Hey,
Welkom op dit forum. Enkele foto's van de situatie zijn altijd welkom. Zoals je de situatie beschrijft kom ik op enkele opties:
Optie 1: Je steekt je tijd erin en hersteld de tuin. Dus je behoudt de planten, doet een verjongingssnoei, aanpassingen afhankelijk van welke functies je in je tuin wilt, etc. Deze optie raad ik alleen aan als je graag tuiniert.. Het is arbeidsintensief maar budgetvriendelijk
.
Optie 2: Je haalt alles weg (zoals jij van plan bent dus). Wat je nodig hebt is een kleine graafmachine, graszodensnijder (indien graszoden aanwezig), aanhangwagen, grondfreesmachine,... etc. Er bestaan bedrijven die van deze machines verhuren dus dat moet geen probleem zijn. Het is minder arbeidsintensief en redelijk kostelijk. Vanaf een kale grond kan je dan beginnen aan je tuin.
Optie 3: Laat alles doen door een tuinaannemer, dus als je niet van tuinieren houdt... Dit is arbeidsvriendelijk, is gedaan op 1 of 2 dag(en), maar wel kostelijk. Vanaf een kale grond kan je dan beginnen aan je tuin of je laat je tuin ook aanleggen...
Persoonlijk zou ik voor optie 1 kiezen, maar ik ken de situatie natuurlijk niet. Je kan ook kiezen om bepaalde planten weg te doen en sommige te laten staan, dit doe je met de criteria: hoe oud kan die plant worden, zit de plant al bijna aan zijn leefstijdsgrens, verdraagt de plant verjongingssnoei...