menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin aanleggen in zware klei

Ringo

Ringo

Hey,

We zijn volop aan het bouwen aan ons nieuw huisje... Nu zouden we een terras en tuin willen laten aanleggen. Wij hebben hiervoor contact opgenomen met een tuinaannemer die het terras, oprit en de tuin komt aanleggen.

De grond is zeer zware klei. En helaas is de tuinman al 2x moeten afdruipen omdat hij zich in onze tuin altijd vastrijdt met zijn kraan. Er staan plassen op van 20 cm diep en op sommige plaatsen zak je wel 40 cm in de grond!

Deze zomer was alles kurkdroog en scheurde de aarde zelfs van de droogte... maar nu met het slechte weer van de voorbije maand, lijkt het wel een moeras!

Kunnen jullie mij tips geven hoe ik eventueel al voorbereidende werken kan doen? want zolang de grond er zo bij ligt kan de tuinman niet beginnen. Ik hoop echt dat we niet moeten wachten tot de lente vooraleer we ons terras en oprit kunnen aanleggen.

Alvast bedankt voor de reacties
zondag 3 oktober 2010 - 11:59
deHaan

DeHaan

Als kleigrond zo nat is, kan je er beter bij weg blijven, zeker met machines.
Als de grond begaanbaar is voor een machine, de grond doorspitten zodat eventuele storende lagen gebroken worden.
Daar was de tuinaannemer dus al mee bezig.
Daarna in de bovenste laag compost en eventueel zand doorwerken.
Klei is trouwens heel goede en vruchtbare grond, alleen slecht te bewerken.
zondag 3 oktober 2010 - 13:53
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).