menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras groen houden

Ga naar meest recente reactie

pplakke

Pplakke

ik heb evergreen economic organische gazonmest gekocht.
het is de bedoeling om in de winter groen gras te houden ermee.
heb in september nog gedroogde koemest gegeven.

nu staat er op werkt honderd dagen.
kan ik dan wachten tot begin december om het te geven?

want als ik nu al strooi komt februari maart zonder of niet ?

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zaterdag 18 oktober 2014 - 11:29
Wannus

Wannus

Geloof je daarin ?
In een oude cursusboek heb ik hier staan dat van nu af aan alles
in rust komt , en dat er geen voedsel ( meststoffen ) meer opgenomen
worden door de planten .
zaterdag 18 oktober 2014 - 12:33
pplakke

Pplakke

ik weet het niet is de eerste keer dat ik zo iets koop.
zaterdag 18 oktober 2014 - 12:48
jdcoster

Jdcoster

Ik zou daarmee wachten tot in maart.
Vanaf volgende maand groeit het gras nauwelijks of niets meer. Het neemt dus ook geen voedingsstoffen meer op uit de grond.
Als je nu die meststof strooit zal er veel daarvan uitspoelen zonder dat het gras ervan profiteert.
zaterdag 18 oktober 2014 - 13:37
Ginkgo

Ginkgo

Inderdaad, zeker niet meer smijten. Wachten tot volgend jaar !
zaterdag 18 oktober 2014 - 18:24
pplakke

Pplakke

hoe zorg je dan dat je gras niet geel word in de winter ?
zondag 19 oktober 2014 - 05:49
Tuinprins

Tuinprins

Kunstmatig belichten en verwarmen of bespuiten met groene verf.

Dat gras geel wordt ligt (even afgezien van slecht onderhoud of versleten gazon) aan het feit dat in de winter de zon korter schijnt, de lichtintensiteit minder is en de temperatuur relatief gezien laag is.

Gegroet, de tuinprins
zondag 19 oktober 2014 - 10:28
pplakke

Pplakke

dus het is niet te doen spijtig.
zondag 19 oktober 2014 - 11:19
summerspookje

Summerspookje

tuinprins

weer een goeike hoor, belichten , verven met groene verf

,moet ik onthouden ,( hahaha)

summer
een grapje tussen de goeie raad mag wel he!!

summer
zondag 19 oktober 2014 - 19:44
Tuinprins

Tuinprins

Ik was bij mijn antwoord deze vergeten, ik hoop dat dat duidelijk moge zijn.

zondag 19 oktober 2014 - 21:16
vloeiende

Vloeiende

Ik strooi ook najaarsmest (of winterbemesting zoals je het wil noemen), zelfs nu nog.
Ik verduidelijk me, een meststof met een hoog potasgehalte en ofwel gecoate stikstof ofwel volledig organische stikstof. Persoonlijk strooi ik meestal everris pré winter, een gecoate meststof. Er zijn genoeg andere merken, ik ken enkel deze die gecoat is .
De meststof waarvan je foto toont geeft in mijn ogen ook niet de juiste cijfers weer, bij npk staan er 6 eenheden stikstof, in het detail vind ik er maar 4.9 eenheden terug. Het is enkel de organisch gebonden stikstof (3.4 eenheden) waar je wat aan hebt als je nu nog strooit. Met deze zak zou ik ook wachten tot voorjaar.
donderdag 23 oktober 2014 - 21:32
Ginkgo

Ginkgo

De meststof waarvan je foto toont geeft in mijn ogen ook niet de juiste cijfers weer, bij npk staan er 6 eenheden stikstof, in het detail vind ik er maar 4.9 eenheden terug. Het is enkel de organisch gebonden stikstof (3.4 eenheden) waar je wat aan hebt als je nu nog strooit. Met deze zak zou ik ook wachten tot voorjaar.

Ureum is ook organische gebonden met stikstof . De andere 1,1 % is normaal gezien een ammoniumverbinding. Raar dat ze dat er niet bij zetten...typfoutje. Ureum en ammonium worden dikwijls gebruikt bij voedsel voor planten. Ammonium en ureum moeten eerst worden omgezet dmv water. (hydrolise).

De reden dat ze die verbindingen gebruiken is omdat ze gebonden zijn aan het klei-humuscomplex. dwz dat ze dus veel minder snel zullen uitspoelen en dus langer in de bodem blijven.

Najaarsmest wordt vooral gegeven door de kalium die in de meststof zit. Zorgt voor de weerstand van de plant. Meestal is de stikstofwaarde aan de lage kant bij najaarsbemesting. Ik weet niet of dat bij die jou ook zo is vloeiende ?

Ik heb het zelf nog niet gebruikt maar ik denk inderdaad dat die najaarsmest die vloeiende aanhaalt wel effectief is.

greetz,
Karel
donderdag 23 oktober 2014 - 23:00
Wannus

Wannus

Najaarsbemesting bestond niet vroeger . Nu wel , ik heb daar wel mijn
bedenkingen bij . Het is in het voorjaar dat je de grond moet voorbereiden
tijdens de bodem aan het opwarmen is , maar zeker nu niet net voor
de winter . Dat heeft geen enkel nut .
Wat ik nu binnenkort zal doen is op de gazons wat kalk strooien ,
in korrelvorm , dit lost langzaam op en is goed om verzuring tegen
te gaan tijdens de winter .

vrijdag 24 oktober 2014 - 21:03
vloeiende

Vloeiende

Bekalken zonder te weten of het nodig is zou ik zeker niet doen. Er is hier al veel over gezegd maar lees eens aandachtig op de site van de Bodemkundige dienst van Belgie: In ons land zijn er meer tuinen overbekalkt dan dat ze een te zure grond hebben.
Het nut van een najaar bemesting trek ik helemaal niet in twijfel, zeker als je met mensen praat die dagdagelijks met gazons bezig zijn.
Als het enkel om gras gaat hoeft dit natuurlijk niet, dat maai je wanneer je tijd hebt en als je er eens aan denkt strooi je er een massa meststoffen op in één keer, enz
Een gazon vraagt iets meer aandacht dan het gewone gras, het ganse jaar door, het is wat je er zelf van wil, kan of moet maken.
vrijdag 24 oktober 2014 - 21:41
Wannus

Wannus

Iedere grond verzuurd , dus kalken is ieder jaar zeker aan te raden .
vrijdag 24 oktober 2014 - 21:56
Patrikc

Patrikc

Van de bodemkundige dienst: http://www.bdb.be/Portals/0/docs/vul201224.pdf

Onoordeelkundig kalken is even slecht of zelfs slechter dan niet kalken...
vrijdag 24 oktober 2014 - 22:11
Wannus

Wannus

Beste Patrikc
Ik kan niet meer mee met deze uitleg , Ik blijf bij mijn
oude methoden .
vrijdag 24 oktober 2014 - 22:44
vloeiende

Vloeiende

Beste Wannus,
Je moet daarom de tekst theoretisch niet volledig begrijpen, je kan ook dan nog de raad van echte deskundigen aangaande de bodem volgen. Vroeger zou men gezegd hebben "baat het niet dan schaadt het niet" Je kan voor de nieuwsgierigheid je bodem eens laten ontleden, dan kan je op echte feiten voortgaan en wie weet wat komt er uit.
zaterdag 25 oktober 2014 - 07:19
pplakke

Pplakke

dus iets gecoate zo als in deze link zou goed zijn ?
http://www.fransagro.be/?cat=Meststoffen+%26+kalk%7CGecoate+meststoffen%7CHaifa&nr=40206

wel vrij duur vind ik.

vond ook nog dcm grass-care kost iets minder is dat ook goed ? http://www.dcm-info.be/nl/pro/producten/meststoffen/dcm-grass-care/
zaterdag 25 oktober 2014 - 11:42
Boerke

Boerke

Wannus, Ik sta meer dan 20000000000% achter al uw reacties. De natuur heeft ook eens rust nodig. En deze periode is de winter. Er is ergens een spreekwoord dat zegt : Een boog kan niet altijd gespannen staan en dit moet je in de natuur ook toepassen. Als je naar mijn mening een heel jaar "groeistoffen" gaat geven dan gaan uw planten vlug uitgeput raken. Daar zou ik ook geel van worden.
Ik versta de mensen niet die zo veel geld willen uitgeven aan onderzoeken,ontleden end. . Uit eigen ervaring leer je toch het meest. Die mensen geven je dan nog eens raad om al die brol te gooien. Straks is jullie tuin een Apotheek.
En het gras dat geel wordt?
Ik heb twee bedenkingen.
- Heb je per ongeluk een hond die misschien zijn behoefte doet?
- Of is het geelachtig als je het maait? Je laat misschien uw gras te lang ( te hoog) staan. Ik maai gemiddeld één maal per week en heb geen last meer van geel gras. Als je het te lang laat worden blijft het onderaan lang vochtig en wordt het zowieso geel.
En bemesting?Weet je, ik werp enkel de uitwerpselen van onze voliëre op het gazon. Daar hebben de natuurvogels ook nog iets aan.,namelijk de zaadjes die onze vogeltjes achter gelaten hebben.
En op de foto zie je een foto tijdens een hele strenge winter en het gras(in de achtergrond) ziet niet geel.
Sorry, ik reageer niet veel meer maar dit moest nu toch wel eens van mijn hart.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 25 oktober 2014 - 13:50
summerspookje

Summerspookje

pplakke

afwachten alles komt goed , ,ik heb onkruid van tussen mijn gazonneke gedaan,met onkruidverdelger die ge daarvoor mocht gebruiken , awel , gemoest hem zien , om te huilen , zo geel en dor als maar kan , ik heb nu wel groene verf nodig , maar kom er is ook niks aan te doen ,de winter komt eraan ,en dan zien we wel weer

groetjes

summer
zaterdag 25 oktober 2014 - 15:14
Ginkgo

Ginkgo

Dan zal het een verkeerd product geweest zijn dat je gebruikt hebt vrees ik..
zaterdag 25 oktober 2014 - 20:45
vloeiende

Vloeiende

Meststof van dcm is ook OK.
zaterdag 25 oktober 2014 - 21:33
pplakke

Pplakke

moest wel zijn dat er iets was.
er zijn toch landen waar het nooit vriest daar rust het gras ook niet.
zondag 26 oktober 2014 - 05:46
Patrikc

Patrikc

Pplakke, maar we zitten hier nu éénmaal met ons Belgisch klimaat...

Uw gazon komt zonder problemen de winter door met de gedroogde koemest die je gestrooid hebt, strooi die 'evergreen' maar in het begin van de lente. Als je die nu nog strooit is het weggegooid geld.

De tuinbouwmarketing creëert irrealistische verwachtingen met betrekking tot gazons...
Een jaarrond perfecte golfgreen is zo intensief in onderhoud, dat is in een particuliere tuin voor de meeste mensen niet realiseerbaar. Wat niet wegneemt dat uw gras in de winter best groen mag zien, maar de kans is groot dat het al zo is, dank zij die koemest.

Mijn gazon heeft in het jaar van aanleg en het jaar erna wat mest gekregen, daarna al 7 jaar niks meer, ook geen kalk, het ziet altijd mooi groen. Maar ik voer geen nutrienten af, mulchmaaien dus. Met het geld dat anderen weggooien op het gras heb ik al veel leuke dingen gekocht.
zondag 26 oktober 2014 - 07:22
Wannus

Wannus

Met mulchmaaien heb ik geen te beste ervaring .
Ik heb mij daar ook nog eens aangewaagd , iedere week op
hetzelfde gazon . Na een periode drong het water niet zo
snel meer in de grond bij regen . En het maaisel plakte overal
aan mijn schoenen . Er was zich bezig met een laag te vormen
daar het niet snel genoeg verteerde . Af en toe doe ik het nog eens
maar met een aantal weken ertussen .
Er wordt inderdaad veel te veel bemest door de mensen ,
soms 2 tot 3 maal per jaar . Dus af en toe eens mulchen
is zeer goed , maar volgens mij niet iedere week .
zondag 26 oktober 2014 - 09:10
Ginkgo

Ginkgo

Als je gaat mulchen mag het gras zeker niet te lang staan, indien het te lang staat krijg je inderdaad plakkerige toestanden en blijft het gras te lang liggen.

Ik smijt 1x per jaar MIX 2 van DCM op het gras en heeft een zeer goed resultaat.
zondag 26 oktober 2014 - 09:42
summerspookje

Summerspookje

het produkt dat ik gebruikt heb ,was wel degelijk voor onkruid verdelger tussen planten en gazon , als ge dat dan niet moogt geloven ,welk moet ge dan nemen ,op elk van die onkruid verdelgers staat hetzelfde

summer
zondag 26 oktober 2014 - 10:39
pplakke

Pplakke

gedroogde koemest kost iets van 15 euro voor 20 kg.
ik zet men gardena strooiwagen op stand 4.
ik doe heel het gazon met een halve zak .
gazon is 40 op 20 meter is een halve zak dan genoeg ?

dus voor 30 euro mest ik 3 maal per jaar het gazon.
het maaisel zelf word compost dus is niet echt afval.
zondag 26 oktober 2014 - 11:41
Ginkgo

Ginkgo

@summersprookje : weet je nog hoe het product heette ?
@pplakke : een halve zak lijkt me weinig maar staan er geen aanwijzingen op de zak qua hoeveelheid te gebruiken per Ha ?
zondag 26 oktober 2014 - 11:50
pplakke

Pplakke

ik denk 1 kg per 10 m² .
maar wil ook niet teveel gaan zakken sleuren dus zal wel voldoende zijn.
als ik over grond strooi valt er op stand 4 toch mooi verdeelt uit.
zondag 26 oktober 2014 - 12:27
Ginkgo

Ginkgo

Dus volgens de omschrijving heb je 4 zakken nodig voor jouw opp. .

Maar zolang je resultaat ziet over een redelijke periode kan je uiteraard zelf uitmaken hoeveel je toedient.
zondag 26 oktober 2014 - 14:11
Tuinman65

Tuinman65

Gedroogde koemest is eigenlijk geen meststof, eerder een bodemverbeteringsmiddel.
Hoe je daar een gazon met 125 gram per are beter van maakt is mij toch een raadsel.
En dit gelijkmatig strooien met een Gardena lukt je volgens mij nooit.
Leo
zondag 26 oktober 2014 - 23:33
Patrikc

Patrikc

Gedroogde koeMEST, gemiddeld NPK 2-1-2, genoeg voor een gazon om de winter door te komen, maar inderdaad Leo, veel geld voor weinig mest
maandag 27 oktober 2014 - 19:33
Wannus

Wannus

Gedroogde koemest korrels is een uitstekende bodem verbeteraar .
Ik gebruik dit eerder dan meststoffen ,
indien de grond goed is , zien de planten en struiken , gazons enz....
er ook gezonder uit .
maandag 27 oktober 2014 - 19:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).