menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bemesten voor of na zaaien

Ga naar meest recente reactie

Maya16

Maya16

Ik geraak er niet aan uit: als je gras gaat zaaien, moet je dan voorafgaand bemesten of erna?

Situatieschets:
- begin juli zijn er grote grondwerken gebeurd o.a. ter voorbereiding van het gras zaaien nu (er is toen al compost ingewerkt).
- gezien de welige onkruidgroei hebben we intussen een stuk geroundupt en een stuk niet.
- Nu is de grondwerker bezig met rotoreggen en het onkruid op het niet besproeide deel in te frezen. De bedoeling is dat ze de grond egaal leggen.
- bedoeling is dat ik zelf ga zaaien (zaaien met strooiwagentje, losjes inharken, al dan niet aanrollen)

Dus vraag 1: wanneer bemesten en hoe?
Vraag 2: hoe lang zou het duren om 1000m² te zaaien-inharken-aanrollen zonder ervaring?
vrijdag 8 oktober 2010 - 10:11
Juelz

Juelz

Niet bemesten voor het inzaaien! onze ervaring op het bedrijf is dat dingen dan veel minder goed opkomen al betwijfel ik of je gras nu nog zou gaan groeien aangezien gras onder de 12 graden weinig meer doet.

Eerst inzaaien en vervolgens wachten tot het voorjaar voordat je bemest, dat heeft nu toch geen zin meer mocht je wachten tot het voorjaar met zaaien dan eerst 4 weken wachten voordat je er ook maar iets op doet en dan pas mag je het licht belasten en bemesten na 6 weken kun je de 1e maaibeurt geven.
zondag 10 oktober 2010 - 10:34
lam

Lam

Voor het kiemen van zaden is bemesting in algemene zin niet nodig. Belangrijk zijn dan de temperatuur en vocht.Tijdens het groeien wordt het noodzakelijk dat er voedingstoffen aanwezig zijn.
Het zaaien van graszaad voor het gazon begint de tijd te dringen, de pemperatuur komt steeds lager te liggen.
Deze maand kan nog, maar het uitwinteren ligt op de loer( dood vriezen als het niet sterk genoeg is ).
Dus snelheid gewenst nu, 2 kg graszaad per 100 vierkanten meter gebruiken.
Zaaien, in harken en afrollen of aantrappen.
Egaliseren had gedaan moeten zijn.
Of kiezen voor het voorjaar (april), dan kan het egaliseren nog worden uitgevoerd.
Gaat niet met een roterkopeg.
Lazer gebruiken is het mooiste, door vakman laten doen.
Veel succes.
Lam
zondag 10 oktober 2010 - 11:31
Jens

Jens

Bemesten gebeurt voor het zaaien , omwille dat je best een langwerkende meststof toevoegt en deze bij het frezen en nivelleren de bodem inwerkt . Als je vier weken wacht na het inzaaien voor het bemesten maai je waarschijnlijk je meststof mee op.

Met vriendelijke groeten ,

Team Tuinen Blondiau

http://www.blondiaubvba.be

donderdag 6 januari 2011 - 20:18
bartlemken16
zondag 24 april 2022 - 22:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).