menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eindelijk een volkstuin

Ga naar meest recente reactie

Gehenna

Gehenna

Ik ben eindelijk in het bezit van een volkstuin
Rustig gelegen want het ligt hoger dan de steenweg. En dicht bij de deur, een 5-600m ongeveer.
Een 9X18m maar waarschijnlijk is het voorste stuk van 6m er ook bij.
Helaas al 3 jaar niet bewerkt en helaas hebben de anderen handig gebruik gemaakt van dat stuk om de pemen van hun kweekgras erop te kieperen.
Dus helaas voor mij zal het een zwoegwinter worden (als het niet vriest)

Hoe pak ik dat nu aan?
Wel, het is poepsimpel, met die 2 vijfvingerige lichaamsdelen die naast mij hangen
Riek in de grond steken, wat losmaken in de mate dat dat lukt met die pemen en dan manueel die spinnewebben van pemen eruit halen. Zo veel mogelijk maar er breken toch stukjes af hoor. Die zullen eruitgehaald worden zodra er een sprietje bovenkomt.
Verder wordt er niks omgespit! Da's verdikke goeie grond met verschrikkelijk dikke vette pieren in. Redelijk los en kruimelig. Wel wat nat maar het kan ni echt drogen met al da vies gras erop.
Vandaag nog een 5m² gedaan. Da's dan 6 uitpuilende kruiwagens gras en peem.
Weinig rugvriendelijk maar als het gedaan is is't ergste voorbij.

Wat komt er nu op da stukske grond?
Blommekes, beskes en groenten (mengcultuur) Compostbakken (3), een puur vlaamse volkstuinkoterij (afval noemt dat), regentonnen staan er al, misschien een 'terraske' voor 2 plooistoeltjes en een campingtafelke, ik wil ook een ecotoilet voorzien want er is in de verste verte geen wc en ik heb zo de gewoonte om te wachten tot het laatste moment. Als ik dan nog naar huis moet lopen ...
Ecotoilet: een gat in de grond

Vraag is, wat zet ik waar? Maar daar heb ik nog een hele winter tijd voor.

Het lapke grond: [afbeelding verwijderd niet-https]
De boom staat noordwest.

Beetje afval van een ingestort puur vlaamse koterij opgeruimd en wat bruikbaar is bijgehouden:
[afbeelding verwijderd niet-https]

En zelfs wat aardbeien gevonden onder dat gras:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Kwestie van dat ding in te richten: ALLE IDEEËN ZIJN WELKOM

Dat was het (wordt vervolgd)
dinsdag 23 oktober 2012 - 18:05
Tjeuke01

Tjeuke01

Hallo Gehenna,

Gewoon verstand op nul en blik op oneindig.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen, proficiat met de aanwinst.
Bij iedere schep in de grond wordt de tuin beter, het is inderdaad monnikenwerk maar het geeft o zo veel voldoening.
Een tip misschien, Velt heeft ooit een goed boek uitgegeven, handboek Ecologisch Tuinieren, voor jouw denk ik heel geschikt.
Ik wens je veel succes.


Tjeu
dinsdag 23 oktober 2012 - 18:17
Gehenna

Gehenna

Thanks Tjeu!
Boek van Velt staat bovenaan de lijst.
dinsdag 23 oktober 2012 - 18:34
Gehenna

Gehenna

Het gaat TRAAG! Ongelooflijk hoeveel pezen er in de grond zitten. Gisteren amper 2m² gedaan op 2u tijd.
Da's zo ongeveer 1m² loswrikken, dan met de riek een stuk wat opschudden en de pezen er voorzichtig uithalen. Dan de volgende steek ... En die pezen gaan verdikke wel ver!
Ik doe het ook niet in rijtjes. Da's ni mogelijk, ik volg de pezen en heb er veel bekijks mee
donderdag 1 november 2012 - 10:24
lam

Lam

Dit een methode waar je spiebrallen van krijgt en enorme neusgaten .
Het is een klus voor jaren met die wortel onkruiden o.a. kweekgras en zevenblad.
Het is tijdrovend , maar geeft wel voldoening als men moe(regelmatig) thuis komt.
Dat die wortels diep gaan , geeft aan dat het met de waterhuishouding wel goed zit .
Sterkte
donderdag 1 november 2012 - 16:53
myriam56

Myriam56

Ik wens U veel succes met je tuin, in elk geval bij U zijn het peekes van planten, bij ons is het verdorie een steengroeve dat we moeten bovendelven....

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 2 november 2012 - 16:05
Gehenna

Gehenna

LOL Myriam!
Dat was hier ook zo. Alle puin hadden ze in de grond gestoken. Dus alles, heel veel toch, eruitgehaald en weggekieperd. En dan ....

wou ik een rotstuintje
zondag 4 november 2012 - 12:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).