menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heg planten naast boom

Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Hallo,

We willen graag een heg aanplanten, evenwijdig aan het hek. Ik denk een beukenhaag.
Er staan al drie bomen: twee eiken en een es. De heg zou dan ongeveer tussen de bomen en hek komen te staan.
De eiken hebben het zwaar gehad de afgelopen droogtezomers en zagen er slecht uit. Ik ben blij dat ze weer vol in het blad zijn gekomen dit voorjaar.
En daar heeft mijn vraag mee te maken. Ik lees over de beukenhaag dat je een geul dient te graven van ongeveer 30 cm diep. Dat op een afstand van een halve meter van die drie bomen.. Geeft dat geen grote schade aan de wortels?
Of is het haalbaar om voorzichtig de grond rond de wortels weg te graven?
Ik wil niet dat die bomen het hierdoor begeven. Dan moeten we iets anders verzinnen voor de heg, de bomen zijn belangrijker.
De heg hoeft niet direct dicht te zijn, dus we kunnen best met kleine plantjes beginnen. Hoe kleiner het plantje, hoe minder diep je hoeft te graven, neem ik aan.
Wat is wijsheid?

Groeten, Gyan

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 2 juni 2021 - 16:19
dries944

Dries944

Beukenhaag lijkt mij geen goede keuze omdat ze ook redelijk veel water nodig hebben waardoor de bomen het nog moeilijker zulllen krijgen in droogteperiodes. Omdat de kans heel groot is dat je wortels beschadigd zou ik daar geen heg plaatsen.
Of een heg goed zal aanslaan op deze plek is nog maar de vraag omdat het daar extreem droog kan zijn zoals je zelf aangeeft. Zelfs haagplanten die goed tegen de droogte kunnen zullen het waarschijnlijk ook niet overleven omdat de bomen met hun diepe wortels al het water wegpakken.
De bomen worden ook groter dus zal het probleem alleen maar toenemen.
woensdag 2 juni 2021 - 18:50
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Klimop laten groeien tegen de draad? Kunnen beter tegen droogte en schaduw maar durft wel te woekeren...
dinsdag 8 juni 2021 - 22:51
PeterC

PeterC

Haagbeuk is een mogelijkheid. Kan tegen veel tegen.
Die sleuf zal de bomen nauwelijks hinderen. Een eik wortelt breed maar ook diep. Jouw bomen hebben al een respectabel formaat. Die gaan echt niet treuren als je daar oppervlakkig een worteltje doorsnijdt.
Ik zou dat zeil aan de draadafspanning wel volledig verwijderen zodat de haagplanten voldoende licht krijgen.
woensdag 9 juni 2021 - 18:43
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).