menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin in slechte staat

Ga naar meest recente reactie

Csar1985

Csar1985

Hallo iedereen.

Ik zit met een prangende vraag.
Vorig jaar in mei zijn we in een nieuwe (huur)woning ingetrokken met bijbehorende tuin van +/- 800 m².

Nu, ben ik zelf een leek in het onderhoud van een tuin, maar met de gedachte 'het is voornamelijk gras' ben ik dit toch aangegaan.

Nu zie ik, bijna een jaar later, dat er toch iets meer groeit/woekert dan alleen maar gras. Op het eerste zicht zie ik heel veel mos, dus had ik aan dokter google gevraagd wat ik daaraan moest doen. Het antwoord was 'verticuteren', dus ik achter een machine bij huurland om dit te doen.
3 bigbags mos later zie ik toch precies nog heel veel mos.

Heb ik niet diep genoeg geverticuteerd? Ik weet het niet. Ik was bang om de hele grond kapot te maken, dus ik heb wel in een vrij lage stand geverticuteerd.

Voor de rest qua onderhoud heb ik vorig najaar en dit voorjaar bemest.

Concreet is mijn vraag.
Hoe moet ik dit aanpakken zodat er (hoofdzakelijk) gras komt. Ik wil er gerust tijd insteken, maar ik zou graag tot een stappenplan komen van wat en wanneer.
Op internet vind ik zoveel tegenstrijdige berichten dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Ik hoop dat jullie mij hier een beetje op de goede weg kunnen zetten.

Alvast bedankt!

Nico

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 8 april 2020 - 20:10
Csar1985

Tekst aangepast

Csar1985





woensdag 8 april 2020 - 20:28
leerling

Leerling

Ik vermoed dat je veel verschillende meningen vindt, omdat verschillende mensen verschillende ideeën hebben over wat een tuin voor hen betekent.

Aan het ene uiteinde heb je mensen die een tuin zien als het verlengde van hun woonkamer met alles Bayer-picture perfect.
Aan het andere uiteinde heb je mensen die met hun tuin maximaal willen bijdragen aan behoud van milieu en klimaat en kiezen voor wilde hoekjes en inheemse planten en ("on"-)kruiden.

Je hebt mensen die graag tuinieren. Je hebt mensen die graag tuinieren maar een hekel hebben aan gras maaien. Je hebt mensen die een hekel hebben aan tuinkarweien, maar wel graag in de tuin zitten/ravotten...

Je hebt mensen die mosbestrijden opgegeven hebben en het gras tussen het mos wegwieden.

Na het lezen van artikels als https://www.hln.be/geld/economie/verticuteren-is-echt-overbodig~a70a1fe5 hebben we niet meer geverticuteerd. (Ook de tip daar over bekalken goed lezen.)
Mulchmaaien en jaarlijks een laag compost uitstrooien is gezonder voor je gras en de bodem. Spaart massa's werk ook. In Vlaanderen kan je compost meestal goedkoop kopen op het containerpark van je gemeente.

Als je van die oude grasmat iets wil maken dat meer richting groen biljartlaken gaat, dan lijkt opnieuw beginnen een betere keuze.

Kleine tip, haal een ruime strook gras weg van bij de omheining en zet er planten/struiken/groenten... Dat maakt maaien gemakkelijker.
woensdag 8 april 2020 - 21:36
deHaan

DeHaan

Laat je grond op de zuurgraad testen, dan is bekent of er kalk gestrooid moet worden (al is dit vrij laat)
Voor nu, gooi er compost over en hark dit in, bemest het gras 1 keer per maand en maai het niet te kort.
woensdag 8 april 2020 - 21:40
Csar1985

Csar1985

Hey,

Bedankt voor de reactie.

Opnieuw beginnen is jammer genoeg geen optie, aangezien het een huurhuis betreft.
Ik kan via het containerpark aan compost geraken.
Hier zal mijn bodem dan normaalgezien van verbeteren zodat de omstandigheden minder ideaal worden voor mos? Als ik het goed begrijp?

Ik heb ook een bodemtest kit besteld om de ph-waarde te controleren.
Is het nog nuttig om nu kalk te strooien? Ik lees dat de periode hiervoor eigenlijk al voorbij is. Stel ik dit dan beter uit tot na de zomer?

Vriendelijke groeten,

Nico

donderdag 9 april 2020 - 14:01
deHaan

DeHaan

Eerst de ph controleren, dan weet je of er kalk nodig is.
Waarom maak je er geen tuin van in plaats van een stuk gemeentegroen?
donderdag 9 april 2020 - 16:47
leerling

Leerling

Klopt. Als je gras wil en minder mos, moet je ervoor zorgen dat het gras het meer naar zijn zin heeft dan het mos.

Door te verticuteren heb je de humuslaag, het 'eten' voor het gras, weggenomen. Dat moet je terug aanvullen. En compost uitstrooien

Heel erg uitkijken met bekalken. Zoals in dat artikel staat, zijn de meeste gazons in Vlaanderen overbekalkt. En, oh ironie, gras heeft liever een wat zuurdere grond.
zondag 12 april 2020 - 01:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).