel onkruid gehad denk ik.

Hoe lang duurt dat ongeveer voor die bacterieen dat omgezet hebben? Is het daarna wel een gezonde voeding voor de bodem?

Hopelijk werkt mijn KAS nu snel!
donderdag 28 mei 2009 - 19:19
JovanDreumel

JovanDreumel

De bacteriën beginnen meteen met omzetten als vocht en warmte en lucht goed zijn in de grond. Maar het resultaat ervan zie je pas na een paar weken. Maar in KAS zit ook snelwerkende nitraatstikstof en dat kun je al zien na een week, mits de grond vochtig genoeg is, want nitraat moet wel opgelost kunnen worden (en hier in het oosten van Nederland is het droog nu)
zaterdag 30 mei 2009 - 09:27
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Dus als ik het goed snap dan trekken die bacterieen eerst alle stikstof (en andere voeding?) uit de grond waardoor het gras niet groeit.

Ondertussen zorgen ze er voor dat het oude gras verteerd wordt en na verloop van een paar weken zorgt dit weer voor nieuwe voeding van de bodem?
zondag 31 mei 2009 - 17:19
JovanDreumel

JovanDreumel

Goed begrepen!!!
Bacterien bestaan zelf voor een groot gedeelte uit eiwitten en als ze door voedselgebrek afsterven, dan komen die elementen weer ter beschikking van de planten. Eiwitten bestaan uit de elementen C H O N S P. En daarvan zijn N (=stikstof) en P (=fosfor) weer plantenvoedende stoffen.
zondag 31 mei 2009 - 19:10
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).