Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Omdat we van plan zijn onze tuin stuk voor stuk aan te pakken, maar we
een beetje met de handen in het haar zitten bij bepaalde stukken, hadden we graag een tuinontwerp laten maken.
iemand hier ervaring mee? het is de bedoeling dat we het zelf doen, stap voor stap want alles in een keer gaat ons toch wel heel duur uitkomen aangezien de grootte!
het is vrij groot en moet aansluiten op de weide. de weide is groot genoeg om ook in 2 stukken te trekken, willen de ene kant geitjes en de andere kant boerepaard - welsh pony.... en stalletje dus.
in het midden wil ik vrij, net een gangpad of zo en een boomgaard.... dit moet dus mooi aansluiten met hier en daar een groene afsuiting...
het is vooral dat in elkaar laten overvloeien dat moeilijk ligt.
iemand dus ervaring met tuinarchitecten? en hoeveel moet ik ongeveer rekenen? ik dacht een 800 euro of reken ik te weinig?
Kostprijs is afhankelijk van de grootte, eventuele hellingen, jullie wensen,... Even gegoogled vond ik tussen € 800 - € 1500. Zelf geen ervaring mee.
Indien je zelf wil ontwerpen kun je bijvoorbeeld een aantal verschillende schetsen maken, de beste eruit kiezen en van daaruit weer verder werken. Vooral niet te rap beslissen en enkele weken laten bezinken en opnieuw over nadenken,... Kost je enkel papier en potlood . Op dit forum helpen we je dan ook graag verder met de aandachtspunten, plantenkeuze,...
Een vriendin heeft een cursus gevolgd voor tuinontwerpen voor particulieren dus niet om er een beroep van te maken.
Dat is zowat 10jaar geleden en kostte toen €150/pakket
Het volledig pakket bestond uit 3; plantenkennis, tuinontwerpen en 1tje weet ik niet meer.
Tuinen bezoeken in de zomer helpt ook.
Zelf vind ik de tuin van Dina Deferme de moeite, die heeft ook haar tuin mooi gecombineerd met wei en bossen.
Ze is ook tuinarchitekt, als je met google haar naam intikt vind je wel foto's en info.
Maar heb ik al horen zeggen dat haar tarief voor tuinplan erg duur is.
Ik heb een cursus gevolgd via Tuinpunt. Daar heb ik op 10 lessen mijn eigen tuin ontworpen. Je moet beginnen met een plattegrond te tekenen met alles erop en eraan. Wat staat er nu, windrichting, bestaande beplanting, woning (met vensters en deuren). Dan maak je een lijstje van wat er allemaal in moet komen. Die dingen zet je dan op de meest logische plekken. Hou daarmee rekening met uitzichten, zon en schaduw, afstand,... Dan kan je alles verbinden met paden enz... Als je de ruwe lijnen hebt uitgezet, kan je beginnen verfijnen. Borders tekenen, terrassen maken,...
Rondkijken helpt zeker ook. Hier op tuinadvies bij foto's van uw tuin vind je veel ideeën, op internet, in boeken,...
Bij het ontwerp moet je zeker nog niet denken aan de beplanting. Het is zoals een huis bouwen, eerst de muren, dan pas de aankleding.
Durf ook afwijken van standaard indeling, zoals een gazon met errond een boordje van 0.5m. Het is leuker als je niet alles in één keer kan overzien, dat nodigt uit om in de tuin te gaan.
Misschien kan je eens een paar foto's en een plattegrond posten. Dan kunnen we meedenken.
Tuinarchitecten zijn idd vaak aan de prijzige kant; ze hebben dan ook flink wat moeten leren en dat weegt ook mee in de kostprijs. Vraag ook eens bij een hovenier of kweker in de buurt wat zij voor u zouden kunnen betekenen. Vaak komen daar de kosten wat lager uit wanneer zij ook de beplanting mogen leveren.
Vraag of ze voorbeelden hebben van hun werk, of anders, wanneer u een tuin ziet die u bevalt, bel aan en vraag gewoon wie het ontwerp heeft geleverd, wie het heeft uitgevoerd en ook of ze tevreden waren met hoe het contact verliep.
Hou er rekening mee dat beplantingsplannen meestal apart afgerekend moeten worden.
Zelf tekenen is het leukst om te doen en er is heel veel info te vinden in boeken, op het internet etc.. Een cursus volgen is een aanrader want je krijgt vaak nuttige tips EN je hebt medecursisten die later misschien ook nog van pas kunnen komen.
Wat ik u wil meegeven is dat de bodem de basis is van alles; leer uw grond kennen. Die vormt de basis voor uw hele tuin.
Ik zou toch ofwel voor een tuinarchitect gaan of het zelf doen. Een kweker in de buurt gaat jouw tuin sturen naar de planten die hij heeft.
Ams je hetzelf wil doen, enkele boeken lezen (of tuintijdschriften). Indien je een tuinarchitect neemt, moet je volgens mij nog altijd eerst zelf bepalen wat voortuin je wilt (modern-klassiek, strak/formeel of informeel,...)
- Lijnen van het huis opnemen in de tuin
- Terrassen en verharding tekenen, materialen kiezen.
- Alles laten volplanten met taxus, lavendel, buxushaagjes- en bollen en hortensia's.
De tuinarchitect van tegenwoordig houdt zelfs geen rekening met de bodemsoort. Die mannen maken hun handjes niet vuil om bijvoorbeeld even een bodemstaal te nemen. Mooie computerprogramma's, meer is het niet. En dan spreek ik nog niet over die idiote steentjestuinrage...