0 Ik zou graag mijn dreef naar de tuin ....
▼ Ga naar meest recente reactie
Myriam56
Met rodondendrons en azalea's omboorden.... De gronden hier zijn meestal zware klei, maar ,Hortensia's groeien hier weelderig, ( zie ik bij buurmensen) en natuurlijk ook druivelaars te kust en te keur, ze zaaien zichzelf... de meesten hebben in plaats van klimop wijn-druivelaars staan... Zou dit kunnen,
De dreef bestaat dus aan 1 kant onze grote en hoge schuur, langs de linkerkant staat er een joekel van een walnotenboom.... en aan onze kant een paar serieuse sparren ( die ik ook wil laten staan
aan de linkerkant heeft er zich een varen zichzelf geplant, en heb ik ook gezien dat er pioenrozen zijn geplant ( ooit)Omdat wij dit stuk pas hebben verworven is het natuurlijk allemaal een beetje uitzoeken geblazen... Het was de bedoeling om in het achterste gedeelte een moestuin aan te leggen en verder veel borders met planten, liefst veel kleur en overblijvers met weinig onderhoud.... Sorry omdat deze gronden nog maar een paar dagen in ons bezit zijn... is de oud-ijzer boer nog niet langs geweest! Ik heb gewoon de foto genomen om een idee te geven waar ik het over heb...
woensdag 21 november 2012 - 16:32
Plantadvies
Gebruikt u de houten deur als garagedeur? Ik mis een stukje foto links. Zit daar ook een deur? Moet dit stuk als oprit gebruikt worden? Besef dat er onder de sparren andere planten groeien. Zij nemen veel licht en voeding weg. Druivelaar zou kunnen ik weet niet wat de zonnestand is. U zou dit kunnen begeleiden tegen een muur aan. Wat u kunt doen is een grond monster nemen en laten onderzoeken wat uw bodem nodig heeft. Dat u de grond moet verbeteren, lijkt me wel nodig. U dient te weten wat de zonnestand is, zo zet u de juiste planten op de juiste plaats.
Plantadvies
woensdag 21 november 2012 - 21:59
Myriam56
Goeie avond Tuinadvies.... wij gaan inderdaad die poort gebruiken als garage voor de mensen die op vakantie komen .... dus het zal een oprit worden...
Het eigenlijke huisje zal voorlopig niet gebruikt worden... dus enkel de schuur en de dreef die langs de schuur naar de tuin leid.... net voor de sparren staan er normaal gezien pioenrozen... geen hele grote struik, maar er waren in evenredigheid veel bloemen, ( daar waar nu eigenlijk de vorige eigenaar een oude cuisiniere heeft gezet... voor het oud ijzer) een beetje voorbij de sparren heeft hij topinamboer ( aardpeer) gezet, die het daar uitstekend doen.... en er staan ook frambozen...Aan de kant van de schuur staan er een paar varens, en groeit er groenblijvende klimop tegen de muur van de schuur....Het is dat hij mij de aardperen en de frambozen heeft laten zien.... want ik heb er op dit moment nog geen sikkepiet verstand van.....
Onze grote boerderij heeft eigenlijk alle soorten van zon.... volle zon, plekken met half schaduw, en zelfs volle schaduw.... op de koer groeit er al een druivelaar die zichzelf daar gezaaid heeft....
woensdag 21 november 2012 - 22:18
Lino
Als je langsheen de dreef rhododendrons wil zetten denk er dan wel aan dat die behoorlijk breed worden...
donderdag 22 november 2012 - 08:05
Myriam56
Ik ben zo blij dat jullie willen meedenken en helpen!, theo zegt dat voor de grote dennebomen er altijd zon is tot ze eigenlijk ondergaat, het is pas onder en achter de dennebomen ( en waar de reuzachtige notelaar van de gebuur staat aan de andere kant van de omheining) dat we echt veel schaduw hebben en het ook echt drassig is....
1 kant van de dreef zou ik dus rolstoelgebruisvriendelijk willen maken, dus verharden, de wegel in de midden waarschijnlijk met grint, mulsching .... en andere kant dus afboorden met struiken zoals rodhondendrons, azalea's en varens uiteraard....
Ik zal later op de dag nog wat foto's maken ( als het niet regent, zoals gisteren)
donderdag 22 november 2012 - 08:18
Satomi
Binnen de Rhododendrons zijn groepen te vinden die redelijk laag blijven en niet zo snel breed wordt, bv. de yakushimanum-hybriden. Die zouden daar een plekje kunnen vinden als de grond de juiste zuurgraad (pH) heeft en de grond luchtig en vochtig genoeg is op deze plek. Maar kijk voor u begint te planten eerst eens op de website van bv. Rhodoland, daar staat veel goede informatie over wat deze planten aan groeiomstandigheden nodig hebben. Volle zon is over het algemeen wat te veel van het goede.
Een tip: koop de planten niet in Frankrijk, maar in Belgie of Nederland. Ooit kwam op de kwekerij een klant die bijna de hele voorraad aan Rhodo's meenam. Toen ik vroeg of we ze dan ook konden bestellen voor hem zei hij: "Nee, ik neem ze nu meteen mee en rijdt door naar Frankrijk want daar kosten ze wel 6 keer zo veel dan hier". Dus....
Overigens zullen de meeste varens het op die plek niet naar hun zin hebben. Dat zijn schaduwliefhebbers, al zijn er uitzonderingen te vinden.
donderdag 22 november 2012 - 11:17
Myriam56
Recht tegenover de de dennen( of sparren, ik heb daar nog geen kaas van gegeten )
heeft er zich een grote varen genesteld.... en hij heeft uitlopers samen met klimop is dat wel een mooie aanvulling op de muur van de schuur.
Dat is ook zo, planten , ijzerwaren, en ( goeie kwaliteits)kleding en schoenen zijn hier peperduur, de machines om te klussen darentegen zijn dan hier weer vele goedkoper.....Dus wij nemen de planten mee van Belgïe of nederland.... ( Hier wordt veel aan ruilen gedaan.... er staan een paar bomen echt knotsen... brute grillige kronkelige stam en zijn kruin is net aspergegroen.... prachtig ... hij staat bij sommige bouwvallige ( maar bewoonde) huizen Ik heb nog geen foto's van die boom maar het is echt de moeite
donderdag 22 november 2012 - 12:27
Hildavw
een ezelsbruggetje voor naaldbomen:
solo (één naald) = spar
duplo (twee naalden) = den
legio (meerdere naalden) = lork
donderdag 22 november 2012 - 15:00
donderdag 22 november 2012 - 17:09
Myriam56
hihihi... ik nog niet maar dat zal wel komen, en zoals gezegd.. ik ben superblij met al de raad van meedenkers... ik maak me sterk dat het iets prachtig zal worden....met iedereen zijn hulp....
donderdag 22 november 2012 - 18:17
Minouke
Myriam,
S-olo (één naald) = S-par
D-uplo (twee naalden) = D-en
L-egio (meerdere naalden) = L-ork
zie je het nu S D L?
donderdag 22 november 2012 - 19:57
Plantadvies
Een tuin kijkend op de moestuin, oogt niet mooi. Plaats die dus achterin. Houdt het rustig met de beplanting en plaats groenblijvers, dan oogt het in de winter niet zo kaal. Plaats grote groepen van dezelfde planten en herhaal deze. Dat oogt rustig en een geheel. Ruim voor deze winter de rommel op en kijk wat er opkomt als het voorjaar wordt. Misschien kunt u de beplanting weer hergebruiken.
Plantadvies
donderdag 22 november 2012 - 20:24
Myriam56
amai Minouke, ik had dat helemaal niet door, het was een briefke van vijf dat moest vallen.... In elk geval...
ik zou ze graag laten staan.... ik denk dat het anders een héél padder gat gaat zijn letterlijk en figuurlijk
Diene notenboom van de gebuur.... is eigenlijk ook een geschenk, want wij kunnen dan noten rapen ( en van de jaar waren het er weer héél veel, een grote curverbak vol, aan onze kan zonder die, dan nog verloren zijn geraakt ... of door andere mensen ( wandelaar die weten dat er een noteboom staat en het hek staat altijd open)
Daar komt later wel verandering in natuurlijk.... maar nu hebben we andere prioriteiten... en moeten we voortdurend af en aan met containers en traktorrekes)
Ik heb nog een foto gevonden van een paar dagen geleden, ondertussen is er al héél wat verdwenen ( brandstapel) maar het geeft een beetje een beeld van wat er allemaal gaande is en wat allemaal moet gebeuren,de golfplaten staan al ergens anders, de ijzeren netten worden bewaard ( betonneren) en al dat houten gesukkel is ondertussen dus al opgeruimd
donderdag 22 november 2012 - 20:35
Minouke
Voor grote groepen planten kies ik alleen planten die ook zonder bloei mooi zijn, van vroeg tot laat in het seizoen, of lange bloeiers.
zoals:
Chelona
Veronicastrum
Lysimachia barystachys
Lysimachia clethroides
Phlox
Monarda
Baptisa australis
en nog vele anderen
donderdag 22 november 2012 - 20:37
Myriam56
Dat ga ik copïeren en allemaal eens googlen ( afbeeldingen ) want ik weet echt niet wat dat allemaal is..
dus ik zal overuurkes moeten draaien... Ik heb twee rodhondendrons gered van de mestput... eentje een week geleden met het rommelen in de hoekskes dat was de eerste vondst.... stond te zieltogen in zo een plastieke zwarte pot... en de tweede heb ik gevonden in een skelet van een poging plastieke serre... het zijn maar stengels niet meer ( hier en daar nog wat groen aan de takken, en veel bruine en verlebberde bladen) ik heb hem ook uit de pot gehaald en hem in de volle grond met compost gezet... red die het niet ... is het jammer maar voorlopig ga ik het toch even bekijken....
Morgen gaan we waarschijnlijk naar het bos hout kappen : van het lot dat we overgenomen hebben van de verkoper
donderdag 22 november 2012 - 20:47
Myriam56
Hey goeie avond plantadvies( vorig schrijfselke had ik uw naam verkeerd, sorry daarvoor
)
Als het wat minder druk is en het weer het toelaat is ga ik foto's van onze tuin en de dreef... zodat er een gedacht kan gevormd worden....Nu is het eigenlijk nog altijd een slag in het water hé... maar er is ook nog héél veel te doen... ik zou wel al wat vaste planten willen zetten....die dus nu in de grond moeten.....
De moestuin Komt achteraan de tuin en die gaan we afschermen met zelfs een hekje en een haagje .... daar moeten we zo eens een keertje opvallen ... een oud mooi smeedijzeren hekje... op een rommelmarktje voor een prikje ( alhoewel... ze kennen hier de prijzen voor planten en ook hekwerk )
Maar in elk geval bedankt op voorhand voor de tips en het denkwerk...
donderdag 22 november 2012 - 22:17
Myriam56
IK heb ondertussen al gegoogeld en ik hem me daar toch een partij zitten kwijlen... mensen wat zijn er toch mooie bloemen en planten....
Ik krijg er maar niet genoeg van !!!! en die plox is ook wondermooi, maar heb ondertussen gelezen dat die nogal onderhevig zijn aan schimmels
donderdag 22 november 2012 - 22:55
Tuinman65
Vergeet toch maar die Rhododendron op zware klei.
Heel dure planten in aankoop en ni gemakkelijk.
Leo
donderdag 22 november 2012 - 23:37
Bakbeest
Het kan wel,maar dan moeten de rododendrons in potten,of graaf specikuipen in.Daar kun je dan de planten in de goede grond in zetten.Op klei kwijnen ze echt weg.Ik heb een prachtige witte in pot.
vrijdag 23 november 2012 - 11:12
DeHaan
Op klei moet je geen Rhododendron neerzetten, dat wil gewoon niet.
vrijdag 23 november 2012 - 12:09
Minouke
Phlox is gevoelig voor meeldauw maar veel cultivars en dan vooral de nieuwe zijn wel resistent.
Als ze luchtig staan (beetje wind) dan valt het toch wel mee en in vochtige grond.
De soorten die ik heb en nooit ziek zijn zijn Phlox mac.Alpha, phlox Casablanca,Phlox Utopia.
Andere soorten moet ik wel iets lager vooraan zetten omdat ze onderaan wat last hebben (halverwege) en 1tje die het zodanig heeft dat ze de helft van de tijd kaal staat, hangt van jaar tot jaar af , dat is Spring Pearl Miss Jill.
vrijdag 23 november 2012 - 12:48
vrijdag 23 november 2012 - 13:27
Minouke
Myriam, ben je al gaan kijken naar
http://digituin.tuinadvies.be/
Ben er zo enthousiast over hé
en je moet eens letten je hebt al een opvolger
Dat zal je goed helpen met je tuinaanleg, ik ben er niet van weg te slaan
vrijdag 23 november 2012 - 13:59
Myriam56
goeie avond allemaal... Net terug binnen van den hof..We hebben met een grote brander het meeste onkruidweg gebrand en ook de klimop die van overal bij de buren hun wildernis komt... we weten nog niet wat te zetten, maar wegbranden daar zit geen chemicaliën in.. en zal het onkruid toch enige tijd koest houden zodat het niet woekert ...
Hoi Haantje... Ik heb op verschillende plekjes ook een beetje zwarte tuingrond... dus een mengelmoeske.... en als het echt niet anders kan.... ja dan ga ik natuurlijk jullie advies volgen hé... Het is alleen dat ik echt kapot ben van deze plantensoort.... ik vind ze zo mooi...
vrijdag 23 november 2012 - 17:03
Bakbeest
Dan wordt het toch speciekuipen ingraven,rododendron grond(zure grond) er in,en je droom werkelijkheid zien worden.
vrijdag 23 november 2012 - 22:04
Myriam56
Goeie avond bakbeest... ja dat kan natuurlijk ook, maar is dat achteraf niet veel werk om de uitgeputte grond dan uit die kuipen te halen en te vervangen door verse grond.... Ik ben werkelijk een dom gansje op het gebied van tuinieren....Ik heb vandaag zo eens een speciekuip bekeken, daar gaat toch nogal wat in.
En zo een kuip ingraven zal ook geen lachertje zijn de hoofdmoot van de tuin is nu omgewoeld en het grootste gedeelte is momenteel steen en rotsvrij gemaakt...maar de dreef en de rest... pff als ik er aan denk krijg ik maagkrampen.... dus zo een groot volume ingraven, dat zal ook wel beulenwerk worden...
vrijdag 23 november 2012 - 22:41
Hildavw
Misschien moet je het idee van de rhododendrons laten varen...
Kijk eens in de buurt wat er wel goed groeit. Misschien zal je dan wel moeten wachten tot het voorjaar, of zelfs de zomer.
Maar weet, je kan beter planten zetten die het in je omgeving ook goed doen, dan heb je meer kans op succes, en ook belangrijk, minder werk en kosten om steeds te moeten veranderen.
zaterdag 24 november 2012 - 19:04
Myriam56
Goeie avond Hilda, verleden jaar had ik van de hollandse aldi een rodo gekocht ( bij de aanbiedingen,3,5 euro) en die in een plastieke pot gezet aan ons kramiekelijke voordeur...
De buurvrouw heeft zolang gezaagd tot ze hem kreeg en heeft hem eerst een tijdje in de pot laten staan, maar dan algauw achter in hare tuin, midden in de gazon en volle zon hem uitgeplant.... Ze is me komen halen... na een tijdje om de bloempracht te laten zien, ondanks dat hij nog niet echt een grote struik was.... zag je alléén maar bloemen en bijna geen groen van de bladeren... dus ja buitenbeentjes heb je blijkbaar altijd, hier hebben ze veel hibiscus hagen... hortensia's, druivelaars uiteraard,pioenrozen,en africaantjes en geraniums...
In het wild hebben ze hier wilde orchideetjes, meiklokjes en reuzegrote krokussen die een goeie maand geleden bloeiden op de gekste plaatsen zo in het wild !
Ik heb vandaag in een tuincentrum een kleine rodo zien staan aan 25 euro.... serieus prijsverschil
zaterdag 24 november 2012 - 21:44
Myriam56
voila ik heb wat foto's gemaakt van mijn plekje dat ooit een droomstekje moet worden.....
dus Hou jullie vast aan de takken van de bomen, ik zal hier wat foto's plaatsen, ik heb bewust een paar dingen niet operuimd, zodat je deze kan gebruiken als oriëntatiepunt.... Op foto ziet er alles vele ruimer en groter uit dan het is.....
zondag 25 november 2012 - 09:44
Myriam56
HET stuk waar veel klei zit en redelijk nat is... daar zouden wij dus een ondiepe waterpartij willen maken... zo natuurlijk mogelijk,
zondag 25 november 2012 - 09:45
Myriam56
foto hieronder moet de moestuin worden, afgeschermd met oftewel, houten schuttingen en een mooi poortje, afwel met een haag en fruitboomkes of zoiets...
zondag 25 november 2012 - 09:48
Myriam56
Als je in de moestuin staat zie je dit.... het hout moet voorlopig dienst doen om te grote nieuwsgieraards te ontmoedigen, ook om kleine diefstallen te ontlopen....
zondag 25 november 2012 - 09:50
Myriam56
Hier zouden we graag een zithoek maken met de hele grote zandstenen die we gevonden hebben en/of gerecupereerd...
zondag 25 november 2012 - 09:52
Myriam56
van moestuin, naar de bron en aan de linkerzijkant, de dreef waar ook de mooie trap moet komen
zondag 25 november 2012 - 09:54
Myriam56
De dreef... die nog moet worden aangepakt met de graafmachine
Zo voorlopig is het dat zowat.... nu eerst nog wat gaan klussen
zondag 25 november 2012 - 09:55
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe