menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geverticuteerd nu nog zaaien

Ga naar meest recente reactie

DaMob

DaMob

Het is dus eind oktober en ik heb zojuist heel mijn gazon geverticuteerd.
Is het nog aangeraden om de kale plekken te bezaaien? Of best wachten tot in maart/april?

Kan ik er ook nog best meststoffen of kalk (of beide?) opsmijten. Of is het hier ook te laat voor
maandag 19 oktober 2009 - 22:52
Etienne45

Etienne45

Zaaien kan nog, de grond is nog relatief warm en de graszaadjes '(best herstelgazon) kiemen desnoods volgend jaar, meststoffen hebben géén zin meer, de groei is gestopt of zal vlug stoppen en de opname van voedingsstoffen via wortels naar de plant dus ook.
Kalk kan wel nog. Dit is een grondverbetering die door het "winterwater" in de grond dringt, en een positieve invloed heeft volgende lente en zomer.
Succes
zaterdag 24 oktober 2009 - 10:50
DaMob

DaMob

Ik was naar een tuinbedrijf geweest de dag na dat ik dit topic geplaatst had en die zeiden mij dat bemesting best nog ging omdat het 2 dagen na dat ik gestrooid zou hebben, het goed ging regenen.

Kalk heb ik niet gesmeten, kan ik dat nu nog steeds (maar heeft dit geen nadelig effect nu omdat ik gezaaid en bemest heb?)
zaterdag 24 oktober 2009 - 12:35
Etienne45

Etienne45

Tja Tuincentra verkopen graag hé, maar je kunt zelf zien aan alles en nog wat dat nog weing groeit en de sapstroom stilaan de kraan dichtdraait dus mij lijken de meststoffen geheel of gedeeltelijk overbodig.
Kalk kan je wel nog best 14 dagen na de kunstmeststof omdat anders de scheikundige elementen van de meststof gaan reageren op de kalk, dus even wachten nu.
zaterdag 24 oktober 2009 - 16:34
DaMob

DaMob

Oke, het maakt dus niet uit dat ik die kalk nog half november smijt, dat is dus nog niet te laat? Dit heeft toch ook geen nadelige gevolgen op de graszaadjes?

En ja logisch dat ze graag verkopen, maar bon, zolang het maar geen kwaad kan
zaterdag 24 oktober 2009 - 17:11
Etienne45

Etienne45

Neen, volgens mijn ervaring niet, maar alleszins tussen niet -organische meststof en kalk een paar weken later voorbijgaan.
Niet verbaasd zijn dat de kalkkorrels een tijdje zichtbaar blijven op de grasmat. Na de winter zijn ze verdwenen door regen en evt. sneeuw.Het resultaat van bekalken is niet echt merkbaar het jaar nadien. Het NIET toedienen van kalk wel
zaterdag 24 oktober 2009 - 19:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).