Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Dat hangt van verschillende factoren af: je budget, is het grasoppervlakte werkelijk 850 m2?
Je hebt circelmaaiers, kooimaaiers (zoals bij de vroegere handgeduwde modellen), zitmaaiers.
Kooimaaiers geven een beter resultaat, maar zijn duurder...
Als je veel gazon hebt lijkt me vooral de maaibreedte belangrijk, dan moet je minder 'baantjes' trekken.
Ik heb me altijd laten wijsmaken dat Honda de beste motors maakt voor grasmachines.
overweeg eventueel een machine met een mulchsysteem, waardoor je minder werk hebt om het gras op te ruimen. Tevens komt het ten goede aan het bodemleven in je gazon.
Zou dit een goede keuze zijn?
> Honda GCV160 - 5,5 pk - OHC
> Chassis in kunststof
> Snijbreedte 42 cm
> 6 snijstanden - 18 tot 73 mm
> Wielen op kogellagers
> Opvangzak 60 liter
> Motorstop
> Geen zelftrekker: duwen dus
=> prijs = 560 euro
Is een kunststofframe goed (beter dan plaatstaal denk ik) ?
In de makro staat er een aluminium machine met brigs&stratton motor voor 400 euro.
Maar dan heb je misschien meer miserie als er iets aan is ?
Na meerdere grasmachines te hebben versleten kan ik je aanraden:
-voor die oppervlakte heb je een degelijke machine nodig die je best koopt in een speciaalzaak voor tuinmachines,daar wordt je beste raad gegeven en kan je terecht voor onderhoud en herstellingen
-de Honda-motor is een uitstekende motor,de Brigs&Stratton evenaart hem en zeker in de IC-uitvoering,let op voldoende PK,5.5 lijkt me voldoende,
-een aluminium onderstel(messenbehuizing) is best,
-gezien de oppervlakte neem je best een machine met een snijbreedte tussen 40 en 50 cm,
-ook een zelftrekker,een duwer is goed voor kleinere oppervlakten,
-wielenop kogellagers,
-een ruime opvangzak of -bak is ook belangrijk.
Succes
Mijn ervaring als compostmeester heeft geleerd dat de aankoop van een mulchmaaier een goede keuze is,zeker als je grasoppervlakte zo groot is,er zijn verschillende modellen te koop,met verschillende maaibreetes,met of zonder opvangbak,je moet er wel op letten,zoals reeds vermeld je het gras niet te hoog mag laten worden en een keertje meer maaien,het is misschien wat meer werk,maar je hebt geen aval meer die je moet kwijt geraken,maar het gemaaide gras valt tussen de grassprietjes,word gecomposteerd en levert nog voedsel op voor de grasmat,dus zijn de vervoer en de avalproblemen opgelost,het bespaart je niet alleen meer tijd,maar ook minder werk,je kan vrijblijvende inlichtingen verkrijgen bij de verschillende
handelaren.
Groetjes,