menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bemesten van een grotere tuin

Ga naar meest recente reactie

Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Hallo,

Wij hebben sinds kort een relatief grote tuin (voor Nederlandse begrippen) met een grasveld van ongeveer 1500 m2 en wat borders met planten. We willen de bodem voeding geven door bemesting. Om het niet al te veel geld te laten kosten ben ik aan het onderzoeken op welke manieren je wat grotere hoeveelheden kunt kopen voor een gunstige prijs. Maar ik weet er gewoon te weinig van om een goede keuze te maken.

Ik zag bijvoorbeeld www.brabantsekoemest.nl waar je mest in big-bags kunt kopen. Maar hier wordt al de keuze gegeven tussen gedroogde koemest en koemestkorrels. Waarom is dit onderscheid er en wanneer gebruik je wat? Hoe hanteer je beide producten? Gewoon op het grasveld gooien of is het bijvoorbeeld alleen bedoeld om door een toplaag te mengen?

Verder zie ik op marktplaats ook veel advertenties voor gratis af te halen paardenmest. Hoe kun je dit gebruiken?

En wat ik ook tegenkom met een gunstige prijs is champost. Als ik de wikipediapagina geloof is dit paardenmest gemengd met stro, kalk en kippenmest en één keer gebruikt voor champignonnenteelt. Is dit goede bemesting en hoe gebruik je het?

We zitten op zandgrond overigens.

Andere tips?

Groeten, Gyan
maandag 22 maart 2021 - 11:37
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb eens op die site van 'brabantse koemest' gekeken: ik vind het raar dat ze zelf geen duidelijk beeld geven van wat het verschil is tussen koemestkorrels en gedroogde koemest. Vermoedelijk is 'gedroogde koemest' meer kruimelig van structuur. Het wordt gewonnen uit drijfmest en dat is wat totaal anders dan ouderwetse stalmest (waar in NL moeilijk aan te komen is). Het bedrijf biedt ook compost met gedroogde koemest aan. In principe is dit een goed product aangezien compost het bodemleven beter stimuleert dan gedroogde koemest. Echter: het is belangrijk dat de compost van goede kwaliteit en dat je niet opgescheept wordt met meuk waar allerlei rotzooi in zit of dat de compost onvoldoende gecomposteerd is waardoor onkruidzaden niet dood zijn.

Champost: kan een hoog zoutgehalte (EC waarde) hebben en dat is funest voor planten met gevoelige wortels zoals bijv. rhododendrons. Ik zou dit niet gebruiken.

Paardenmest: meestal gaat het hier om verse paardenmest. Ik zou verse paardenmest niet gebruiken, goed verteerde paardenmest wel (dat is mest die minimaal 1 jaar op een hoop heeft gelegen om goed te verteren). Eventueel haal je verse paardenmest op en maak je zelf een hoop die je 1 jaar lang laat liggen en volgend jaar gebruikt.

Wat ik zou doen: de planten in de border zou ik wat koemestkorrels geven. Verder dit tuinseizoen kijken hoe het een en ander erbij staat. Het gazon: dit seizoen niet bemesten en kijken hoe de algemene toestand van het gazon is qua groei etc. Als het gazon versleten is (matige groei, gras staat dun, veel mos etc.) dan in september het gazon opnieuw (laten) aanleggen.

Gegroet, de tuinprins

dinsdag 23 maart 2021 - 07:05
leerling

Leerling

Waarom wil je bemesten? Heb je een bodemanalyse laten uitvoeren waaruit blijkt dat de bodem zware tekorten heeft aan een of andere stof?

Het is niet omdat je zandgrond hebt dat bemesting nodig is.

Om een mooie tuin te hebben/krijgen, volstaat het meestal om te kijken welke planten het naar hun zin hebben op jouw type bodem. Met de natuur meewerken geeft betere resultaten en vraagt minder onderhoud.
donderdag 25 maart 2021 - 00:34
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Bedankt voor de reacties. We hebben een bevriend grasexpert om advies gevraagd en die gaf na het zien van ons gazon aan om door te zaaien en een paar weken later te bemesten. We hebben geen bodemanalyse laten uitvoeren en ik ben zelf geen expert maar ik vind de bodem er erg arm uit zien. Veel licht zand zonder leven. Ik vermoed dat er jarenlang niet bemest is. Het leek mij daarom sowieso niet verkeerd om te bemesten.

Wij kunnen trouwens bij de gemeente gratis compost afhalen, dit komt uit de groenbakken-inzameling. Is dat een goed alternatief?
donderdag 25 maart 2021 - 08:58
Tuinprins

Tuinprins

Of de compost van goede kwaliteit is kun je eigenlijk alleen te weten komen indien de compost professioneel wordt geanalyseerd en dat is veels te duur om te laten doen. Bedenk dat veel mensen van alles bij het groenafval gooien en dat dat ook mee gecomposteerd wordt (ik heb het dan niet over plastic e.d. maar over allerlei etenswaren)

Bemesten met kunstmest (blauwe korrels) heeft geen positief effect op de kwaliteit van de grond en het bodemleven. Professionals die gazons renoveren zijn er wel fan van omdat de stikstof in de kunstmest snel vrijkomt en er dus ook snel resultaat is te zien (gras groen, klant blij!). Bemesten met koemestkorrels heeft slechts een klein effect op het verbeteren van de kwaliteit van de grond. Wil je de grond echt verbeteren dan zul je aan de slag moeten met compost of potgrond.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 26 maart 2021 - 06:03
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Beter dan compost is wormenmest, de beste humus die er bestaat... vergeet ook lavameel niet om mineralen toe te voegen.
zaterdag 27 maart 2021 - 19:36
leerling

Tekst aangepast

Leerling

1500 m2 is een mooie oppervlakte. Wat ben je van plan met die grond?

Niet alle planten zijn gebaat bij 'rijke' grond.
'Arme', onbemeste grond is bv. een ideale startbasis voor een bloemenweide. Onderhoudsvriendelijk, milieuvriendelijk, altijd leven in je tuin
https://byebyegrass.eu/zaden-shop/

Zandgrond verrijken is een proces van vele jaren. Het vraagt jaarlijks extra werk en, zoals je al gemerkt hebt, hangt er ook een prijskaartje aan vast.
Ik heb geleerd dat ik meer plezier heb van een tuin wanneer ik planten kies die bij de tuin passen.


zaterdag 27 maart 2021 - 21:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).