menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verbeteren grondcomposthaksel

Ga naar meest recente reactie

Lori04

Lori04

Hallo allemaal,

Ik heb een tuin met leemgrond en dus vrij zware grond. Ze zeggen altijd dat dit vruchtbare grond is maar het blijft ook wel heel vochtig. Zeker deze zomer was de border een vijver.

Ik zou de grond wat luchtiger willen maken. Ik dacht compost in de border te doen maar vraag me een paar dingen af:

- leg je de compost gewoon tussen de planten of moet je dan onderspitten? Dit kan eigenlijk moeilijk eens de planten aangeplant zijn?

- als je via hakselen van takken een laag wil aanbrengen om onkruid te voorkomen, kan je dan nog compost gooien? Doe je dan eerst compost en daarop het haksel? En het jaar daarna??

- Ik las onlangs ergens dat compost en haksel de grond te fel verrijken en dat dit niet goed is voor een bloemenborder. Klopt dat? Ik zou maar twee jaar haksel mogen gooien onder de planten? Hoe kan ik dan op langere termijn mijn bodem verbeteren/onkruid vermijden/tuinafval verwerken?


Alvast bedankt voor de reacties!
woensdag 2 november 2011 - 14:21
printemps

Printemps

Verse haksel onttrekt stikstof uit de bodem en daarvan gaan uw planten kwijnen/kapot
Je moet dat eerst een heel jaar laten composteren en dan kan het
Compost kan je zo tussen de planten werpen de pieren/wormen doen het werk wel
woensdag 2 november 2011 - 17:55
Pieter2

Pieter2

Planten kopen die aangepast zijn aan vochtige leemgrond is de meest duurzame oplossing. Vergt wel wat zoekwerk natuurlijk en je keuze wordt ook beperkter ten opzichte van bv. tuinen in zand- en zandleemgronden. Als je hakselhout wilt gooien hou rekening met wat printemps zegt. Je kan dit wel voorkomen door beendermeel te strooien voordat je schors/hakselhout uitstrooit, zodat de stikstof uit de bodem niet onttrokken wordt.
woensdag 2 november 2011 - 21:49
Tuinman65

Tuinman65

Beendermeel bevat heel weinig stikstof Pieter.
donderdag 3 november 2011 - 18:30
printemps

Printemps

Bloedmeel nemen (denk ik)
vrijdag 4 november 2011 - 13:37
Pieter2

Pieter2

Ik bedoel bloedmeel, foutje
vrijdag 4 november 2011 - 18:13
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).