menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hydrangea annabelle aanplanten

Ga naar meest recente reactie

Petatje

Petatje

Hallo
Ik heb een strook van 50m², omringd met taxushaag, die ik zou willen aanplanten met hydrangea Annabelle. Nu vraag ik mij af of het noodzakelijk is om eerst anti-worteldoek op de grond te bevestigen, om vervolgens een insnijding te maken om de plant in de bodem te planten. Is die worteldoek noodzakelijk?
Eventueel zou ik er bovenop nog een laag sierschors aanbrengen, want ik wil inderdaad niet constant onkruid moeten wieden. Ik heb mij geïnformeerd maar boomschors (per m³) is vrij duur vind ik. (75 euro per m³ - ik heb 3,5m³ nodig...)
Is het "of worteldoek of sierschors" of toch beter "én worteldoek én sierschors"??
Of misschien zijn er hier wel personen die mij tips of andere voorstellen kunnen geven? Zou leuk zijn!
Alvast bedankt!
maandag 29 maart 2021 - 23:01
Tuinprins

Tuinprins

1. Ik zou in ieder geval geen Hydrangea arborescens 'Annabelle' planten. Is een plant die in de zomer na een flinke bui gemakkelijk uit elkaar valt. De bloemen zijn simpelweg te groot in verhouding tot de dikte van de takken. Hydrangea 'Strong Annabelle' is hetzelfde laken een pak (ondanks de commerciële naam). Verder is Annabelle/Strong Annabelle redelijk dorstig in de zomer. Beter plant je Hydrangea paniculata, daarvan zijn zeer veel soorten ('cultivars') beschikbaar.

2. Waarom zou je worteldoek gebruiken? Kost alleen maar geld en als je ooit wat wilt veranderen aan de tuin is het een gedoe om te verwijderen. Bovendien is het toch een soort van plastic en waarom zou je dat in je tuin willen hebben?
Een laag van boomschors volstaat. Hierbij je moet er voor zorgen dat de laag voldoende dik is anders heeft het onvoldoende effect.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 30 maart 2021 - 07:09
Petatje

Petatje

Bedankt Tuinprins voor uw reactie.
Ik dacht antiworteldoek te gebruiken omdat ik me liet vertellen dat het onkruid dan nog veel beter beheersbaar is...
Ik merk dat boomschors vrij duur is. Wat is het verschil met "haksel"? (minder efficiënt??)
Dank voor jullie reacties!
maandag 5 april 2021 - 10:14
Patrikc

Patrikc

Ik zou geen onkruiddoek gebruiken, en bij Hydrangea Annabel al zeker niet, de nieuwe uitlopers komen niet altijd vlak bij de moederplant en dan kunnen die ook niet door het doek...

Het verschil tussen ‘schorsen’ en ‘haksel’ is de prijs en het esthetisch uitzicht, mogelijk gaan de schorsen 4 jaar mee en haksel 3.95...
maandag 5 april 2021 - 11:56
Petatje

Petatje

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal dus zeker de antiworteldoek al weglaten.
Ik heb de zuurtegraad van de bodem, waar de Hydrangea arborescens Annabelles moeten komen, laten onderzoeken. ph-waarde = 7,5
Is dit ok, of moet ik nog turf (of...) toevoegen??
Hopelijk mag de nachtvorst nu achterwege blijven, zodat we snel aan de slag kunnen.
maandag 12 april 2021 - 16:23
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).