menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid tussen bodembedekkers

Ga naar meest recente reactie

Freeco

Freeco

Een paar weken terug plantte ik een honderdtal Vinca Minor plantjes langs onze rooilijn. Omdat deze plant nieuwe wortels krijgt waar ze de bodem raakt, kan ik geen antiworteldoek gebruiken, dat zou contraproductief voor de dichtgroeiing zijn.

Maar je raad het dan wel al: ondertussen groeit daar al goed wat onkruid tussen.
't Gaat hier nog maar over zo'n 10m², dus het vervelend kruid trekken zou nog wel doenbaar zijn, maar op termijn ben ik van plan nog eens 50m² met dezelfde plant aan te planten. Echt geen zin om dan om de x weken een dag te spenderen met kruidjes trekken

Bestaat er geen goed sproei- of strooimiddel wat het onkruid doodt, maar niet de bodembedekker?
Of ben ik weer te optimistisch?
vrijdag 1 oktober 2010 - 09:05
Koeier

Koeier

Hoi Freeco,

Ik ben bang voor je dat het ouderwets plukken wordt Als ze eenmaal dichter op elkaar gaan groeien komt er minder onkruid in. Vroeger had je wel een middel 'Casoron' dat je tussen de planten kon strooien maar dit kon alleen bij houtige gewassen (die konden er wat beter tegen).

Veel succes

Gr Erik
vrijdag 1 oktober 2010 - 09:33
renate67

Renate67

Ik denk dat cacaodoppen het wortelen van uitlopers van vinca minor (en dus het vlot dichtgroeien) belemmeren, en dus niet een echt goed idee is.
renate
vrijdag 1 oktober 2010 - 21:35
pplakke

Pplakke

ik denk dat dit is wat je zoekt http://www.bayergarden.be/scgardenblx/products_benl.nsf/CMSAllByIntID/SGES-7FCKEB?OpenDocument .
maar voor de zekerheid moet je eerst een plant proberen gaat die niet dood dan ben je zeker .
zaterdag 2 oktober 2010 - 05:34
Freeco

Freeco

Bedankt voor de tips
Misschien dat een beetje van dat product, gecombineerd met wat van de cacaodoppen het beste resultaat geeft. Zal er eens voor gaan zien in de winkel.
zaterdag 2 oktober 2010 - 18:35
Deejay

Deejay

Je kan even een kijkje nemen op http://www.onkruid.com misschien hebben zij iets waar je wat aan hebt. Er staan allerlei chemische en biologische producten op tegen onkruid, maar ook gewoon gereedschap om het onkruid mee te verwijderen.
Gr. Dj
maandag 28 februari 2011 - 09:59
Polplastron

Polplastron

Handmatig onkruid verwijderen tot de bodembedekker alles dichtgegroeid heeft is het beste wat je kan doen. Chemische middelen zullen de bodembedekker ook aantasten en stapelen zich ook op in de bodem wat alles behalve onschuldig is.

Wieden kost energie, maar wie geen energie in zijn tuin wil steken, verdient hem volgens mij niet! De energie die je er nu insteekt, zal zich later dubbel en dik terugbetalen hoor!
maandag 28 februari 2011 - 14:52
Polplastron

Polplastron

Ja, ik heb het ook gezien!

@Deejay: een tip geven over een website kan wel eens nuttig zijn, maar jij doet gewoon niets anders. Dit lokt negatieve reacties uit hoor! Als je hier welkom wil blijven, kan je best ook eens wat andere input geven! Bedankt alvast!
maandag 28 februari 2011 - 14:58
Freeco

Freeco

ik heb ondertussen het stukje bodembedekkers vrij goed onkruidvrij gekregen met de hand, al vóór de winter.
Kort erna ook cacaodoppen gestrooid. Niet zo'n 3-5cm dik, zoals de zak aangaf, maar hier en daar waar er nog geen vinca minor groeide, om ze niet volledig onder te dekken en misschien te verstikken.
Resultaat is dat er wel weer wat onkruid groeit, maar toch veel minder dan vroeger. Vorig weekend nog eens gekruid en dat zal ik nog wel regelmatig eens moeten herhalen, tot het volledig is dichtgegroeid. Maar ik zie dat de bodembedekker toch al goed aan het verspreiden is.
Beter zou uiteraard zijn éérst cacaodoppen te leggen en dán pas te planten. Maar goed, tis nu zo. Een mens blijft bijleren he.

ps:
wel wat tegenslag: er zijn er deze winter maar 3 met hun auto doorgereden, en een paar tevoet erdoor gelopen. Op die plaatsen groeit het wat minder, maar toch niet volledig dood.
Ik heb nochtans een oprit waar 6 auto's op kunnen staan, maar toch moeten ze mijn stukje planten van 10m² passen. Daar moet je toch écht wel lomp voor zijn
maandag 28 februari 2011 - 15:24
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).