Mijn tuin zit vol engerlingen, who cares.. ik heb nog weinig van schade gemerkt hoor, engerlingen zijn de larven van Meikevers, juni kevers enz... Ieder met zijn eigen recht op bestaan vind ik. Het is grappig dat de meeste mensen die kevers zo mooi en fascinerend vinden maar ze tegelijkertijd dan toch maar willen uitroeien met allerlei chemische rommel omdat ze eventueel schade zouden kunnen toebrengen aan planten of gras
Als er iets is dat er in mijn huis en tuin niet binnenkomt dan zijn het wel insecticiden van eender welk soort. Ik laat de natuur zijn gang gaan, toegegeven het duurt wat langer maar problemen lossen zich zelf wel op na verloop van tijd, het is gewoon een ecologisch evenwicht proberen te bereiken. En als er al eens iets sneuvelt, tjah dan is het ook maar zo niet van planten is onvervangbaar
Wat hierboven gezegd wordt over bijen en een tekort aan imkers is niet van toepassing in mijn omgeving, hier vlakbij woont een imker met een 20 tal bijenkasten. Ik ga er in de zomer altijd wat honing halen en omdat ik ondanks al mijn vroege lentebloemen en allerlei fruitbomen amper een bij zag in de tuin de voorbije dagen, ben ik eens gaan horen bij de man. Hij is 86% van zijn bijen kwijt net zoals vele imkers over heel Europa en de rest van de wereld.. en het is trouwens wetenschappelijk bewezen dat het wel degelijk de insecticiden zijn die de laatste druppel zijn op de vele problemen die bijen tot nu toe hebben ondervonden. (naast varoa enzo)
Er is niet voor niets een reden dat imkers in de stad nagenoeg geen bijenvolken verliezen en imkers buiten de steden niet anders doen dan bijenvolken verliezen. in de stad gebruiken de meeste mensen en de gemeentediensten geen pesticiden en insecticiden en staan er veel meer gevarieerde plantjes op vensterbanken, balkonnetjes en in stadsparken en aanplantingen. Tegenover de meeste mensen (die meer buiten de stad wonen) met hun mooie maar helaas eentonige biljart lakens van gazonnetjes en buxushaagjes en andere aanverwante minder gevarieerde tuinen. De boeren gaan hier ook niet vrijuit natuurlijk... velden vol eentonige gewassen om de steeds groter worden bevolking te voeden, het zal er niet op beteren denk ik, straks is het net zoals in die streek in china.. met zijn allen met penseeltjes in de groenten-en fruittuin om handmatig te gaan bestuiven