Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb op mijn stoep van vierkante steenjes van 10x10 heel veel zwarte vlekken zitten het zijn net schimmels of pokken deze komen er steeds meer van op te zitten
vooral waar de zon niet komt zitten er heel veel en ze groeien ook
wat kan dat zijn en hoe krijg ik ze weg ik heb al geproberd met de vuilvrees maar dat gaat niet dus ik zal ze moeten behandelen maar met wat ? heeft iemand de oplossing voor mij ?
e de waele
Volgens mij zijn dat gewoon algen of korstmossen. Is volkomen normaal dat dat groeit op zo'n type steen met ruw oppervlak en in de schaduw. Je kan ze er wel afhalen, maar dat komt zowiezo terug.
OK
Maar het is toch wel vreemd dat dit alleen op bepaalde plekken zit het grootste gedeelde van mijn stoep is goed daar zit niets op het is echt plaatselijk.
Maar hoe krijg ik ze weg of kan ik ze verwijderen
enig idee ?
e de waele
Je zegt zelf dat ze vooral groeien daar waar er veel schaduw is, dat is omdat ze zich daar beter voelen. Met een staalborstel is dat denk ik wel weg te krijgen, maar ik heb er geen idee van wat de invloed op je steen zal zijn. Of probeer eens met azijn, maar ook eerst eens testen op een minder zichtbare plaats.
In elk geval, niets is definitief en zal vaak moeten worden herhaald.
opletten ,azijn kan uw steen wel aantasten hoor,niet direct vollen bak op gieten....
probeer eerst op een klein stukje,of nog beter : als je nog wat resten van die stenen hebt liggen ergens es een met azijn behandelen....
IK heb de stenen aan de achterkant van het tuinhuis eerst behandeld deze liggen niet in het zicht dus ik ga het afwachten
wat ik mij zelf afvraag is het volgende
Kunnen het ook schimmels zijn de plekken zijn zwart en niet groen
en ze groeien alleen op het schuine vlak van de steen en aan de boven kant is niets te zien wat kan dat toch zijn
bedankt voor uw reactie
e de waele