Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn schoonbroer vertelde vorig weekend dat hij in zijn gazon gele plekken had. Natuurlijk werd er aan tafel meteen gedacht aan engerlingen, emelten, ...
Ik vroeg hem om eens een foto door te sturen van die plekken en dit is het resultaat.
Persoonlijk heb ik, op basis van de foto, niet echt de indruk dat er veel aan de hand is, maar ik deel het hier toch even op het forum zodat ook jullie reacties kunnen geven.
Echt geel lijkt het gras me niet; eerder lijkt het alsof er een andere grassoort de overhand neemt of iets dergelijks. De grasmat is, als ik me niet vergis, twee jaar geleden helemaal vernieuwd.
Laten jullie even weten wat jullie bedenkingen zijn?
Kweekgras is een grassoort die zich via worteluitlopers tamelijk snel kan verspreiden. De uitlopers zijn wit en hebben de dikte van een dunne schoenveter. Ieder stuk dat in de grond achterblijft vormt een nieuwe plant. Verspreiding is meestal via zaad (door de wind) maar het kan ook dat een stukje wortel in aangevoerde grond zit.
Kweekgras kent andere benamingen, vooral in het dialect. Hier in Midden Brabant, NL wordt het 'peine' en 'paone' genoemd, in Noord NL zie je vaak de benamingen 'puin' of 'puun'.
Bedankt Tommy T en Tuinprins. Nu ben ik wat wijzer geworden.
Ik heb het woord peen of peenen hier ook al gehoord.
Het zijn al peen'n zeggen ze in het West-Vlaams.
Ik dacht ook dat het van het inzaaien was omdat ik vroeger veel mos had. Een ander kleuren door het inzaaien. Nu twijfel ik.
Het mos is grotendeels opgelost door het gazon te voeden met drie in één meststof. Nu hoef ik niet veel meer te zaaien.