menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe tuin aanleggen

Ga naar meest recente reactie

kittysimba

Kittysimba

hallo,

heb net oprit en terras aangelegd. Nu de tuin, die bestaat momenteel uit heel wat hopen aarde van het uitkofferen met erop heel wat onkruid. En nu? Wat moet ik doe? Onkruid kapotsproeien, hopen aarde verspreiden over de tuin,....?

Zeg het me, alle hulp is welkom want ken er niks van!!

Alvast bedankt voor uw reacties!!

grtjs simba uit gistel

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 29 mei 2009 - 18:09
deHaan

DeHaan

Wat voor tuin wil je?

Weet je dit nog niet, dan kan je het beste alles egaliseren en bemesten.
Nu kan je het zaaiklaar maken om er gras in te zaaien.

Je kan nu rustig over nadenken wat je wil.
vrijdag 29 mei 2009 - 22:33
kittysimba

Kittysimba

en wat met al dat onkruid ? doodsproeien ?
zaterdag 30 mei 2009 - 18:15
deHaan

DeHaan

Laat de tuin met een klein kraantje omspitten, dan ben je glijk van het onkruid af en de tuin is geegaliseerd.
zaterdag 30 mei 2009 - 21:06
kittysimba

Kittysimba

dus onkruid kapot sproeien hoeft niet, enkel alles omspitten? en dan? het is onze bedoeling om in augustus graszoden te leggen. Moet er dan nog iets toegevoegd worden aan die grond?
zaterdag 30 mei 2009 - 21:14
deHaan

DeHaan

Na het spitten een bemesting door de bovengrond licht inwerken.
Mijn voorkeur gaat uit naar stalmest.
Compost is trouwens ook goed.
zondag 31 mei 2009 - 13:08
patings

Patings

Het is afhankelijk wat er allemaal aan onkruid in zit maar ik zou het tocht liever bespuiten met round-of clear-up o.i.d.
Dan is het beter om dat over een maand nog eens te doen zodat het meeste er ook echt uit is.
Dan omspitten (of inderdaad laten doen), minstens twee spaden diep en compost erdoor werken.
Afhankelijk van wat je wilt planten moet de grond daarvoor geschikt worden gemaakt. Een border wil andere grond dan een gazon. Er staat veel info over op deze site. B.v.
http://www.tuinadvies.be/gazon.htm

Succes, Piet, http://www.zen-garden.org.nl
dinsdag 9 juni 2009 - 21:31
kittysimba

Kittysimba

wat gebruik je het best ? compost of koeiemest ? en waarom?
maandag 22 juni 2009 - 16:10
Polplastron

Polplastron

Compost of koemest zijn allebei bruikbaar. 't Is maar net waar je het gemakkelijkst aan geraakt denk ik.

Koemest is wel rijker aan stikstof.
maandag 22 juni 2009 - 19:09
patings

Patings

Het is nogal een verschil mest of compost.
Met mest kun je al heel snel overbemesten en verzuren. En de ene mest is de andere niet. Gras is wat minder kritisch maar andere planten zijn dat vaak niet. Ook zeer afhankelijk van of het al of niet vermengd is met stro en hoeveel.

Compost is van organisch materiaal (plantaardige of dierlijke oorsprong) en is in het algemeen veel beter geschikt om de bovenlaag van de bodem te verbeteren.
Het is meestal in de buurt verkrijgbaar en kost niet veel. En het stinkt nauwelijks.
Wederom het is erg afhankelijk van wat er in en op moet groeien maar in het algemeen zou ik gaan voor compost.
Ik heb in de begindagen 10 M2 door de grond gemengd (althans waar ik ging planten).
Omdat ik op kleigrond zit heb ik daar ook de nodige kubieke meter zand door gemengd.
Te zien op
http://www.karesansui.nl/html/page_cmp_ground.htm#LEVELLING.

Piet, http://www.zen-garden.org
maandag 22 juni 2009 - 19:56
koenh

Koenh

Compost is inderdaad aangewezen, dan verbetert de structuur van je grond al, en nu heb je tenminste de mogelijkheid nog om de compost gemakkelijk aan te brengen.

Doodsproeien is verspilling van leefmilieu en geld. Als alles ondergewerkt wordt, en er wordt daarna gras gezaaid, dan heeft onkruid bijna geen kans (of toch niet meer kans dan mocht je wel gesproeid hebben). Het overgrote deel van het onkruid in het gazon gaat ook snel dood als je begint te maaien.
dinsdag 23 juni 2009 - 17:05
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik zou het onkruid toch ook niet doodsproeien. Je brengt onvermijdelijk schade toe aan het bodemleven.
Toen wij aan onze tuin begonnen, hebben we hem eerst met de hand met een aantal mensen gewied en dan omgespit (ik heb het dan wel maar over 200 m²).
't Was vermoeiend, maar ook heel gezellig.
woensdag 24 juni 2009 - 14:06
koenh

Koenh

Nu je er nog gemakkelijk aankunt met een tractor, zou ik een boer vragen om de compost mee in te ploegen en alles te freezen. Dan inzaaien met gras waar je nog niet meteen iets anders wil planten. Op die manier ga je het onkruid sowieso bijna volledig kwijt zijn. Eventueel kan je in je borders ook al meteen bodembedekkers planten, of schors aanbrengen. Als je dan het gras ook begint te maaien, denk ik dat je niet veel onkruid hoeft te verwachten.
woensdag 24 juni 2009 - 14:14
patings

Patings

Even ter volledigheid...... omdat "doodsproeien" ter spraken kwam
Volgens mij hebben die middelen geen verdere negatieve gevolgen. Het wordt in de sapstroom van de plant opgenomen en gaat dan naar de wortels die hierdoor geen vocht meer op kunnen nemen en de plant na een week verdroogd is.

Ik heb in mijn tuin alles twee spaden diep omgespit en tijdens dat werk alle onkruid met wortels en al met de hand eruit gehaald. En inderdaad een hele klus maar het geeft zeker voldoening. Vervolgens de compost en zand er doorheen gewerkt.
woensdag 24 juni 2009 - 14:36
koenh

Koenh

doodsproeien:
-als het vergif wordt opgenomen door de plant, is het nog niet weg.
-niet alle vergif wordt opgenomen, een deel blijft ook in de grond.
-het vergif bestaat niet enkel uit de werkzame component, maar ook uit andere (vaak kankerverwekkende) stoffen die worden toegevoegd (bv. om het vergif beter op het blad te doen kleven).

gezond zullen de goedjes wel niet zijn. En wat nu als ongevaarlijk beschouwd wordt, zal later misschien wel ongezond blijken te zijn (in analogie met bv. asbest, DDT, softenon,...)
woensdag 24 juni 2009 - 15:02
kittysimba

Kittysimba

heb enkele weken geleden een kraantje alles laten nivelleren omdat volgende week de afsluitingen gezet worden. Momenteel ben ik bezig met al het onkruid uit de grond te halen, er wat gedroogde koeiemest op te strooien en dan omspitten. En alles mooi rakelen. Zou dan later een laagje compost over de aarde doen en het infrezen. Hoeveel cm compost moet ik erop doen? 2a3cm ?...
alvast bedankt voor jullie antwoorden

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 juni 2009 - 16:36
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).