Beste,
De grond zal inderdaad moeten vermengd worden met de zwarte grond aangezien grond uit bouwputten geen enkele voedingswaarde of structuur hebben. (wat ook niet ten gunste komt van de planten die er eventueel na de bouwwerken inkomen.)
Ik zou het net iets anders aanpakken door niet te gaan frezen op die kleigrondlaag aangezien je met vochtige kleverige grond gaat zitten en een frees eigenlijk dient om het maaiveld te gaan oppervlakkig bewerken. Ik denk dat dit redelijk omslachtig werk ook is.
Naar mijn mening en uit ervaring is de beste oplossing met een kraan(geen minigraver) te gaan spitten en vermengen. Hetzelfde principe als normaal spitten maar met een kraan. Tot op 1 meter diepte de grond gaan omkeren. Hierdoor ga je de grond mengen. (Let op : doe dit alleen wanneer het over 1m diepte gaat. Indien dieper zal je andere maatregelen moeten treffen aangezien je met veel meer grondverplaatsing zit en veel minder goed zult kunnen mengen.).
Het kan zijn dat dan op een paar plaatsen nog wat minder goede grond zit maar dit kan je oplossen door na nivellering compost of potgrond open te voeren over gans het perceel. Dit openspreiden tot je een laag van ongeveer 10cm hebt en dan onderfrezen. Het principe van een ondoordringbare laag te hebben gecreërd (de slechte bouwgrond) met daarboven een "spons" te hebben gelegd is nu doorbroken en kan je doen met de grond wat je wil.
Het beste is om deze werken goed op voorhand te doen alvorens te gaan gras zaaien of dergelijke. De grond moet zich kunnen zetten, en de potgrond, tuingrond, of teelaarde moet in de grond kunnen dringen.
Het is redelijk moeilijk om in theorie uit te leggen, in de praktijk gaat dit daarentegen vlot.
Vriendelijke groeten,
Karel Van den Eynde