Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Naast ons huis hebben wij, toen we bouwden in 1993, een wild stukje tuin aangelegd.
Het stuk meet 5 bij 12 meter, er staat een grote vlier in (stam al zeker 25cm diameter, sleedoorn, hondsroos, kornoelje, maagdenpalm, zevenblad en eglantier....
Dit tuinstukje is fantastisch voor de vogels, maar mijn buurman heeft nogal last van de bladeren en van de vlier die over de tuinmuur hangt. IK WIL DIT ALLES VERWIJDEREN, maar hoe? de wortel van de vlierboom krijg ik er noot meer uit, de sleedoorn heeft hopen wortelscheuten, en in de grond hieronder lopen allehande afvoerbuizen van ons huis en de regenput en de septische put zitten eronder...Hoe kan ik dit stukje civiliseren en er bijvoorbeeld een paar laagstam-fruitboompjes plaatsen midden een kleine bloemenwei bijvoorbeeld?
sstefaan,
Welkom hier op het gezellige forum, waar je alles of toch bijna alles te weten kan komen door de reactie van de leden.
Ik denk toch dat je hier wat manskracht zal moeten aanspreken, om alles met de spade te verwijderen.
Ik zie anders geen mogelijkheid om het te verwijderen.
Met gifstoffen gaat het natuurlijk ook.
Maar ik ben geen voorstander van gifsttoffen sproeien.
De natuur wordt al genoeg beschadigd.
Alles met de hand verwijderen,of als het perseel berijkbaar is met een tractor,kan je misschien een boer in je geburen aanspreken met de vraag ,of hij je bomen even kan komen uittrekken of omduwen.
Gr Esem,
Dank voor het advies Esem, maar als ik geen sproeistoffen gebruik is het omrijden met een tractor geen optie wegens de aanwezigheid van een hoop ondergrondse leidingen, een betonnen regenput en een septische put..... Dus, gif of moeizame handen arbeid....
Kan ik de vlier misschien tot de grond afzagen en de wortel laten zitten? Dan zie ik mij de rest wel handmatig te verwijderen.
Ik ga mij er even over beraden hoe ik het aanpak.
Als je weet dat er buizen en andere attributen liggen weet je wellicht ook waar deze liggen, anders laat je een KLIC melding uitvoeren, deze geeft aan waar leidingen en andere attributen onder de grond in de tuin liggen. Een goede grondwerker zet geen spade in de grond alvorens een KLIC melding om schade aan leidingen en kabels te voorkomen.
Als je weet waar deze zich bevinden kan je met een gerust hart aan de slag, wortels laten zitten van vlier is geen verstandige beslissing, deze vormen altijd opschot.
Alle wortels verwijderen, daarna een goede grondbewerking. Egaliseren, laagstam bomen planten in periode van september - eind oktober. In de tussentijd kan je een mengsel laten samenstellen voor een mooie bloemenweide. In plaats van samenstellen door een prof kan je ook graszaad kopen en zelf een mengsel uit zaden samenstellen.
Aan allen dank voor de tips, handmatig graven gaat de enige oplossing zijn vrees ik, je kan het perceel niet op zonder over de regenputten te passeren, de buizen weet ik inderdaad zitten. Zoals jullie wel begrepen hebben is de vlier het enige groot probleem, maar dat zal wel lukken...