Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Klinkt misschien gek, maar voor mij lijkt het alsof je gras daar beter groeit (en dus groener ziet) dan elders in je tuin en moet je dus eerder op zoek naar wat er mis is met de rest?
Zie je gelijkaardige patronen bij je buren?
Woon je daar al lang?
Misschien zijn die plaatsen opgevuld met een ander type grond.
Je hebt geen woonplaats opgegeven. Wat voor grond heb je?
Je zou met een steekspade een stukje kunnen uitsteken op de plaats van een cirkel en op een andere plaats, en de twee stukjes grond met elkaar vergelijken. Als ze verschillen, heb je een reden gevonden. Als ze er gelijkaardig uitzien, nog niet: er zijn massa's dingen die niet met het blote oog zichtbaar zijn.
P.S. In het belang van het behoud van onze biodiversiteit wil ik je van harte aanbevelen om toch iets meer te doen met die oppervlakte dan er alleen maar gras te laten groeien.
Het zou kunnen dat er lang voor er daar gras werd gezaaid, er daar bomen gestaan hebben.
Onze voorouders lieten immers nooit zo'n oppervlakte onbenut ... .
Het is moeilijk om alle wortels totaal te verwijderen en wanneer ze dan later beginnen te verteren, ontstaan er dan cirkels van ondergrondse schimmeldraden die op die cirkels vaak paddenstoelen produceren (heksenkringen).
Die schimmels maken de voedingsstoffen beter verteerbaar voor andere planten, vandaar die groene cirkels.
Als het dat is, zullen die kringen ieder jaar groter worden, elkaar overlappen en als alles daaronder verteerd is, weer verdwijnen.
Ik zou me daar weinig zorgen over maken. Vanaf maart, wanneer de temperaturen stijgen, bemest u dat gras best wel eens goed, want het ziet er armoedig uit.
Verder sluit ik me aan bij leerling. Ik zou daar iets mee doen, met zo'n mooi perceel. Een paar fruitbomen om in hete zomers onder te zitten en in de herfst eens iets van te kunnen eten, een moestuintje en wat flinke struiken aanplanten en dat troosteloos uitzicht vanuit uw raam zou al veel verbeteren.
Groetjes
Tuin vier ojaar geleden heraangelegd. Eerst mollen en daarna spitsmuizen. Die speciale cirkels zijn niet speel aangelegd en mollen of spitsmuizen zou mij verwonderen. We hebben twee jaar geleden meer als 150 hopen gehad.