menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engerlingen 5cm onder lavendel - dus overal

Ga naar meest recente reactie

djdave

Djdave

Hoi,
altijd vermoeden gehad dat onze tuin ook al tijdje last heeft van engerlingen (

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 april 2013 - 22:03
Bombycilla
woensdag 24 april 2013 - 23:11
Tuinman65

Tuinman65

Dirk houdt van engerlingen want da's voedsel voor zijn kraaien

Leo
woensdag 24 april 2013 - 23:28
jdcoster

Jdcoster

Dat is de logica van iemand die niet verder denkt.
De werkzame stof in uw Provado is Imidacloprid. De eerste verdachte in de rij van schuldigen aan het afsterven van onze bijenpopulaties.
Ik zou het NIET doen.
donderdag 25 april 2013 - 00:29
Polplastron

Polplastron

Het is niet omdat er engerlingen zitten dat dat ook per definitie een probleem is.
Als ik in mijn tuin de graskanten bijsteek of planten verplant, vind ik er ook altijd wel een paar tot een hele hoop, maar qua schade heb ik nog nooit iets gemerkt.

En met de commentaar van Jo
donderdag 25 april 2013 - 11:32
driesenco

Driesenco

en het leidt tot ziekte van parkinson, alzheimer en andere hersenaandoeningen ...
donderdag 25 april 2013 - 21:15
Tuinman65

Tuinman65

Pol en Joel hebben allebei een beetje gelijk.
Maar het bijenprobleem wordt overtrokken in de media. Er zijn gewoon te weinig imkers.
Jonge mensen hebben daar geen interesse meer voor. Da's het grote probleem.

En het zal je maar overkomen wanneer je mooie gazon vernierigd wordt door engerlingen en door kraaien die er op af komen.

Ik hoef ze allebei niet en zal ze blijven bestrijden met alle middelen die me door de wet worden toegelaten.

Leo
donderdag 25 april 2013 - 23:17
jdcoster

Jdcoster

Het was bijna zover dat de neonicotinoiden voor een tijd verboden werden in Europa.
De landbouw en vooral de chemische industrie lagen daarin dwars en hebben het gehaald.
Toch wordt het ooit duidelijk, maar misschien als het te laat is.
Ooit waren er ook hardleerse voorstanders van DDT die de gevaren ervan minimaliseerden zelfs. Intussen weten we wel beter.
vrijdag 26 april 2013 - 02:29
Manou

Manou

Mijn tuin zit vol engerlingen, who cares.. ik heb nog weinig van schade gemerkt hoor, engerlingen zijn de larven van Meikevers, juni kevers enz... Ieder met zijn eigen recht op bestaan vind ik. Het is grappig dat de meeste mensen die kevers zo mooi en fascinerend vinden maar ze tegelijkertijd dan toch maar willen uitroeien met allerlei chemische rommel omdat ze eventueel schade zouden kunnen toebrengen aan planten of gras

Als er iets is dat er in mijn huis en tuin niet binnenkomt dan zijn het wel insecticiden van eender welk soort. Ik laat de natuur zijn gang gaan, toegegeven het duurt wat langer maar problemen lossen zich zelf wel op na verloop van tijd, het is gewoon een ecologisch evenwicht proberen te bereiken. En als er al eens iets sneuvelt, tjah dan is het ook maar zo niet van planten is onvervangbaar

Wat hierboven gezegd wordt over bijen en een tekort aan imkers is niet van toepassing in mijn omgeving, hier vlakbij woont een imker met een 20 tal bijenkasten. Ik ga er in de zomer altijd wat honing halen en omdat ik ondanks al mijn vroege lentebloemen en allerlei fruitbomen amper een bij zag in de tuin de voorbije dagen, ben ik eens gaan horen bij de man. Hij is 86% van zijn bijen kwijt net zoals vele imkers over heel Europa en de rest van de wereld.. en het is trouwens wetenschappelijk bewezen dat het wel degelijk de insecticiden zijn die de laatste druppel zijn op de vele problemen die bijen tot nu toe hebben ondervonden. (naast varoa enzo)

Er is niet voor niets een reden dat imkers in de stad nagenoeg geen bijenvolken verliezen en imkers buiten de steden niet anders doen dan bijenvolken verliezen. in de stad gebruiken de meeste mensen en de gemeentediensten geen pesticiden en insecticiden en staan er veel meer gevarieerde plantjes op vensterbanken, balkonnetjes en in stadsparken en aanplantingen. Tegenover de meeste mensen (die meer buiten de stad wonen) met hun mooie maar helaas eentonige biljart lakens van gazonnetjes en buxushaagjes en andere aanverwante minder gevarieerde tuinen. De boeren gaan hier ook niet vrijuit natuurlijk... velden vol eentonige gewassen om de steeds groter worden bevolking te voeden, het zal er niet op beteren denk ik, straks is het net zoals in die streek in china.. met zijn allen met penseeltjes in de groenten-en fruittuin om handmatig te gaan bestuiven
vrijdag 26 april 2013 - 12:27
Manou

Manou

Trouwens als je dan toch van je engerlingen vanaf wil, waarom gebruik je dan geen aaltjes/nematoden (is een ecologisch alternatief voor die chemische rommel.) De aaltjes gaan in je bodem immers actief op zoek naar engerlingen en andere keverlarven. Kijk eens op de website van ecostyle daar vind je meer info

groet Manou
vrijdag 26 april 2013 - 12:32
Polplastron

Polplastron

Maar het bijenprobleem wordt overtrokken in de media. Er zijn gewoon te weinig imkers.

Op welke gegevens is deze uitspraak gefundeerd, Leo?

In veel artikels over problemen met bijen worden immers niet enkel de honingbijen besproken maar ook de verschillende soorten wilde bijen. Feit is toch dat het met het insectenbestand in het algemeen op sommige vlakken echt niet goed gaat, de oorzaken liggen hiervoor niet enkel bij het gebruikte vergif, maar ook bij de sterke monoculturen, tuinen en bermen zonder bloemen, etc.

Groeten,

Pol
zaterdag 27 april 2013 - 08:41
furor

Furor

Op welke gegevens is deze uitspraak gefundeerd, Leo?

In veel artikels over problemen met bijen worden immers niet enkel de honingbijen besproken maar ook de verschillende soorten wilde bijen. Feit is toch dat het met het insectenbestand in het algemeen op sommige vlakken echt niet goed gaat, de oorzaken liggen hiervoor niet enkel bij het gebruikte vergif, maar ook bij de sterke monoculturen, tuinen en bermen zonder bloemen, etc.

Blij dat ik het ook eens van een ander hoor, want ik vond dat een erg vreemde uitspraak voor een imker (?). Het is toch algemeen geweten dat het (tekort aan) voedselaanbod een grote rol speelt?
zaterdag 27 april 2013 - 10:05
Bombycilla
zaterdag 27 april 2013 - 13:13
Tuinman65

Tuinman65

Geen commentaar Dirk.
Ne lompe Hollander kan mij niet van de wijs brengen.

Leo
zaterdag 27 april 2013 - 23:35
Bombycilla
zondag 28 april 2013 - 10:06
Polplastron

Polplastron

Als je niet overeenkomt, negeer elkaar dan!
zondag 28 april 2013 - 10:47
Tuinman65

Tuinman65

Ik begrijp echt niet wat de bedoeling is van Dirk.
Hij schrijft wat en verwijdert het al de dag er na.
Maar wat hij gisteren schreef en jammer genoeg heeft hij dat verwijderd, was er een beetje over Pol.
Ik laat me door niemand meer van de wijs brengen, doorvoor het ik te veel mee gemaakt in mijn leven.
Daarom heb ik hem ne lompe Hollander genoemd.
En waarom mekaar negeren? Ik heb echt niks tegen Dirk.
Het ligt hem blijkbaar zwaar op de maag dat ik hem heb tegengesproken i.v.m. fonteinkruid in de rubriek "Vijvers".

Leo
zondag 28 april 2013 - 23:33
jdcoster

Jdcoster

Toch wordt het steeds maar duidelijker.
Het vergt natuurlijk onafhankelijk onderzoek dat niet gestuurd wordt door de chemiereuzen.

http://pers.uu.nl/superinsecticide-imidacloprid-heeft-dramatische-gevolgen-voor-insectenrijkdom-in-en-om-het-water/

Als we blijven onze kop in het zand steken gaan we daar op termijn de gevolgen van dragen. De landbouw en tuinbouw zijn natuurlijk de grootverbruikers maar als men wil de wereld verbeteren, begint men best met zichzelf, las ik vaak.
Laat ons kleine tuinliefhebbersd asjeblief maar op de beslissingen van kibbelende politiekers vooruit lopen en al vast een grondige tuinhygi
donderdag 2 mei 2013 - 14:03
Manou

Manou

Tuinieren blijft een werkwoord h
donderdag 2 mei 2013 - 18:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).