menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ondoorlatende laag grond

Ga naar meest recente reactie

roelandf123

Roelandf123

Hallo,

Wij hebben pas gebouwd. De grond rondom het huis werd aangevuld met grond uit de bouwput tot op -50 cm onder het huidige maaiveld. Ik heb dus 50 cm zwarte grond aangevuld.

Nu blijkt bij aanplanten van de tuin dat de zwarte grond volledige verzadigd is van water. De schup erin zetten geeft onmiddellijk modder. De laag onder de zwarte grond is keihard en qausi ondoodlaatend.

Heeft iemand een advies hoe ik dit kan oplossen? Ik dacht zelf aan het doorboren met een boor van 200 cm.

Alle ervaringen en ideëen zijn welkom.

Bedankt.

Roeland
zaterdag 6 november 2010 - 19:00
Juelz

Juelz

het beste zou zijn om de laag te doorbreken met redelijk grof geweld om alles goed los te maken indien dit mogelijk, anders zou ik gaten boren en drainage aanleggen,
zaterdag 6 november 2010 - 19:13
deHaan

DeHaan

Laat het geheel met een machine een meter diep doorspitten en laat de 2 grondsoorten goed mengen.
zaterdag 6 november 2010 - 23:26
lam

Lam

Beste Roeland,
Jou probleem geeft maar weer eens aan dat een goede grondbewerking in het begin noodzakelijk is.
Tijdens de bouw is waarschijnlijk de grond verdicht door de werkzaamheden. Hierdoor is de doorlatendheid van de grond sterk afgenomen.
Ik begrijp dat het een zanderige of veenrijke grondsoort is.
Als je eerst had gespit met een kraantje, had de doorlatendheid, waarschijnlijk weer redelijk normaal geworden.
Nu zit er weinig anders op dan alles diep te spitten met een kraantje . Dit kan je het beste laten doen door een groenaanemer, die hebben die kraantjes en verstaan dat werk.
Laat het goed door spitten, dan is het waterprobleem waarschijnlijk opgelost.
Als het nog blijft, kijk de grondwaterstand eens na, er valt de laatste veel regenwater.
Succes
Lam
woensdag 10 november 2010 - 20:10
Jens

Jens

Als antwoord zie ik maar een oplossing , de grond moet verwerkt worden door de twee lagen te vermengen . een meter diep spitten is bijna onmogelijk dmv de bereikbaarheid van het perceel. De beste manier is om met een minigraver het perceel af te pellen tot de kleigrondlaag .

Verloop :

Perceel afpellen tot kleigrondlaag
Volledige laag opfrezen
20 cm zwarte grond aanvullen
infrezen van deze grond in de vorige laag
dit proces herhalen tot alle zwarte grond is verwerkt.

tip : (Als de zwarte grond is afgepelt is dit het ideale moment om drainage te overwegen )

Met vriendelijke groeten ,

Team tuinen Blondiau

www.blondiaubvba.be

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 21 december 2010 - 16:45
Ginkgo

Ginkgo

Beste,

De grond zal inderdaad moeten vermengd worden met de zwarte grond aangezien grond uit bouwputten geen enkele voedingswaarde of structuur hebben. (wat ook niet ten gunste komt van de planten die er eventueel na de bouwwerken inkomen.)

Ik zou het net iets anders aanpakken door niet te gaan frezen op die kleigrondlaag aangezien je met vochtige kleverige grond gaat zitten en een frees eigenlijk dient om het maaiveld te gaan oppervlakkig bewerken. Ik denk dat dit redelijk omslachtig werk ook is.

Naar mijn mening en uit ervaring is de beste oplossing met een kraan(geen minigraver) te gaan spitten en vermengen. Hetzelfde principe als normaal spitten maar met een kraan. Tot op 1 meter diepte de grond gaan omkeren. Hierdoor ga je de grond mengen. (Let op : doe dit alleen wanneer het over 1m diepte gaat. Indien dieper zal je andere maatregelen moeten treffen aangezien je met veel meer grondverplaatsing zit en veel minder goed zult kunnen mengen.).

Het kan zijn dat dan op een paar plaatsen nog wat minder goede grond zit maar dit kan je oplossen door na nivellering compost of potgrond open te voeren over gans het perceel. Dit openspreiden tot je een laag van ongeveer 10cm hebt en dan onderfrezen. Het principe van een ondoordringbare laag te hebben gecreërd (de slechte bouwgrond) met daarboven een "spons" te hebben gelegd is nu doorbroken en kan je doen met de grond wat je wil.

Het beste is om deze werken goed op voorhand te doen alvorens te gaan gras zaaien of dergelijke. De grond moet zich kunnen zetten, en de potgrond, tuingrond, of teelaarde moet in de grond kunnen dringen.

Het is redelijk moeilijk om in theorie uit te leggen, in de praktijk gaat dit daarentegen vlot.

Vriendelijke groeten,
Karel Van den Eynde
woensdag 22 december 2010 - 09:59
Ginkgo

Ginkgo

En nu lees ik net dat detail dat de aanplantingen al gebeurd zijn...
Grondboren doet tijdelijk iets uit, alleen op stevige kleigrond. En alleen als je op verschillende plaatsen boord.

Hoewel de tijd dat je het gat kunt behouden alvorens het dichtslibt veel kleiner is in tegenstelling tot de groeiperiode en stabiliteitvorming van de plant. Met andere woorden je stelt het probleem gewoon uit... Helaas vrees ik voor het herwerken van de grond en de beplanting er uit te halen en eventueel tijdelijk in te bedden op
een andere plaats.

Vriendelijke groeten,
Karel Van den Eynde
woensdag 22 december 2010 - 10:10
corrine

Corrine

wij hebben hetzelfde probleem, er is een flinke laag grond op de oude grond gekomen en de nieuwe laag grond bevat veel klei. We zijn in de herfst begonnen met omspitten, steeds een stukje en dan echt wel een meter diep!! Toen kwam de vorst en konden we niet verder, maar goed doorspitten met de oude (droge grond in ons geval) en dan gaat het helemaal goed komen!! Ook hier was de laag verdicht door tractors die in onze tuin de grond hebben gekiept en de bomen die zijn afgevoerd
maandag 3 januari 2011 - 17:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).