menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten van een taxushaag. met meetbare gegevens

JohanDC

JohanDC

Beste tuinliefhebbers,

Zelf heb ik al wat rondgezocht of het forum ivm he aanplanten van taxus.
De informatie op volgende link was voor mij al erg nuttig.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=23372&hl=taxus

We zitten namelijk met een zware klei/leem grond die voor de verkaveling werd aangevoerd. (Over de samenstelling van de grond ben ik niet meer zeker.)

Maar omdat wij nog niet eerder een tuin gehad hebben ontbreekt ons de praktische ervaring.

Als wij een taxushaag willen laten groeien die we na verloop van tijd willen snoeien tot een breedte van 40 cm en een maximum hoogte van 1m90. Hoe diep en breed moet dan de sleuf zijn als we plantmateriaal ter beschikking hebben met een hoogte van 1m25 tot 1m40. Zelf dachten we aan 3 planten per meter te plaatsen?

Wanneer er een sleuf gegraven moet worden, wil dit dan zeggen dat de plant zijn wortels vooral in de richting van die sleuf zal laten groeien (de eenvoudigste weg)? Voor de nazorg dachten we het ons wat gemakkelijker te maken door gebruik te maken van een druppelleiding kort bij de stam. Verder willen we ook een (anti-)worteldoek gebruiken en schors om het geheel decoratief af te dekken. Elk commentaar dat berust op eigen praktijkervaring is heel erg welkom.

(Ondertussen weet ik ook al dat Taxus beter droog dan vochtig staat. Heeft het dan nog zin om een druppelleiding te voorzien voor de droge periodes?)

De Vivimus grondverbeteraar is een organisch product. Betekent dit dat het ook voedingsbestanddelen bevat of is die enkel bedoeld om lucht in de grond toe te laten? Zal na bepaalde tijd dit product niet uitgewerkt zijn en moet er dan bijgemest worden?

Moet er bijvoorbeeld ook geen kalk mee in de sleuf ingewerkt te worden in het geval van klei/leemgrond? Op de bodem van de sleuf zal ik lavakorrel verwerken om te voorkomen dat de wortels te lang nat zouden blijven.

Wat is de minimum ruimte die we moeten voorzien aan de achterkant van de haag om deze zonder teveel problemen te kunnen snoeien. Nu hebben we een zone van 75 cm gehouden waarvan 40 cm haag.

En heleboel vragen dus. Alvast bedankt om ons op weg te helpen. Elk stukje nuttige informatie is welkom. Zelf wonen we in Halen (bij Diest). Misschien handig om eens naar een voorbeeld te komen kijken.
zaterdag 12 september 2009 - 11:04
WiPe

WiPe

Taxus houdt niet van natte voeten. Als je de grond in die gleuf gaat verbeteren dan bestaat de kans dat die gleuf beter waterdoorlatend wordt dan de grond ernaast; Daradoor zal het water langs daar proberen weg te lopen. als de grond daaronder ook zwaar is (klei / leem) kan dat water niet weg. Daardoor zou de haag wel eens last kunnen krijgen van wateroverlast.

Ofwel maak je een ondiepe geul en plant je de kluiten half boven de grond (wel goed opletten voor uitdrogen de eerste jaren na aanplant), of je zorgt voor een afwatering (bv met een drainagebuis) zodat het overtollige water weg kan.
woensdag 23 september 2009 - 20:23
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).