menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vaste planten die ondiep wortelen

Ga naar meest recente reactie

kevinfaing13

Kevinfaing13

Beste tuinierders,

Ik wou vandaag een hoekje in onze tuin tegen ons huis omspitten om er een border te maken (halfschaduw) en oa een kiwibes te plaatsen tegen de muur. Nu botste ik op ongeveer 40cm diep op een laag bakstenen. Het lijkt een ondergronds muurtje ofzo te zijn. Ik heb er al een deel van kunnen wegkappen, maar het is onbegonnen werk. Dus ik vrees dat de border op die plaats maar 40cm kan zijn. Ik kan het eventueel wel ophogen tot 50cm.

Kunnen vaste planten voldoende wortelen met 50cm diepte? Zo ja, zijn er specifieke planten? Naast de laag bakstenen kunnen ze wel dieper gaan, maar voor de planten die ik bovenop deze plaats moet zeggen, houd ik misschien best rekening met planten die niet zo diep wortelen?

Alvast bedankt!
donderdag 31 maart 2022 - 14:01
leerling

Leerling

40 cm is best wel diep. Buiten bomen en struiken zijn er hier weinig planten die zo diep wortelen.
donderdag 31 maart 2022 - 14:22
leerling

Leerling

Misschien kan je omgekeerd te werk gaan: nakijken welke planten je er wil en dan hier vragen of die diepere grond nodig hebben.
donderdag 31 maart 2022 - 14:24
kevinfaing13

Kevinfaing13

Dat klinkt alvast als positief nieuws!

Het zou gaan om een kiwibes tegen de muur, en daarnaast/rond:
- kaukasiche vergeet-me-nietjes,
- rudbeckia goldsturm
- echinacea

donderdag 31 maart 2022 - 15:37
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

De meeste planten wortelen weliswaar dieper dan 40 cm, maar het grootste deel van de wortels zit in de bovenste 10 tot 20 cm. Maar daarnaast zou ik me ook niet te veel zorgen maken over baksteen. Die zorgt er voor dat in natte periodes de bodem goed draineert, ze kunnen water opnemen en in droge periodes weer afgeven. Of met andere woorden, maak je daar niet te veel zorgen over.
donderdag 31 maart 2022 - 20:44
kevinfaing13

Kevinfaing13

Ok, dat is goed nieuws! Bedankt!
maandag 4 april 2022 - 19:56
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).