menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenwater-recuperatie hoe eraan beginnen

Ga naar meest recente reactie

rom

Rom

hey allen,
we gaan binnen enkele weken een tuinhuis (met grote luifel) hebben, met een dakoppervlak van 3m bij 9m, licht aflopend, roofing dakbedekking.
De PVC dakgoot is al voorzien.

Mag dit water gebruikt worden voor planten en dieren (kippen), of is dit 'besmet' met chemische producten van de roofing?
Hoe vang ik dit best op? (ik bedoel vooral: hoe vermijden dat er toch wat klein organisch afval in komt en de boel begint te rotten, etc...)
maandag 9 december 2013 - 15:52
rom

Rom

niemand?
vrijdag 13 december 2013 - 13:40
deHaan

DeHaan

Dit water kan je gewoon aan planten en dieren geven.
Organisch materiaal komt er altijd mee, dus je moet het toch regelmatig schoonmaken.
vrijdag 13 december 2013 - 16:45
iecee

Iecee

ik heb al 15 jaar een regenwaterput van 10000 liter en daar zit oa de douche op en al ons warm water en de spoeling van de wc en het wasbakje en de wasmachine.
en we zijn nog niet vergiftigd dus voor de plantjes zal het ook wel goed zijn,
er zijn goeie filters in de handel , en wat denk je dat loslopende kippen en katten drinken?
een simpele filter is een kous aan het einde van je regenpijp hangen en een "spin "in de toeveor van de regenpijp steken om de eerste bladeren op te vangen.
zondag 15 december 2013 - 14:54
Flyer

Flyer

Inderdaad filteren, de spin in de goot, enz zijn al prima. Af en toe moet je je vat eens kuisen , naargelang hoeveel afval er op je dak valt en meespoelt en voor wat je het water gebruikt). Eens per jaar is een maximum, minder kan. Bedenk op welke schaal je opslaat en pompt (3 op 9 meter geeft al een hoop regenwater)
Je kan een vat van een paar honderd liter bovengronds hebben en aftappen door het te.laten lopen ( zoiets vind je in veel DHZ zaken). Of je kan een grote ondergrondse hebben ( ik heb ook 10000 liter maar wel van het huis) en dan heb je een pomp (ondergronds of bovengronds, in dat laatste geval opletten voor vorst) enook daar dan filteren op de aanzuigleiding. Als je veel en proper water hebt kan jer er ook huisgebruik van maken: toilet, kuisen van vloeren, ... En dus niet alleen gieten. Ikzelf heb kleigrond en moet dus nooit het gazon sproeien , bijgevolg is mijn put altijd vol, zelfs met al dat huisgebruik

PS vergeet de overloop niet voor als de tank vol is
zondag 29 december 2013 - 10:58
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).