Voorzie niet meer bestrating dan je echt nodig hebt. Het onderhoud van een oprit met bijvoorbeeld klinkers of kasseien vraagt meer werk dan veel mensen op voorhand denken.
Onkruid moet regelmatig worden bestreden; manueel is dit een heel werk en ook met een onkruidbrander of de gifspuit ben je wel even en een paar keer per jaar bezig.
De redenering van TommyT begrijp ik wel; gezien in 2012 een Vlaams gezin gemiddeld 1,19 auto's had (Eén huishouden op zes heeft geen auto, terwijl ruim de helft van de Vlaamse gezinnen één auto bezit. Verder heeft zo'n 27% twee auto's en bijna 4% zelfs drie of meer.) wil dat ook zeggen dat de gemiddelde oprit niet groot genoeg meer is om al die wagens te parkeren. Openbaar vervoer of fietsen zou een oplossing zijn, maar zelfs ik, met mijn geuzennaam van "ecofundamentalist" slaag er niet in om op die manier overal te geraken waar ik wil of moet zijn. Vaak neem ik zelfs een kort stukje de auto om van daaruit met een sneller openbaar vervoer verder te reizen (Sorry! :0043
; bijgevolg heeft ons gezin van vijf personen ook twee, vrij grote, auto's (en 't zijn nog diesels ook .... pffft!)
Als je echter je parkeerplaatsen (eventueel voor auto's, fietsen, ...) uittekent kan je daarnaast nog een heel vlak beplanten met makkelijke planten en dat hoeft niet saai te zijn.
Ik slaag er helaas niet in om een foto te maken van mijn oprit zonder mijn eigen huis en de huizen van mijn buren mee te fotograferen en bijgevolg mijn eigen privacy helemaal te grabbel te gooien of i.v.m. mijn buren een schending van privacy te doen. Ik vrees dat het ook om die reden is dat je niet veel mooie foto's op het internet gaat terugvinden.
Bedenk in elk geval heel goed wat de reden is om de verharding op een of andere manier door te trekken, als het gaat om onderhoud kom je in elk geval meestal bekaaid uit.
Ruimtelijke ordening kan voor sommigen misschien een pest zijn, maar bedenk wel dat deze regels er zijn. Je zal maar heel je voortuin betegelen of bestraten en het een paar jaar later allemaal terug mogen opbreken! Dan kost het je twee keer veel geld voor niets. Vraag dus goed na bij je gemeente wat mag en niet mag.
Groeten,
Pol