Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb heel veel mieren in mijn compostbak. In de compostbak zitten alleen maar dingen die er thuishoren. Er zit geen mierennest in de compost, maar ik weet niet van waar ze komen. Heb er al een beetje water ingegoten en eens goed de compost overhoop gehaald, maar die blijven maar komen. Hoe krijg ik de mieren weg? Het composteren zelf, blijft in orde. Het tuinafval verdwijnt, maar de mieren blijven.
Mieren maken gewoon deel uit van de composthoop: sommige soorten malen plantenstukjes fijn en helpen hiermee het composteringsproces anderen jagen in de jungle van het compostgeheel naar kleine ongewervelden.
Kortom: er zit meer in compost dan je zomaar ziet! Bestrijden is hoe dan ook zinloos en zelfs schadelijk voor de overige organismen die je compost nodig heeft.
Als je regelmatig gras toevoegd en onderzet verdwijnen ze vanzelf, ze worden niet zo graag gekookt. Het wordt namelijk zeer warm als je veel gras toevoegd en alle moeilijkere composteerbare dingen worden zo lekker mals voor de wormen.
HAHA! Door warmte laten mieren zich echt niet door afschrikken hoor! In mijn compostvaten wordt het al snel belachelijk warm, maar aan de randen vinden ze blijkbaar toch altijd nog voldoende koele plekjes om nesten te maken. Insecten houden ook van warmte hé gezien ze zelf koudbloedig zijn.
Regelmatig omzetten is wel iets waar ze niet van houden; het altijd verhuizen van hun eitjes kost hen teveel energie en dus zullen ze verhuizen.
Overigens geldt hetzelfde voor mierenhopen in het gazon: regelmatig maaien verstoort de nesten en dus zullen de meeste mierenkolonies ook verhuizen.